- Berichten: 290
kleppen stellen
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
Ga binnenkort voor de eerste keer de kleppen stellen van mij Amazon 122 met een B20 Motor.
Na wat filmpjes en het e.e.a. gelezen te hebben valt mij wel wat op, het verschil tussen een B20 A of B20 B motor.
Met afstellen worden andere waardes opgegeven,
B20 A inlaat 0.40 / uitlaat 0.45
B20 B beiden 0. 50 (of komen deze motoren zelden voor)
In geen van door mij geziene filmpjes praat men daar niet over, 1 x waar alles op 0.45 wordt afgesteld ????
Na veel zoeken kwam ik op de site van Nordicar waar wat motornummers staan ,
De B20 motoren beginnen allen met 4969
Met als toevoeging bij de B 10,11,22,23,24,80,82 en 96
,, ,, ,, ,, , ,, ,, A 00,01,79 en 95
Bij Scandar gebruikte ze één voelermaatje voor alle kleppen ?
Zijn deze nummers te vinden op het motorblok ?
Zo niet, hoe weet je dan of je een A of B motor hebt, lijkt mij toch wel belangrijk dan ?
Ik lees wel iets over de dikte van de koppakking, maar dat scheelt zo weinig dat dit haast niet te meten.
Of is een "standaard " regel bij een B20 motor om alle kleppen op inlaat 0.40 / uitlaat 0.45 te zetten ?
Maakt het uit of je afstelt bij een warme of koude motor, bij mijn Volkswagens MOET het met een koude motor ?
Dat aan een oude motor het e.e.a. veranderd kan zijn is mogelijk, maar die van mij is origineel.
vr.gr. Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Offline
- Moderator
- Berichten: 469
Er zijn meer ervaren mensen met een uitgebreider antwoord, maar als het goed is staat de A voor een motor met enkele carburateur en een B voor dubbele. De rest van de nummers op het blok maken niet uit voor het stellen.
Wel met een koude motor doen en niet met een warme.
Ik gebruik altijd het filmpje van Nordicar, maar ik heb een B18 dus aan de speling van mij heb je niks.
Op het forum is erg veel geschreven over kleppen stellen dus misschien kom je zelf ook een heel eind via de zoekfunctie!
Zie bijv: www.volvokv.nl/forum/motor/8936-klepspeling-b20b-lpg
Volgens Haynes geldt:
B20A = 0,40 en 0,45 (in en uit)
B20B = 0,50 en 0,55 (in en uit)
Op een B20A zit een 'Single Stromberg 175
Op een B20B zitten een 'Twin SU-HS6'
Even checken dus hoeveel carburateurs je hebt en dan weet heb je je antwoord!
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Ik denk dat het type nokkenas de speling bepaald.
Maar zeker weten doe ik het niet.
Misschien dat iemand kan verklaren waarom bij de een 0,4 en 0,45 en bij de ander 0,5 en 0,55 mm.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 290
Bedankt voor de reactie ;
Mijn Amazon heeft 2 carburateurs (Stromberg 175), dus zou dan officieel een B20B moeten zijn ?, MAAR kan mij voorstellen dat een B20A later alsnog met een dubbelle carburateurs wordt omgebouwd naar een B20B, zoals Johan heeft gedaan met een B20E, wat dan ?
Mijn motor zelf met pas 58000 km is "inwendig" origineel dus dat zit wel goed met de nokkenas. De kleppen zijn de eerste keer gesteld door Jan Ooms in Monster, Ik vraag me af welke waardes hij heeft aangehouden? Op dit moment kan ik dit niet vragen, voor zover hij dit nog zal weten, aan Jan omdat hij op dit moment niet aanwezig is i.v.m. een operatie. Voorlopig kom ik dus waardes tegen tussen 0.40 en 0.55 ????.
Wat ook zou kunnen als ik geluk heb, is dat er nog een inlaat en uitlaatklep op de juiste afstelling staat, zal niet 100 % zijn.
Anders zou een vreemd garage nooit een B20 motor af kunnen stellen, die moeten toch ook ergens de waardes kunnen achterhalen ?
Het moet toch mogelijk zijn om via het blok achter het juiste type te komen, mijn vraag blijft dus hoe?
vr.gr.Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 194
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 290
Dit heb ik eindelijk gevonden.
1.Welk type motor u heeft kunt u zien aan de linkerkant van de motor. Hier is het nummer 4968 (B18) of 4969 (B20) ingegoten.
2. Rechts daarvan ziet u een plat geslepen stukje met daarin een getal van 2 cijfers staan. Het ingegoten nummer en het ingeslagen nummer bepalen tezamen het typenummer van de motor.
3. In het platte vlakje iets meer naar rechts staat het motornummer; dit is een volgnummer.
Punt 2 is dus bepalend, zie eerste bericht !
Als dit zo is ben ik er uit en bedank ik de mensen voor hun reactie en meedenken!
vr.gr. Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kevin de Graan
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 70
www.volvoamazonpictures.se/powertrain/powertrain.php
Zoals ook welk type ontsteking en dergelijke
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 290
Bedankt voor de reactie,
Mooie site, de nummers voor de B20B komen overeen met de nummers die ik al gevonden had.
Er zit een 1.2.3. ontsteking op, die perfect werkt.
Ga morgen naar de Amazon, ben nu toch wel heel nieuwsgierig om het nummer te vinden.
gr. Peter
p.s. toch nog een vraag, dit omdat ik met de Volvo nog geen ervaring hebt,
Weet iemand de in en uitlaat volgorde van de kleppen bij een B20 als je voor de auto staat en naar de voorruit kijkt, van voor naar achter dus ?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edwin
- Offline
- Elite-lid
uit-in in-uit uit-in in-uit
Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 290
Dat is snel !!!
Bedankt !!
gr. Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.