- Berichten: 36
Olie uit karterventilatieslang en olie lekt via luchtfilter
- 12795-dummy
- Offline
- Junior Lid
Graag jullie hulp want ik heb een nieuw probleem:
Heb een B18D motor, dubbele SU carburateur. Sinds kort heb ik een motorolielek :evil:
Via de karterventilatieslang lekt er olie, die komt in het luchtfilter zo te zien ( via 1 luchtfilter voorkant) en er lekt nu dus olie via het luchtfilter binnen in mijn motorkap.
Wat kan het probleem zijn!? En wat doe ik eraan?
Bedankt alvast, Micky
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
een foto zou wat duidelijkheid geven.
als het sinds kort is , is er wat veranderd aan de motor?.
Meestal komen dit soort lekkages door carterdruk , dit komt dan weer door motorslijtage/ slechte afdichting van de zuigerveren.
dikkere olie , als je dat al niet hebt zorgt vaak voor een betere afdichting van de zuigerveren en minder carterdruk.
als het blok verder goed loopt zou je een oil catch tankje kunnen maken.
dit is een bus of pot waar een gat in het deksel gemaakt moet worden , hier gaat de slang van de carterventilatie in , een 2e gat in het deksel is dan voor de ontluchting , hier zou ook een 2e slang in kunnen , dit gaat dan weer naar het luchtfilter zo als het nu zit.
in de oil catch tank loopt nu de olie , de slangen in de pot of tank moeten wel hoog geplaatst worden , anders wordt de olie alsnog
afgezogen door de onderdruk van de motor.
de tank kun je verder gewoon legen als ie vol is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ik zou in ieder geval eens even compressie (laten-) meten.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans Kaashoek
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 29
Kijk ook even naar je oliepeil, is die normaal?
Groet Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 12795-dummy
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Heb je veel onderdruk dan gaat dit ook naar het spruitstuk wat zich weer uit in slecht stationair lopen.
Een dichte dop en de carterontluchting naar buiten wil ook wel eens helpen en aansuiting op het spruitstuk dichtmaken.
Maar gelijk aan een reveisie denken dat is wel erg overdreven en een dure zaak.
success
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
B18D is een van de fijnste motoren en moet probleemloos kunnen rijden.
Is al geadviseerd om de carterventilatie te controleren, ev. kun je de ventilatie met een aflopend pijpje doen zoals bij de B18A, ik heb er nog wel een liggen.. zit in Arnhem, mocht je deze zaken niet zelf op kunnen lossen.
Kijk maar eens op sbka.nl
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 12795-dummy
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
Maar de compressie dus:
1ste 155 lb sq inch, dus dat kan net
2de 130
3de 50
4de 90
En het moet zijn; tussen 156 -185
Niet best dus.....
Revisie lijkt me nu de enige optie die over is, nou ken ik Nordicar, Scandcar etc, de adverteerders uit ons magazine, maar kan iemand wellicht een voordelige en goede aanraden voor revisie van de motor?
Gr en bedankt weer! Micky
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik ben al 35 jaar lid van de Volvo club en sind vier jaar heb ik een Stichting, de SBKA, waar we motoren reviseren.
Inmiddels een aardige expertise opgebouwd, laatste jaar 6 motoren gereviseerd en nu bezig met een B18B van mijzelf.
Wat kan ik je bieden; we halen het blok uit elkaar (in jouw aanwezigheid) en maken foto's van het proces en kijken wat er vervangen moet worden.
We werken met een revisiebedrijf in de buurt van Arnhem, deze heeft veel ervaring met Volvo motoren en hij kan alle onderdelen reviseren, ook het inwendige van het blok (oliekoelkanalen en koelwater kanalen) professioneel reinigen.
Je krijgt dan een offerte met wat het gaat kosten, dan geef je pas opdracht om de motor te reviseren.
In de afgelopen jaren heb ik veel motoren gereviseerd en divers gebruikte sets originele Volvo zuigers op voorraad.
Ik gebruik alleen originele Volvo onderdelen en krijg de onderdelen uit Zweden van GCP. (gcp.se)
En dit kan flink op de kosten besparen, setje met zuigerveren kost snel 489 euro.
Kijk maar eens op onze site sbka.nl,maar zie je ook foto's van de revisiemotoren.
Ik ben benieuwd naar je reactie
Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 189
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.