carterdruk

Lees meer
07-03-2021 13:33 #192898 door Wim van Haren
carterdruk is gemaakt door Wim van Haren
Hallo, mijn Volvo Amazone B18 heb ik een half jaar geleden gekocht.
Mijn kennes is niet al te best over de technische dingen maar ik was erg weg van deze auto.
Het was mij wel opgevallen dat er links een RVS keteltje gemonteerd was.
Mijn garage waar ik altijd met mijn auto was vertelde toen dat er misschien iets mis was met de carterdruk.
Hij heeft het tot vorige week prima gedaan, nu komt er lucht met olie uit de slang die onder aan de 
RVS keteltje gemonteerd is. Druk nu te hoog ?
Wat moet of kan ik hier mee ?

groet Wim van Haren
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2021 16:03 #192903 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic carterdruk
Hey Wim,

Ik heb je topic even verplaatst naar het techniek gedeelte van het forum (motor).
Ik heb dit systeem nog nooit gezien, maar je hebt een gesloten carterventilatie. Als je daar op zoekt op het forum kom je in ieder geval te weten waarvoor het dient.
Klik: Welke types er zijn (zie laatste bericht)
​​​​​​In de werkplaatshandboeken / onderdelenboek zie je hoe beide situaties eruit zien.
zien.Jouw situatie lijkt me niet origineel. Ik heb een topic gevonden waar iemand jouw situatie uitlegt / voorstelt. 
Klik Verder laat ik het over aan de technische mensen die er nog meer vanaf weten.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2021 00:07 #192914 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic carterdruk
Zoals het nu is bouw je alleen maar druk op in het carter gaat je gegarandeerd lekkende keerringen kosten zie  en.wikipedia.org/wiki/Crankcase_ventilation_system
Carter venteilatie is ontstaan om het lekkende probleem van motoren op te lossen een bijkomend geval is dat het goed is voor het milleu.
Voor mij is de B18 methode de beste methode daar die de carterdampen regelrecht uit het carter zuigt dus de keerringen voor en achter het meest ontlast van druk.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2021 21:20 #192944 door Wim van Haren
Beantwoord door Wim van Haren in topic carterdruk
Hallo,
Ik heb nu carterolie 5W40 ? is dit goed ? B18 van 1962.

groet Wim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2021 00:05 #192952 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic carterdruk
Volgens mij moet dat 20W50 zijn en als het kan van het merk Miller daar zit nog zink in de olie, andere merken zover ik weet niet altans het wordt niet op het databla vermeld.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
10-03-2021 10:18 #192960 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic carterdruk
5W40 is veel te dunne olie, Wim. Hoe lager het getal, hoe dunner de olie. Multigrade olie is in de winter dunner (5W) dan in de zomer (40). 5W is voor moderne auto's met minimale speling tussen de bewegende delen, zodat de olie bij lage temperaturen snel afgelegen plekken in de motor bereikt. De B18 heeft daarom dikkere olie nodig. Volvo schrijft 10W40 of 20W50 voor. Omdat wij hier nauwelijks arctische omstandigheden hebben ligt 10W40 minder voor de hand. Ik heb mij laten vertellen dat hedendaagse olie, bijv. een 20W50, altijd dunner is dan vroeger het geval was. Ook om de reden die Johan vermeldde (bestanddelen in de olie) is het verstandig om een "classic" olie te kiezen; die is minder "schraal" en smeert beter. Verschillende merken leveren die speciaal voor oldtimers. Ik gebruik zelf classic 20W50 van Kroon. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2021 11:18 #192962 door Wim van Haren
Beantwoord door Wim van Haren in topic carterdruk
Bedankt voor het advies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
10-03-2021 11:32 - 10-03-2021 11:39 #192963 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic carterdruk
In de webshop van de club is de goede olie artikel 503. Vervang dan ook gelijk je oliefilter (3517857)en de koperen ring van de aftapplug(18818).

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2021 11:42 #192964 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic carterdruk

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
10-03-2021 12:06 #192965 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic carterdruk
Hallo Joop,

natuurlijk zijn onderdelen overal te koop; echter dit is wel het forum van de Volvo klassieker vereniging. Het forum wordt in de lucht gehouden door vrijwilligers, net als de webshop die ook van de vereniging is en die leden probeert te voorzien van goede en betaalbare onderdelen.

Je begrijpt toch wel dat ik als lid van de vereniging en vrijwilliger bij de webshop, graag leden van dienst ben?

gr, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.