kleppen stellen

Lees meer
21-01-2021 11:49 #192148 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic kleppen stellen
Hallo,

Vandaag kon ik eindelijk bij mijn Amazon.
De puzzel wordt steeds groter , waarom?
op het blok staat B20
1. Er staat alleen 69 i.p.v. 4969,
2. De belangrijkste, op het vlakke plaatje ernaast staan geen 2 maar 4 cijfers nl. 8250 ?
3. het motor nr. 157028

Als ik er niet uitkom, zal ik een keuze moeten maken.

gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2021 12:19 - 21-01-2021 15:53 #192151 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic kleppen stellen
Hi Peter,
Bij deze wil ik gaarne nog een tip geven inzake het stellen van de kleppen.
Veelal wordt gekeken of de betreffen de klep gesloten is, waarbij gevoeld wordt of de tuimelaar vrij kan bewegen.
Maar dat is eigenlijk niet altijd zuiver.
Beter is het toepassen van de z.g. "regel van 9" bekend mee? Zo niet dan gaat dit als volgt:
Draai de kruk as net zo ver, opdat de laatste klep (achterste klep= 8) geheel open is dus veer ingedrukt.
Stel dan de klep 1 van cylinder 1, want 9-8=1! Draai hierna de krukas zo ver verder totdat je ziet dat er weer een klep volledig open is. Bijvoorbeeld klep 6, de klep die je dan kan stellen = 9-6=3! Is even een serieus klusje maar goed te doen
Geteld wordt van voren naar achteren klep 1 en 8 zijn uitlaat kleppen.
Succes Fred
n.b. Als de machine op LPG draait, is het verstandiger om de klepspeling aan de bovenwaarde te houden.
Ten gevolge LPG zijn de verbrandings- temperaturen immers hoger en dus moet het materiaal iets meer kunnen
uitzetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2021 18:22 #192162 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic kleppen stellen
Hallo Fred,
Bedankt voor de reactie,
Er ging mij een lichtje branden, toen ik net de Amazon had heb ik een Haynes boek gekocht en dat bestudeerd.
Ik wist zeker dat ik iets met klepstellen had gelezen op een manier die waarschijnlijk niet zo bekend is.
En inderdaad op blz. 32 staat een schema op een manier zoals jij uitlegt, nummer 9 is bindend zeg maar.
Het maakt dus eigenlijk niet uit met welke klep je begint als je de 9 maar aanhoudt, klep 3 open is dan 6 stellen, klep 7 open is dan 2 stellen enz. enz.
Ga er wel vanuit dat nr.1 bij de radiator zit en oplopend naar achteren naar nr. 8 onder de voorruit.
Mijn punt is nog steeds , welk blok heb ik , een A of een B.
Vanmiddag heb ik Jan Ooms kunnen bellen, hij was deze week weer begonnen, en e.e.a. besproken.
Hij kon zich niet meer herinneren waar hij de kleppen op gezet had, hij vroeg toen ook of het een A of B blok was.
Hij wist haast zeker dat hij ze allemaal op 0.45 heeft gezet.
Ga ik ook maar doen met de regel van 9 .

vr.gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2021 23:32 #192169 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic kleppen stellen
Maar wat bepaald nu de speling de nokkenas het aantal carburators?
Want ik stel 0.40 en 0.45 een B20E met carburators.
Ik rijdt wel op benziene euro 95 met 10% ethanol.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2021 08:23 - 22-01-2021 08:26 #192171 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic kleppen stellen
Hallo Johan,
Bedankt voor de reactie,

Ik heb het idee dat het met kleppen stellen niet zo nauw uitkomt met de B blokken.
Als ik zie op forum en de reacties nu, nogmaals mijn dank aan allen !, zit daar zoveel nuances in.
Op alle filmpjes die ik gezien heb wordt er met één voelermaatje gemeten, kan dus officieel niet. Wat ik ook lees is dat er verschillende maten gebruikt wordt die afwijken van de door Volvo geadviseerde maten, en dan heb ik het niet over een andere nokkenas of het rijden op gas.
Ook het afstellen zelf, de één zweert bij een warme motor, de ander weer bij een koude, of warm of koud maakt niet uit ?
Zelf rij ik op Shell V-Power waar geen ethanol inzit, is door Shell bevestigd.
Dat er officieel een verschil in inlaat en uitlaatklep kan zitten met afstellen geloof ik wel.
Volgende week heb ik weer even tijd , dan ga ik ze afstellen, met een koude motor.
Omdat ik niet weet of er een B20A of B20B motor inzit, zal ik een keuze moeten maken.

vr.gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2021 15:48 #192176 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic kleppen stellen
Goedemiddag Peter,
Als je blijft twijfelen kan je nog de afstand meten waarover de klepstoter omhoog komt bij het handmatig ronddraaien van de motor (dit wordt bepaald door de soort nokkenas).
Bij een A-motor is dat 6 mm voor alle kleppen, bij de B-motor in onze Volvo is dat 9 mm. Je controleert dan gelijk of alle nokken van de nokkenas nog oké zijn. Succes.

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2021 16:53 #192178 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic kleppen stellen
Hallo Henry,
Bedankt voor de reactie en het meedenken,

Dit is interessant Henry, ga ik zeker doen.
Zal pas volgende week worden, drukte met kleinkinderen hé !
Fijn weekend.

vr.gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2021 15:54 #192211 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic kleppen stellen
Hallo,
Ben er nog niet uit, waarom weet ik nu toch wel na 37 pagina's bekeken te hebben op dit forum.
Er zijn zoveel verschillende meningen, die variëren van 0.30 tot 0.55 of het nu een 18BA of een B20 is, zelden wordt vermeld of het een A of B is.
0.40 inlaat en 0.45 uitlaat komt uiteraard het meest voor, er wordt dus standaard veelal van een A uitgegaan, hoeveel mensen zouden weten of er daadwerklelijk een A inzit ?
Warm of koud, veel meningen.
Op gas iets meer, veel meningen.
Vind ik toch wel een minpunt, stel ik breng hem weg naar een Oldtimer Volvo garage met de vraag om de kleppen te stellen, wat gebeurt er dan, gewoon 0.40 inlaat en 0.45 uitlaatklep, kan mij niet voorstellen dat men de verf weg gaat schrapen om een nummer te ontdekken, laat staan als ik hem naar een universele garage brengt. Ben er nu van overtuigd dat er een heleboel auto's rondrijden met (volgens Volvo dan) verkeerd afgesteld kleppen, die het toch goed doen, als ik de berichten lees ??
Bij mijn andere oldtimers is het heel duidelijk:
Volkswagen Kever en Bus: alles op 0.15 motor koud, punt.
Mercedes 280 CE : inlaat 0.10 uitlaat .0.25 motor koud, punt.
Contact gehad met Sjef van Nordicar, heel aardige welwillende man, die kwam er met mijn gegevens ook niet uit.
De enige oplossing zou zijn om de dikte van de koppakking en nokkenas op te meten.

Iedereen bedankt voor de reactie, ben er van overtuigd dat de bedoelingen goed zijn, maar ben er nog niet uit.

vr. gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
24-01-2021 16:47 - 24-01-2021 16:53 #192216 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic kleppen stellen
Hallo Peter;

Ik adviseer altijd om de gegevens uit de instructieboekjes van de Volvo te gebruiken, dus ook de technische gegevens.

Volvo is hierin duidelijk en als je geen instructieboekje hebt, koop er een voor jouw bouwjaar bij de VKO.

In de instructie boeken staat: B18A en B20A kleppen stellen warm of koud tussen 0,40 en 0,45 mm;

B18B en B20B kleppen warm of koud, stellen tussen 0,50 en 0,55 mm.

Weet je niet zeker of je een A of B motor hebt, stel op 0,50 mm.

Iets te los staande kleppen kan geen kwaad, te vast staande kleppen zorgt voor heetlopen van de motor en kans op verbrande kleppen.

Waarom het verschil? dunnere koppakking waardoor hogere compressie, 2 carburateurs en een andere kleptiming(nokkenas steiler) en ontsteking.

In de bijlage een foto uit een instructieboekje.

Gr. Cor.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2021 18:04 #192222 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic kleppen stellen
Hallo Cor,
Bedankt voor de reactie.
Een instructie boek van de Volvo heb ik, evenals een Haynes Manual.
De waardes weet ik ook inmiddels wel, 0.40 voor de inlaat en 0.45 voor de uitlaat bij de A motoren en 0.50 voor de inlaat en uitlaatklep bij de B motoren, volgens mijn instructieboekje.
Het probleem is dat ik er niet achter kom of ik een A of B motor heb, met de cijfers zoals ze op het blok staan.
Zelf was ik al zover om, zoals jij ook ongeveer aangeeft, tussen de 0.45 en 0.50 te stellen
Bedankt voor het meedenken !

vr.gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.