Olie uit karterventilatieslang en olie lekt via luchtfilter

Lees meer
16-06-2015 11:05 #152148 door 12795-dummy
Hai,

Graag jullie hulp want ik heb een nieuw probleem:
Heb een B18D motor, dubbele SU carburateur. Sinds kort heb ik een motorolielek :evil:
Via de karterventilatieslang lekt er olie, die komt in het luchtfilter zo te zien ( via 1 luchtfilter voorkant) en er lekt nu dus olie via het luchtfilter binnen in mijn motorkap.

Wat kan het probleem zijn!? En wat doe ik eraan?

Bedankt alvast, Micky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2015 17:34 #152151 door Rene Brandt
Hallo Micky.
een foto zou wat duidelijkheid geven.
als het sinds kort is , is er wat veranderd aan de motor?.
Meestal komen dit soort lekkages door carterdruk , dit komt dan weer door motorslijtage/ slechte afdichting van de zuigerveren.
dikkere olie , als je dat al niet hebt zorgt vaak voor een betere afdichting van de zuigerveren en minder carterdruk.
als het blok verder goed loopt zou je een oil catch tankje kunnen maken.
dit is een bus of pot waar een gat in het deksel gemaakt moet worden , hier gaat de slang van de carterventilatie in , een 2e gat in het deksel is dan voor de ontluchting , hier zou ook een 2e slang in kunnen , dit gaat dan weer naar het luchtfilter zo als het nu zit.
in de oil catch tank loopt nu de olie , de slangen in de pot of tank moeten wel hoog geplaatst worden , anders wordt de olie alsnog
afgezogen door de onderdruk van de motor.
de tank kun je verder gewoon legen als ie vol is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2015 18:01 #152152 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Olie uit karterventilatieslang en olie lekt via luchtfilter
Het kan ook zijn dat je carterontluchting dicht zit, dan kan de motor de overdruk niet kwijt en gooit het eruit via de oliedop naar het luchtfilter. Maar meestal is het een teken dat de druk inderdaad te groot is doordat het blok (of in ieder geval) de zuigerveren versleten of gebroken zijn.
Ik zou in ieder geval eens even compressie (laten-) meten.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2015 22:25 #152159 door Hans Kaashoek
Beantwoord door Hans Kaashoek in topic Olie uit karterventilatieslang en olie lekt via luchtfilter
Micky,

Kijk ook even naar je oliepeil, is die normaal?

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2015 09:16 #152170 door 12795-dummy
Jazekere olie is normaal. Er is niks veranderd aan de motor op zich behalve dat ik wel meer vermogen had dan nu. Iedereen bedankt voor de reacties, jullie bevestigen wat ik al vermoedde, maar wat de grootse klus is: de zuigerveren. Ga de compressie meten. En dan maar even een plan maken voor revisie....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2015 10:27 #152171 door Johan Geers
Beste Micky, ik zou eerst alle ontluchtingen eens schoonmaken en het voorstel van Rene doen.
Heb je veel onderdruk dan gaat dit ook naar het spruitstuk wat zich weer uit in slecht stationair lopen.
Een dichte dop en de carterontluchting naar buiten wil ook wel eens helpen en aansuiting op het spruitstuk dichtmaken.
Maar gelijk aan een reveisie denken dat is wel erg overdreven en een dure zaak.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2015 16:40 #152179 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Olie uit karterventilatieslang en olie lekt via luchtfilter
doe eens compressie meten bij warme motor...afstelling ontsteking, kleppen nog te stellen ? en bougies ok ?
B18D is een van de fijnste motoren en moet probleemloos kunnen rijden.
Is al geadviseerd om de carterventilatie te controleren, ev. kun je de ventilatie met een aflopend pijpje doen zoals bij de B18A, ik heb er nog wel een liggen.. zit in Arnhem, mocht je deze zaken niet zelf op kunnen lossen.
Kijk maar eens op sbka.nl

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-06-2015 21:45 #152237 door 12795-dummy
Nou alles gedaan, slangen eraf en in apart reservoir terecht laten komen openingen dichtgemaakt en ook de compressie gemeten. Bougies oke, stellen doe ik om de 5000 km is gedaan.

Maar de compressie dus: :(

1ste 155 lb sq inch, dus dat kan net
2de 130
3de 50
4de 90

En het moet zijn; tussen 156 -185
Niet best dus.....

Revisie lijkt me nu de enige optie die over is, nou ken ik Nordicar, Scandcar etc, de adverteerders uit ons magazine, maar kan iemand wellicht een voordelige en goede aanraden voor revisie van de motor?

Gr en bedankt weer! Micky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-06-2015 22:09 #152239 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Olie uit karterventilatieslang en olie lekt via luchtfilter
Hoi Micky,
Ik ben al 35 jaar lid van de Volvo club en sind vier jaar heb ik een Stichting, de SBKA, waar we motoren reviseren.
Inmiddels een aardige expertise opgebouwd, laatste jaar 6 motoren gereviseerd en nu bezig met een B18B van mijzelf.
Wat kan ik je bieden; we halen het blok uit elkaar (in jouw aanwezigheid) en maken foto's van het proces en kijken wat er vervangen moet worden.
We werken met een revisiebedrijf in de buurt van Arnhem, deze heeft veel ervaring met Volvo motoren en hij kan alle onderdelen reviseren, ook het inwendige van het blok (oliekoelkanalen en koelwater kanalen) professioneel reinigen.
Je krijgt dan een offerte met wat het gaat kosten, dan geef je pas opdracht om de motor te reviseren.

In de afgelopen jaren heb ik veel motoren gereviseerd en divers gebruikte sets originele Volvo zuigers op voorraad.
Ik gebruik alleen originele Volvo onderdelen en krijg de onderdelen uit Zweden van GCP. (gcp.se)
En dit kan flink op de kosten besparen, setje met zuigerveren kost snel 489 euro.

Kijk maar eens op onze site sbka.nl,maar zie je ook foto's van de revisiemotoren.

Ik ben benieuwd naar je reactie
Ed van der Zee

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
21-06-2015 11:46 #152250 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Olie uit karterventilatieslang en olie lekt via luchtfilter
en als je dan toch bezig bent Micky, kan je meteen het plaatwerk wat upgraden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.