- Berichten: 58
Carterontluchting Amazon 122s (B18 geloof ik dan dus)
- Maickel van Rossum
- Offline
- Senior lid
Willen jullie even met mij meedenken? Ik heb er een paar topics over gevonden, toch wil ik mijn situatie ook even posten.
Kort gezegd denk ik dat mijn carterontluchting niet goed is aangesloten waardoor de druk te hoog wordt. Hierdoor heb ik al een krukaskeerring lekkage gehad en nu komt het volgens mij langs de olievuldop. (omdat de keerring nu niet meer de weg van de minste weerstand is waarschijnlijk)
Ik heb tijdens wat werkzaamheden de carterontluchtingslang met slangklemmen vast gezet omdat deze zo los zat. Verder geen aandacht aan gegeven en niet bij nagedacht dat de slang in mijn ogen verkeerd zit. Waarschijnlijk konden de dampen in de oude situatie met de los zittende slang wel weg en nu niet meer.
De slang op de olievuldop gaat namelijk naar het eitje. Op deze manier heb ik volgens mij helemaal geen carterontluchting.
Als ik een extra slangthule op het inlaatspruitstuk zet en de slang van de vuldop hierop aansluit moet het goed zitten lijkt mij. (de rembekrachtiger zit nu al op de aansluiting op het spruitstuk namelijk en op de kopse kant van het spruitstuk kan ik nog een thule plaatsen) Ik kan dan op het eitje een slang plaatsen en die gewoon naar beneden richten lijkt me.
Of zit ik er nu helemaal naast?
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 538
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
je zou een slangthule kunnen maken op 1 van de 2 luchtfilters door in de achterwand een gaatje te boren en m.b.v. wat fitwerk een thule te maken , de slang gaat dan tussen de olie-vuldop en deze thule.
verder kan je het "eitje" aan de zijkant aansluiten aan de kopse-kant van het spruitstuk.
belangrijk hierbij is een thule te nemen met een kleine doorlaat , < 2mm , anders staat er veel teveel onderdruk hierop.
deze slang lozen naar de straat kan ook maar mogelijk ga je de carterdampen ruiken , dit is o.a. afhankelijk van de staat van het blok.
vooral zomerdag , (filerijden) kan dat behoorlijk gaan stinken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
"R. Brandt" schreef:
zo zit het in ieder geval fout.
je zou een slangthule kunnen maken op 1 van de 2 luchtfilters door in de achterwand een gaatje te boren en m.b.v. wat fitwerk een thule te maken , de slang gaat dan tussen de olie-vuldop en deze thule.
Dit heb ik ook eens gedaan dmv een t-stuk. Was geen succes. Dan nog kunnen de dampen slecht weg.
Ik zou de slang van de olievuldop naar het inlaatspruitstuk sturen, en die van het eitje naar het luchtfilter, als dat niet mogelijk is, de open lucht in. Je kan ook rechtop een zogenaamd powerfilter monteren. Dan komt er geen vuil naar binnen, en naar buiten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 13041-dummy
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 101
voor alle duidelijkheid.
De aansluiting op de vuldop gaat naar het luchtfilter, Hiervan (luchtfilter) zijn twee uitvoeringen, 1 met en 1 zonder thule.
De aansluiting op het "'eitje" gaat naar de middelste aansluiting op het inlaatspruitstuk.
De aansluiting voor de rembekrachtiger dient aangesloten te worden op de voorste thule op het inlaatspruitstuk.
Als je een t-stuk plaatst naar je rembekrachtiger ben je een gedeelte van de werking kwijt door de overdruk uit het carter i.p.v. de vacuüm uit het spruitstuk.
Succes.
Hans Slootweg
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Maickel van Rossum
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 58
Ik heb nu omdat ik de auto nodig had en geen tijd had om te sleutelen maar even een slang op het eitje gezet welke gewoon naar beneden gaat onder de auto. Op de vuldop heb ik nu niks.
Ik zal in ieder geval van de week een slang op de vuldop naar een luchtfilter leggen.
Dan sluit ik daarna het eitje aan op de middelste aansluiting en de rembekrachtiger dan op de voorste aansluiting. Moet ik alleen even kijken waar ik thules kan kopen voor de aansluitingen op het spruitstuk.
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 304
Op een B18 loopt de slang van het luchtfilter naar de olievuldop en van het eitje naar het inlaatspruitstuk. Hier word de lucht via de olievuldop het carter ingezogen en via het eitje afgezogen naar het inlaatspruitstuk.
Bij een B20 loopt de slang van het luchtfilter naar de het eitje, en de slang van de olievuldop naar het inlaatspruitstuk. De lucht wordt dus via het eitje de motor ingezogen en via de olievuldop afgezogen.
In beide gevallen moet de slang op het inlaatspruitstuk worden aangesloten middels een tule met een klein gaatje van 2 mm doorlaat. Dit om te voorkomen dat teveel lucht wordt aangezogen.
Daarnaast bestaat er natuurlijk ook de open carterventilatie op de oudere B18, deze heeft volgens mij een gesloten olivuldop en een pijpje vanaf het eitje naar beneden.
Mocht je geen luchtfilter hebben met een aansluiting voor de betreffende slang, dan kun er zo'n klein luchtfiltertje opzetten.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.