Carter onluchting in relatie met olieverbruik

Lees meer
19-12-2020 06:32 #191575 door Johan Geers
Carter onluchting in relatie met olieverbruik is gemaakt door Johan Geers
Ik heb een vraagje over de carterventielatie in relatie tot olieverbruik.
Sinds kort verbruik mijn amazon b20 motor olie.
Twee carburators, Simons uitlaat en kelken op de carburator.
En dat zomaar in een tijdsbestek van een paar weken zover ik het kan beoordelen
Op een ritje van 100km ongeveer 0,15 ltr zover ik het kan beoordelen.
De motor is droog, lekt niet, zweet niet en rookt niet.
Nu zit ik richting carterventielatie te denken.
Carter ventielatie heb je in de varianten afzuiging carter op spruitstuk, afzuiging kleppendeksel spruitstuk.
Bij mij is het afzuiging kleppendeksel spruitstuk met een krankcastfilter.
Nu is er volgens mij ook een variant met een dichte dop op het kleppen deksel en carter onluchting naar buiten.
Nu wil ik er een dichte dop op doen om de afzuiging uit te sluiten, kan dit kwaad?
Motor is een paar honderd km afgesteld met colortuning en syngronisatie met www.volvokv.nl/forum/overige/29997-syngr...-tool-su-carburators
Ik moet zeggen de motor loopt hardstikke mooi en goed en is ook goed af te stellen.
Compressie heb ik een paar honderd km gecontroleerd en die was op alle vier cilinders rond de 12bar.
Compressie wil ik van de week nog een keer controleren.
Ik heb in Nederland altijd op LPG gereden 90000km in vijf jaar tijd ik woon nu al tien jaar op de Filippijnen.
De motor rijdt nu op benziene E10 oct 95, zo’n 1200 km per jaar.
Ik jaag de motor niet op ga nooit hoog in toeren, kan ook niet max snelheid is hier 60km/hr
Kan dit olieverbruik ook het gevolg zijn van de overschakeling LPG naar benziene en de lage km per jaar(motor wordt minder warm en 12000km in tien jaar gereden)?
Ik vermoed dat het, het laatste is maar ook de afzuiging kan een oorzaak zijn.
Iemand zoiets al eens meegemaakt?
En de dichte dop kan dat kwaad?
Of misschien andere olie ik heb nu SHELL 20W50 en ververs elk jaar de olie maar heb nooit bij hoeven te vullen en sinds kort moet ik dit wel doen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2020 18:49 - 19-12-2020 18:49 #191589 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Hoi Johan, ik denk dat je het olieverbruik over langere periode wat betrouwbaarder kunt meten.
Als hij korte ritten rijdt kan dat invloed hebben op de olieconsumptie, zal wat meer zijn, echter m.i. is de vraag is of je positieve carterdruk hebt.
Is de vlamdover en de ontluchting van het carter open ?. Heb je het idee dat er olie uitkomt ?.
Op zich kun je terug naar de B18A carterontluchting, enkel pijpje wat naar beneden loopt met een gesloten dop op klepdeksel.
Mocht je er een nodig hebben, ik heb er nog een.....kan ik naar je opsturen indien gewenst

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2020 00:21 #191594 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Beste Ed, bedankt voor de reactie.
Omdat het zo maar ineens op is getreden denk ik aan sludge in het blok vervuiling zie www.autoweetjes.com/Hoog-olieverbruik-au...ruikt-veel-olie.html dit verhaaltje. Zie Mogelijke oplossingen olieverbruik: voor de oplossingen.
Ondanks dat ik elk jaar de olie ververst kan dit voorkomen vooral door de korte ritjes. (auto wordt eens in de 14 dagen gebruikt voor boodschappen een ritje van 5 km)
Een week of zes terug heb ik nog een rit gemaakt van 130km niets aan het handje.
Nu wil ik de motor flushen met engine flush van Petron, kan volgens mij geen kwaad.
Maar ik heb ook een oliekoeler het radiator type, daar blijft volgens mij flush voeistof met olie inzitten.
Om die er uit te krijgen dacht ik om de motor op te vullen 2 a 2,5 ltr met dunne olie 15W40 of 10W40 motor laten draaien voor een paar minuten en dan de olie aftappen en dit tweemaal, wat denk jij zou dit de laatste flush vloeistof er uit krijgen.
Daarna de 20W50 er in,
Wat denk jij van www.winparts.nl/filters-vloeistoffen/add...5-wynns/p108849.html ?
In het verhaaltje spreekt men er lovend over.
Dat de olie dikker wordt door dit goedje ben ik van overtuigd maar wat voor invloed heeft het op de lagersmering, vooral bij korte ritten?

En voor de dichte dop ik kan tijdelijk de slang afdichten en ik heb nog een dop die ik kan vermaken, maar bedankt voor het aanbod.

Bedankt voor de reactie.
En als jij of ander medeleden nog enige reactie kan geven op mijn vragen ben ik jullie daar erkenbaar voor.

M.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2020 11:08 #191598 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Volgens mij sluit de dichte olie dop de toevoer van ventilatielucht niet af.
Onder het dekseltje van de dop zit namelijk gaas om de lucht te filteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2020 11:12 - 20-12-2020 11:14 #191599 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Hoi Johan,
Ik denk dat het flushen een goed idee is, die additieven om lekkage op te lossen lijkt me geen goed idee en geeft te veel risico om verstopping te geven waar je het niet wil. Ronald Glen- volvomonteur met 40 jaar ervaring waar ik veel van heb geleerd- heeft me dit meermaals ontraden, hij zij altijd oorzaak vinden en oplossen, dit soort stoppers slaan ook neer waar je het niet wil.
Reviseer vaak blokken met respectabel aantal km en daar vaste prik veel sludge in carter soms met resten zuigerveren.



Werk inmiddels met een scoop, kan je goed helpen om te kunnen zien wat er gebeurd, dus olie eruit en kijken of er sludge is, dan achterwielen omhoog krikken en carter spoelen.
Bougies eruit en verbrandingskamer bekijken, soms blijkt een slechte compressie te komen van kleppen met sludge door slechte benzine waar additieven aan toe waren gevoegd.



Hier volstond revisie van de kop.

Ben benieuwd wat je aantreft

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2020 13:05 #191602 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Ja, dat klopt zit bewust een ventilatie in die dop, maar het gaat om aanzuigen olie vanuit carter, wat bij positieve carterdruk tot olieverbruik kan leiden

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2020 13:51 #191605 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
O.k. Ed, ga morgen eerst de compressie meten en dan van de week flushen.
Die addietaven, dat is inderdaat het laatste waar je aan moet denken, maar de motor lekt niet dus daar zou ik het ook niet voor gebruiken maar ze maken er wel veel reclame over.
Maar er is een youtube filmpje ik kan het even niet vinden en die man is er eerlijk over, die zegt als je gewoon olie bijtijds wisseld volgens het boekje heb je dat spul niet nodig.
Maar hij had een oude Toyota gekocht en die verbruikte nogal wat olie en hij had er zo'n potje ingegooid en het olieverbruik was beduidend minder.
Je moet er rekening mee houden dat je olie dikker wordt met dat spul en wat doet het met je lagersmereing.
Bij ons is het altijd warm dan blijft dat spul wel dun maar Nederland van -10 naar +30 dan is het bij -10 stroop en gaat het e.e.a. wel dichzitten.
Dus dat spul in de Filippijnen gebruiken is niet zo gevaarlijk voor je motor als in Nederland maar ik zet voorlopig het idee opzij.
Heb vandaag alle vier de bougies bekeken maar alle vier dezelfde kleur.
Dus ik hoop dat met flushen de zaak goed komt.
Als ik de olie aftap is hij altijd een beetje rood van de benziene denk ik, ik tank octaan 95 E10 en die benziene is rood.

Ik heb helaas geen scoop, maar sludge bij elke 1000km de olie wissellen ik denk eerder aan een schraapveer die vastzit door het weining rijden.
Maar als ik spoel zal er het er toch uit moeten komen en dan daarna nog tweemaal spoelen met dunnere olie om de flushvloeistof uit de oliekoeler te krijgen, dan heb ik toch wel het maximale gedaan wat ik kan doen.
En aan de benziene iets toevoegen (octaanbooster of iets derelijks) doe ik al helemaal niet en ik probeer altijd hetzelfde merk benziene te tanken in mijn geval Petron.
De motor is zo afgesteld dat hij het goed doet op octaan 95 E10 zonder te pingelen.
Maar carter spoelen doe jij dat met benziene? Hoe breng je de benziene er in? Via de pijlstok?

alvast bedankt.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2020 21:47 - 20-12-2020 21:48 #191616 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Als je olieverbruik van het een op het andere moment enorm toeneemt dan is er iets gebeurd wat dit veroorzaakt.
Carterontluchting zit al tientallen jaren zo; dus dat lijkt me niet de oorzaak.
Inwendige vervuiling, wat een reële optie is met jouw typische gebruik van de auto, is ook een langzaam proces. Dus lijkt mij ook niet voor de hand liggend.

Ik denk dus eerder dat er iets kapot gegaan is. Wat? Eerste verdachte is een defecte klepseal of een gebroken zuigerveer. Flushen helpt niet tegen dit soort kwalen. Omdat je de koolaanslag op de zuiger weghaal zou het olieverbruik zelfs kunnen verergeren.

Klepseal kun je visueel controleren. Gebroken zuigerveer wordt wat lastiger. Je kunt een compressie lektest doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2020 00:24 #191617 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Beste Han, bedankt voor de reactie, ik ga vandaar het e.e.a. controleren.
Maar een gebroken zuigerveer dat hoor je toch door getik dat van de cilinder afkomt.


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2020 06:36 #191618 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Carter onluchting in relatie met olieverbruik
Zojuist even de compressie gemeten en alle vier de cilinders exact en dan meen ik ook exact 11Bar er zit werkelijk geen verschil in de meteruitslag.
Bougies na warm draaien mooi koffie bruin alle vier.
Dus ik geloof niet in gebroken zuigerveren of lekke klepseals te meer omdat de motor ook niet rookt.

Nu ga ik toch richtng de motorolie kijken, ik heb er SHELL HX3 20W50 inzitten deze heeft een API SJ waar Volvo API SE of SF voorschrijft echter kijk ik op de kan dan staat daarop API SG CD. www.ozgunshell.com/yuklemeler/shell-heli...X%20HX3%2020W-50.pdf
Nu zijn er wel motorolieen die volgens het data blad dicht bij de API SE SF komen.
Dat is Petron blaze racing BR 200 mulitigrade API SF is een 20W40 olie www.petron.com/wp-content/uploads/2020/1...ultigrade-20W-40.pdf
Caltex Havoline motor oil SAE 20W50 API SG or lower. cglapps.chevron.com/sdspds/PDSDetailPage...=77691&docFormat=PDF
Total Quartz 3000 SG 20W50 API SG/CF thenonamegarage.com/products/20w-50-motor-oil-high-zinc
Valvoline motorcycle Oil 4T SAE 20W50 API SG www.yoderoil.com/wp-content/uploads/2016...LL-CLIMATE-20W50.pdf

Maar kijk ik nu naar Millers classic oil die wij veel in onze Volvo's gebruiken dan zie ik een API van SJ zie www.millersoils.co.uk/wp-content/uploads...Pistoneeze-20w50.pdf ligt toch een stuk van SE SF af.

Dus je snapt wel de verwarring is groot.

Op basis van wat API SL betekend zou de olie die ik gebruik ook voor de meer modernere motoren geschikt zijn zie onderstaande

Betekenis van API classificatie
Op basis van de werkende eigenschappen en hun eigen formule heeft het API (American Petroleum Institute) een eigen classificatie gemaakt en de soorten olie op die manier gesorteerd. Over de laatste jaren zijn de standaarden omtrent motorolie een stuk strenger geworden, dus kan deze classificatie gebruikt worden om een onrechtstreekse evaluatie te maken.



De API verdeelt alle soorten motorolie in twee groepen die elk weer onderverdeeld zijn in meerdere klassen:

S. Deze groep is voor motoren op benzine. Er zijn vier klassen in orde voor gebruik in de meeste landen:

SJ. Producten uit deze groep zijn geschikt voor motoren van voor 2001.
SL. Deze producten zijn geschikt voor motoren van voor 2004. Bij veel autofabrikanten is deze categorie de minimum standaardwaarde voor het onderhoud van de auto.
SM. Producten uit deze groep zijn geschikt voor motoren van voor 2010. Ze werken erg goed wanneer de temperaturen lager zijn, en ze hebben een goede weerstand tegen de vorming van bezinksel en oxidatie. Zolang u ze gebruikt zullen ze hun werkende eigenschappen niet verliezen.
SN. Deze groep bestaat sinds 2010. Dit zijn zowel de meest efficiënte oliën als de oliën die de beste bescherming bieden aan de motor. Ze hebben ook een positief effect op het brandstofverbruik. Ze bevatten geen bestanddelen die vroegtijdige slijtage, of schade aan de pakkingen en de afdichtingen kunnen veroorzaken.

Dus ben ik geneigd om naar een andere motorolie over te schakelen die dichter bij de API SE SF licht want wat moet ik nu geloven van SHELL is het nu SG of is het nu SJ.

Hebben jullie nog voorstellen qua olien?

Gezien de metingen die gedaan kan ik wel concluderen dat er zover ik kan zien niets mis is met de motor.

M.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.