klepspeling B20B LPG

Lees meer
12-04-2009 16:23 #49745 door 05703-dummy
klepspeling B20B LPG is gemaakt door 05703-dummy
<p>Hallo, in m'n 145 zit een B20B op LPG; volgens de boeken moet de klepspeling 0,5 tot 0,55 mm bedragen, dit is dus al iets wijder als bij een B20A. </p><p>Is het wijs om ze nog iets wijder te zetten i.v.m. het LPG gebruik? </p><p>Kortom, welke klepspeling aanhouden bij koude motor?</p><p>Groet, Hans </p>

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2009 16:37 #91880 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic klepspeling B20B LPG
<p>Ik houd altijd de bovenwaarde aan, bij de B dus 0.55.Dit vooral om zeker te weten dat de speling niet te snel te klein wordt.</p><p>Als je vaker klepspeling controleert, kun je natuurlijk gewoon 0.50 aanhouden. Indien je motor al heel veel kilometers achter de kiezen heeft, kun je er van uit gaan dat de tuimelaars wat zijn ingeslagen en dan is 0.5 gemeten met een volermaat al gauw 0.55. </p><p>Kortom, het is eenvoudig, maar ook weer niet h&eacute;&eacute;l eenvoudig!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2009 22:18 #91879 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic klepspeling B20B LPG
Blok is een jaar geleden gereviseerd, dus als 't goed is zijn de tuimelaars nog niet ingeslagen. Gaat de boel niet erg tikken bij 0,55mm? Heeft iemand daar ervaring mee?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2009 11:32 #91878 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic klepspeling B20B LPG
<p>ha hans, van open daken heb ik wat minder verstand als van klepspeling.</p><p> als je 0,55mm aanhoudt is er geen enkel probleem. (0,60 moet er niet doorheen kunnen)</p><p>het is dan wel zo dat je de kleppen iets hoort, ook bij mijn B18 is dit zo, maar dan loopt hij nog meer als een naaimachientje..</p><p>verder heb je er langer plezier van om regelmatig de klepspeling te controleren. ik doe het ong. elke 7500km. als je het een paar keer gedaan hebt is het ook maar een half uurtje werk.. </p><p>succes! </p><p>ps, meet ook eens als hij warm is..</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2009 14:16 #91877 door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic klepspeling B20B LPG
Let op: Hoe groter de klepspeling, hoe kleiner de opening van de kleppen! Als je dus de klepspeling groter maakt, heb je minder tijd en ruimte om de cylinder te vullen en te legen. Dit gaat ten koste van het vermogen. Maak dus liever de klepspeling wat kleiner dan voorgeschreven, als je maar zorgt dat er klepspeling blijft. Zonder die speling gaat de klep niet dicht en heb je geen compressie meer. Bij LPG moet je volgens mij iets meer ventileren, dus is de ondergrens de speling die je instelt. Als je geen geharde zittingen hebt zoals in een gaskop, moet je om de 5000 km controleren of er nog genoeg speling is. Na een poosje ben je uitgesteld: de klepveren zijn 'te kort' geworden. Dan wordt het tijd voor een gaskop. Tot de grote ingreep kun je M10-ringen van 2 mm dik onder de veren schuiven (even een opening in slijpen zodat je de ring om de klepsteel kan schuiven).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-05-2009 20:51 #91876 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic klepspeling B20B LPG
De klepspeling van een B20B is niet voor niets iets groter dan een A; hij wordt iets warmer, waardoor stoterstangen en nokvolgers etc. iets meer uitzetten. Op bedrijfstemperatuur zal dan de speling de juiste zijn.
Motoren op LPG worden over het algemeen warmer dan op benzine, en het lijkt mij dat het veilliger is de bovengrens van 0,55 aan te houden zoals Tom doet. De B20A van een vriend van mij heeft op gas meer dan 240.000 km. , ik ben het juiste getal even kwijt, gelopen met een standaard kop, 0,55mm klepspeling en zonder problemen.
Maar in geen geval zou ik onder de minimum-grens gaan zitten, zeker niet als je op LPG rijdt. De eventuele vermogenswinst die je z&oacute;u kunnen halen is z&oacute; marginaal dat ik het risico van verbrande kleppen niet zou willen lopen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2009 21:16 #91875 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic klepspeling B20B LPG
mijn lpg installateur gaf mij ooit de raad, bij hoofdzakelijk rijden op lpg, de
speling vd uitlaatkleppen iets ruimer te zetten als bij rijden op benzine. De reden
daarvoor is dat bij lpg de temperatuur vd motor - en in het bijzonder de
uitlaatkleppen - inderdaad, zoals ook Sven schrijft, iets hoger is als bij
benzine. Door de speling nu iets ruimer te zetten, zullen de uitlaatkleppen
iets langer dicht blijven, en daardoor ook wat extra warmte kwijt kunnen aan
de omgeving, nl de kop vd motor. Op deze wijze zijn verhalen van B-koppen
die enkele 100duizenden kms meegaan op lpg geen verzinsels, mijn oorspr.
B18A hield het zelfs 350.000kms uit op gas (tot +-450.000km). Inlaat kleppen
hebben veel minder last van hogere temp. wegens instromen van koele lucht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.