Carter onluchting in relatie met olieverbruik

Lees meer
21-12-2020 16:45 #191623 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Dag Johan, ik kan je redenatie niet volgen.

Bougies na warm draaien mooi koffie bruin alle vier.
Dus ik geloof niet in gebroken zuigerveren of lekke klepseals te meer omdat de motor ook niet rookt.

Maar je hebt wel degelijk olieverbruik. Olieverbruik hoeft helemaal niet tot roken te leiden! Mijn bladblazer is een tweetakt en die rookt niet, in mijn jonge jaren Japanse tweetaktmotoren gereden; ook geen rookgordijn achter mij aan.
Een koffiebruine bougie vertelt alleen maar iets over de verbranding (zwart = te rijk, wit = te arm mengsel) Als jij een beetje olie verbrandt zal dat de kleur van je bougie amper beïnvloeden.

Je kunt wel gaan experimenteren met motorolie maar dat brengt denk ik niet veel. Kwaliteitsverschil in de olie zit hem m.n. in de dopes. De hoge specificatie olie is denk ik nergens voor nodig. Ik gebruik al sinds jaar en dag een SF specificatie. Is eigenlijk al te modern voor onze red-block motoren.

Kennelijk heb je last van olieverbruik en daar zijn maar vierhoofdoorzaken voor te bedenken:
Defecte klepseal (zal vooral roken bij gas los laten)
Lekkage langs de zuigerveer, komt de olie direct in de verbrandingskamer
Druk in het carter die via de carteventilatie het luchtfilter in gezogen wordt (oorzaak is slechte zuigerveren)
Een te rijk mengsel waardoor de benzine de oliefilm op de cilinderwand oplost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2020 00:33 #191641 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Beste Han, ik heb geen rook bij gas loslaten.
Te rijk mengsel motor is afgesteld met colortune dat mag ik toch wel vertrouwen hoop ik.
En gebroken zuigerveren zie je volgens mij terug in een compressie test.
Waar ik misschien wel in kan geloven is het vast zitten van een olieschraapveer of het niet goed functioneren ervan.
Als dat is zou dat er met flushen uit moeten komen want dat goedje schijnt het e.e.a. los te krijgen.

Maar wat mij meer verontrust is dat er tegenwoordig geen zink meer in de olie zit ook niet in de klasieke olie van Miller en zink is essencieel voor motorsmering.
Is vevangen voor een of ander goedje dit is gedaan o.a. voor het mileau maar dat goedje heeft een beduidend minder smerende werking als zink.

Dan olie verversen volgens Olyslager moet dit tweemaal per jaar gebeuren hoeveel keer per jaar doe jij je olie wissellen?
Ik eenmaal.

Mijn carter aansluiting is naar buiten ik heb kelken op mijn carburators staan dus geen aansluiting voor carterventielatie ik heb een krankkast filter.


Voorlopig vul ik de olie aan met 1000km per jaar ga ik geen gekke dingen doen.

En ik denk dat ik een keer ga flushen nieuwe olie er in en dan zien we weer wel.


Alvast bedankt.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2020 17:12 #191661 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Dag Johan, ik ververs de motorolie om de 7500km; ik let niet zozeer op de tijd dat de olie in het blok zit. Er wordt redelijk wat met mijn oldtimers gereden dus dat helpt. Bovendien lopen ze allemaal op LPG dus de olie vervuilt / degradeert niet zo snel.
Er is heel veel geschreven over motorolie en de benodigde additieven. Veel onafhankelijke info is er niet te vinden, bijgaand twee artikelen van motorrevisie bedrijven. Ik ga er vanuit dat dit onafhankelijke info is (maar echt controleren kan ik dit ook niet)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2020 23:48 #191668 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Hallo Johan,
Vervelend probleem, maar als de compressie goed is zal het inwendige van de motor wel oké zijn. Ik las dat je een oliekoeler gemonteerd hebt. Zeker dat alles slangen/verbindingen oké zijn? Zit de restrictor op z'n plek? Als je aan de buitenkant van het blok niets ziet, dan moet er intern iets mis zijn.
Wat olie betreft, gewone 20/50 (Castrol?Penrite/Millers) is allemaal goed.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2020 00:18 #191669 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Beste Tom, Han en natuurlijk alle andere medeleden, ik heb dit artiekel gevonden over flushen en gebruik van de auto www.total-serbia.rs/en/advice-and-propos...ow/engine-flush.html
Wat Volvo niet beschrijft, altans niet in de Olyslager manual is dat wanneer je de auto onder zware omstandigheden gebruikt (bv taxi, aanhanger trekken stads gebruik, veel schakelen) je de interval van olie verversen moet verhogen tijd gerelateerd (zie het artiekel).
Dit is een artiekel van Dr. Stevan Dimitirijevic, a bachelor of chemical technology and Faculty of Technology and Metallurgy’s Innovation Center’s research associate.
En de zware omstandigheden daar doe ik echt aan met deze auto.
Maar misschien dat in de Haynes manual er wel iets staat over zware omstandigheden of misschien in het boekje dat bij de auto meegeleverd werd.
Sommige merken beschrijven het wel in hun manual vele niet.
Nu de Olie ik heb de motor ingereden mt Miller Olie en heb die sindsdien ook altijd gebruikt totdat ik naar de Filippijnen emigreerde ben toe overgestapt naar SHELL 20W50.
De SHELL parameters verschillen nogal wat van de Miller olie dus ben ik op zoek gegaan naar een olie die qua parameters dich tegen die van Miller aan zitten en dat blijkt Valvoline XLD 20W50 te zijn en laten ze die nu ook nog bij ons in de stad verkopen, dus deze gekocht en ga de olie uitwisselen met Valvoline.
Vier Januarie moet ik weer naar Dumaguete dus 100 km op en neer.
Ik zal ook tellen hoeveel keer ik moet schakelen op deze rit en misschien dat jullie dan zeggen je bent niet aan rijden met deze auto maar je bent hem aan het vermoorden.
Dus ik kom nog terug op het olie verbruik met de Vavoline en hoeveel keer ik moet schakelen op een rit van 100km.
Gaarne zou ik van iemand willen weten wat er in de Haynes manual staat over zwaar gebruik van de auto of dat er ergens iets over geschreven staat, want Volvo's worden/werden nogal eens als tractors gebruikt.

Ik houd jullie op de hoogte.


m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2020 00:27 #191670 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Beste Han, ik kon het artiekel van Tinus ander niet maar ik denk dat ik wet Valvoline een goede keus heb gemaak gerelateerd naar het artiekel van TT.

Afwachten

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2021 22:44 #191856 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Gisteren een rit gemaakt van 100km met de nieuwe olie van Valvoline XLD 20/50 geen olie verbruik meer.
Op die rit is 180 keer ja je leest het goed van versnelling gewisseld. (heb ik de schakelingen in de stad Duamguate nog niet meegeteld
Dus de conclusie olie moet onder zware omstandig heden werken en ik zal dus de olie elk half jaar moeten verversen.
Ik heb ook een clutchbooster er op gebouwd je ziet dat is hier geen onzin, daar heb ik heel veel plezier van.

m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
05-01-2021 00:48 #191857 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik


Johan, lijkt mij een geweldige vakantiebestemming, maar dit terzijde.

Heb je al eens geschreven over die koppelingsbooster?

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2021 06:47 #191859 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Ja Cor in dit www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/29643-clutch-booster stukje onderin staat beschreven wat ik gedaan heb.
Ik woon overigs in Bais City
en

Palawan op de Filippijen is overigs het mooiste vakantie eiland ter wereld.


m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2021 10:48 #193214 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Het olieverbruik is kort na mijn schrijven terug gekomen, dus Han je had gelijk dat er iets met de zuigerveren was.Dus heb ik besloten om de motor te flushen.Wat heb ik gedaan, ik heb Sea Foam Motor Treatment gekocht en engineflush van Petron.Ik heb eerst de motorolie afgetapt, toen heb ik de zuigers op gelijke hoogte gezet en in elek cylinder 125ml Sea foam gegoten.Dit heb ik 3 dagen zo laten staan met om de twee a drie uur de krukas een beetje te verdraaien.Toen heb ik de sea foam afgetapt en uit de cilinders gehaald zover er nog wat inzat wat volgens mij niet was ik haalde alle het seafoam uit het carter.Toen heb ik de olie er terug in gedaan en de motor warm laten draaien.Na het warm draaien engine flush van Petron er in gedaan en motor 3 minunten stationair laten draaien.Toen de motorolie afgetapt.Men schrijft dan voor om een nieuw filter en verse olie er in.
Ik dacht dit kan het niet zijn er zit nog steeds engineflush in mijn oliekanalen en oliekoeler.Nu had ik nog drie liter SHELL olie, ik dacht laat ik er die eens in gooien.Ik heb de motor toen een 10 min laten draaien en heb toen de olie afgetapt.Nu die was zo zwart als zwarte verf maar kan zijn en dat was verse olie.Heb toen een nieuw filter gemonteerd en Valvoline XLD er in gedaan met Rislone ZDDP supplement daar de Valvoline geen zink bevat.Ik heb er 69ml per liter bijgedaan staat ergens beschreven op het internet.Millers olie valt hier nu eenmaal niet te krijgen en die haft van zichzelf zink.De XLD van Valvoline komt qua parameters over een met de rally olie 20W50 van Millers behalve dat er geen zink in zit, dus vandaar mijn supplement.Ik heb nu al 300km met de auto gereden zowel korte als lange afstanden (45km) en heb tot nu toe geen olieverbruik meer.En de olie hij begint nu een beetje te verkleuren maar in het begin moest je goed kijken waar het pijl was zo schoon was en bleef de olie. Nu de carterventielatie, ik heb op mijn auto een rembekrachtiger en een clutchbooster zitten en heb daarvoor de twee vacuum aansluiting op mijn spruitstuk gebruikt.Een derde aansluiting maken voor carterventielatie daar was ik niet zo happy mee en Tstukken in vacuum dat is niet mijn voorkeur.Nu heb ik op mijn auto Tinus Techniek gasstukken zitten.Ik dacht als ik daar nu eens twee pijpjes maak (in ieder gasstuk een) 45gr afgezaagd en de hoogste kant richting kelken dan moet ik daarachter een vacuum krijgen.Dit gedaan en mijn carterventielatie daar op aangesloten.Nu dat dit werkt staat als een paal boven water want ik moest mijn sproeiers van mijn SU’s wat terug draaien.Op de dop heb ik een filter gemaakt voor vacuum.Ik heb voor de B18 ventielatie gekozen omdat ik wilt dat carter iets onder vacuum komt en dat je dus niet wilt dat olie door de keerringen naar buiten wordt gedrukt.  Nu is het zo dat als je meer gas geeft je ook meer carterdruk krijgt en krijg je met het system wat ik heb meer cauum.Zit er een vacuum aansluiting op je spruitstuk heb je het meeste vacuum wanneer de motor stationair draait maar heb je de minste carter druk volgens mij.Of heb ik het laatste mis? Maar voorlopig bollen we weer en blijft de olie mooi aan pijl en heeft Han mij  op het juiste pad gezet ere wie ere toekomt. Ik heb er nog wat foto’s van de carterventielatie bij gedaan.Dat jullie zo lang op een reactie hebben moeten wachten ligt aan het feit dat ik zo weinig rijdt. m.vr.gr. Johan Geers  

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.