distributietandwiel vervangen

Lees meer
26-10-2019 20:40 #185737 door Joep Langeveld
distributietandwiel vervangen is gemaakt door Joep Langeveld
Ik ben met mijn katterug naar Frankrijk gereden, 15 km voor reisdoel een flink geratel vanuit de motor, wel einddoel bereikt, een de motor kon ook wel weer gestart worden, niet verder gereden. Dacht aan distributie, nooit eerder zelf aan gesleuteld, maar toch gedaan , met behulp van video Nordicar. Na demontage distributiedeksel, bleek distributietandwiel nokkenas los te zitten, kon er zo afgehaald worden, maar binnenste ring van tandwiel bleef natuurlijk op nokkenas zitten.. Binnenste ring tandwiel met nokken , ongeveer 5 cm doorsnee, zit nog op de nokkenas. Nu geprobeerd moer met doppensleutel 36 van nokkenas los te draaien, met gelijktijdig restant tandwiel met waterpomptang vast te houden om as tegen te houden.. lukt niet, wel redelijk grip met tang, en doppensleutel verlengd met buis.Wat nu, proberen as met restant tandwiel te stabilisren met griptang, een 'moordenaar' of auto naar garage slepen, 8 km, om luchtsleutel erop te zetten, maar dan gevaarlijk om as vast te houden of kans beschadiging nokkenas?
Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2019 21:40 - 26-10-2019 21:43 #185739 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic distributietandwiel vervangen
Even ter bevestiging, het rechtse - grote- tandwiel is kapot en er zit nog een deel op met de moer.
Dat is dus het tandwiel waar de nokkenas achter zit. Tja, dat is balen want je hebt weinig grip.
Denk dat het verwijderen met een slijptol moet, maak twee schuine snedes in de moer, tegenover elkaar aan de zijkanten.
Zodanig dat de moer in tweeen gaat, pas op voor de schroefdraad !
Laat ff weten of het is gelukt ?
Succes

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
26-10-2019 22:12 #185740 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic distributietandwiel vervangen
Ik begrijp uit het bericht dat het stalen hart van het kunststof tandwiel nog met de moer op de nokkenas bevestigd is. De beste oplossing, als je de moer niet zelf kan loskrijgen, inderdaad met een luchtsleutel laten losdraaien en met een kleine pulley trekker de restanten van het tandwiel van de nokkenas af te trekken.
Let op: nooit met een luchtsleutel de moer vastzetten op de nokkenas want dan loop je de kans dat de nokkenas breekt door het slaan maar los gaat wel.
Ik zou zeker niet gaan slijpen aan de moer; er komt altijd slijpsel in het carter wat de nodige schade kan veroorzaken. Mocht er geen andere oplossing zijn, de moer krijg je ook wel los met een hamer en beiteltje.

Succes,

Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2019 13:57 #185751 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic distributietandwiel vervangen
Je zegt het zelf, te veel kracht en de kop met schroefdraad breekt van de nokkenas af.
Geloof niet dat het met luchtdruk zal lukken, nokkenas heeft te weinig weerstand en zal gaan draaien, maar is de moeite van het proberen waard.
Tenslotte kun je makkelijk met een doek voorkomen dat er slijpsel in het carter komt, bovendien ligt daar al fiber delen van het tandwiel en zou ik adviseren de olie te wisselen en dan is alle rommel eruit.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2019 15:50 #185754 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic distributietandwiel vervangen
De kans op beschadigingen met een grof middel als een haakse slijper lijkt mij groot.
Misschien een snellere nokkenas overwegen als je toch bezig bent bijv. een tt2 van Tinus.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2019 16:19 #185756 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic distributietandwiel vervangen
Ja, die kans is er... maar je zult toch wat moeten... voor dit soort klusjes heb ik een kleine slijper op luchtdruk.

Deze



Als je schuin slijpt, zo veel mogelijk in de richting van de schroefdraad, krijg je er ook een mogelijkheid om hem met een beitel los te tikken.
Veel hangt af van wat je aan gereedschap hebt, je ervaring/handigheid en wat durf.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2019 16:31 #185758 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic distributietandwiel vervangen
Ik ga ook wel eens grof te werk, maar mss is een moersplijter aanschaffen veiliger,en is niet zo duur:
www.hbm-machines.com/producten/apart/act...D-PAY0oaAmTeEALw_wcB

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2019 16:40 #185759 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic distributietandwiel vervangen
De nokkenassen die het KVO levert komen uit de USA en zijn nogal bros, als je het voorgeschreven aandraaimoment instelt draai je de schroefdraad er zo af.
Dus loop je de kans dat hij eraf komt en dan moet er inderdaad een nieuwe nokkenas in, maar dit biedt ook kansen...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2019 18:48 - 27-10-2019 18:51 #185765 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic distributietandwiel vervangen
Hoi Joep, je noemt zelf ook al een oplossing. een serieuze moordenaar erop en ik weet zeker dat die de 90 of 100Nm waarmee de moer vast zit overwint. het is wat verwarrend, maar ook ik zou niet slijpen met een slijptol. zelfs een slagmoersleutel op lucht zou ik niet gebruiken omdat de felle tikken ook doorslaan naar je klepstoters/ tuimelaaras enz. Wellicht heb je de radiateur eruit, met een moordenaar er goed op ( zodat de as die je vasthoudt "vastloopt"als je de moer los wilt draaien?) moet het lukken.

Ps 1, als de moordenaarbek te breed is (zodat je de dop 36 er niet op krijgt) kun je misschien ook nog een oliefiltersleutel (zo eentje met een stuk fietsketting) gebruiken om het restant tandwiel te fixeren

Succes! Hans

ps 2, als je er nu nog mee zit, via Whatsapp videobellen; ik heb een blok losliggen als ik het met wat beelden moet verduidelijken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-10-2019 13:27 #185773 door Joep Langeveld
Beantwoord door Joep Langeveld in topic distributietandwiel vervangen
Beste Volvo leden die geantwoord hebben, ik heb tot nu toe geantwoord via email, nu ga ik dat doen via website Forum.

Ik heb de moer nog niet los , wel met moordenaar geprobeerd, veel kracht gezet, maar geen beweging, .
Als ik de moer eraf ga slijpen, voor de duidelijkheid , ik heb een haakse slijper. De moer heeft zes kanten, dan eerst de nokkenas draaien zodat een vlak van de moer bovenligt, horizontaal, zadat je er het best bijkan, en dan een snee diagonaal slijpen, van rechtonder naar lijnksboven op de oppervlakte moervlak, dan nokkenas draaien zodat tegenoverliggende vlak moer boven komt te liggen en dan dezelfde procedure?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.