Krukas vilten ring - afweging vervangen

Lees meer
14-03-2019 23:13 #182426 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Krukas vilten ring - afweging vervangen
Om het lagertje te wisselen hoef je geen binnentrekker te kopen/ te lenen, je gaat bij de Gamma of een ander bouw markt een keilbout halen die in het lager past.
Keilbout vast draaien in het lager en met een hefboom onder de moer van de keilbout het lager eruit wippen.
Het vliegwiel hoeft er niet eens af als het alleen om het lager te doen is.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2019 23:56 #182427 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Krukas vilten ring - afweging vervangen
Dank je wel Rudi. Ik snap het nu. Ongelofelijk hoe ik gefocussed was op dat lager en daarbuiten niet goed gekeken heb.
Dank allen, dit haal ik niet uit het handboek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2019 09:30 #182432 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Krukas vilten ring - afweging vervangen
Goed, terug naar mijn eigen originele vraag (voor anderen die dit wellicht nog ergens tegenkomen):

Als ik dus de motor los heb uit de auto, even zonder de discussie over vilt vs rubber, dan is het dus aan te raden om de vilten ringen voor en achter te vervangen, als ook het top lager (voor de zekerheid, kost weinig om te vervangen en lastige klus als het motorblok in de auto zit).
Voor is gemakkelijk: borgring los, plaatje los, eruit halen en vervangen. Achter is wat lastiger, maar (nu ik weet hoe het moet) niet echt ingewikkeld.



Wat moet je dan doen:

1) vliegwiel vastzetten en de 6 schroeven loshalen

vilten ring achter
2) borgring in buiten deel loshalen (dus dus om de schijf met de 6 bouten van het vliegwiel zit)
3) stalen ring eruit wippen (evt met telescopische magneet pen)
4) pakking eruit halen (priem of pincet) en vervangen met nieuwe vilten ring (in de olie)
en weer opbouwen (na schoonmaken en beetje olie)

top lager
2) circlip = borgring (nr 191848) in de kleine opening van het lager loshalen (die zit dus in een kleine uitsparing)
3) lager eruit trekken (binnenlagertrekker is wel zo handig)
4) de afdekring op het lager komt dan mee
5) lager vervangen
en omgekeerd weer opbouwen (na schoonmaken en lagervet)

Goede toevoeging van Ed : check de slijtsporen.

Het krukas huis (de aluminium constructie om deze delen heen, die onderaan vastgeschroefd wordt op de carterpan) hoeft dus bij deze wissel er niet uit (is anders als je overstapt naar rubber). De olie hoeft er niet uit, en de carterpan hoeft niet los. Het valt dus idd reuze mee zoals Cor al zei.

Niet vergeten om het vliegwiel weer met een momentsleutel vast te zetten (B18A = 45-55Kgm; eenvoudig om te rekenen naar nM)

Ik hoop dat het zo klopt; als ik nog iets vergeet of verkeerd vertel, laat het zeker weten. Dit stuk werkzaamheid in de owners manual is (mi) niet echt lekker beschreven.

Grt
jeroen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2019 10:59 - 15-03-2019 13:01 #182435 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Krukas vilten ring - afweging vervangen
Je hebt het goed weergegeven, als je de boutjes los hebt - vergeet niet de twee boutjes aan de onderzijde van de carterpan - trek je het geheel over de krukaspoelie er vanaf.
Dat lukt wel met de hand ev. met een platte schroevendraaier voorzichtig helpen, als hij eraf is dan zie je aan de binnenzijde de clip en metalen ring en daaronder de oude vilten keerring.
Hier zie je een schone voor de vilten ring is gemonteerd
(bij een rubberen keerring wordt de rand weggeslepen en druk je de keerring er in)

Wat nog belangrijk is om de slijtsporen op de krukaspoelie - achter- te bekijken.
Maak maar een foto dan kunnen we zien hoe het eruit ziet.

Als je de motor nog in de wagen hebt, zorg dat je voldoende ruimte hebt om het geheel weer gecentreerd terug te kunnen plaatsen, hiervoor zal je een aantal (6 aan iedere kant) carterpanboutjes los moeten halen zodat de carter pan een paar mm naar beneden komt

voorzichtig met een grote platte schroevendraaier de pan los te wrikken om paar mm ruimte te maken, beschadig carterpakking niet.
De vilten keerring kun je gewoon er overheen duwen, vergeet niet het onderste deel wat vloeibare pakking te geven.
Als laatste bevestig je de twee boutjes aan de onderzijde en haal je alle carterboutjes aan.

Voor montage goed invetten, let op dit is een rubberen keerring voor de B20, anders kan de keerring bij eerste omwentelingen verbranden.



Een viltenring heeft voldoende smering door de olie

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2019 12:20 #182436 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Krukas vilten ring - afweging vervangen
Hallo Jeroen,
wat je beschrijft is zover goed.
Als het kan zou ik het aluminium huis bij het vervangen van een vilten ring laten zitten, geeft altijd weer kans op lekken, zeker als de carterpan ook losgemaakt wordt. Wel goed kijken hoe de toestand van het loopvlak van de krukas is, moet ook in de kier te zien zijn. Als de motor kort geleden nog gelopen heeft zijn er geen plaatselijke korsten te verwachten en vilten ringen zijn ongevoeliger voor een niet perfect glad loopvlak dan een rubberen.
mbt het toplager: de afdekschijf is om het oude type open lager af te schermen. De nieuwe zijn normaal van een gesloten type, zoals jij blijkbaar ook hebt. Dan is de schijf overbodig (waarschijnlijk past deze bij het nieuwe lager niet eens cq krijg je de klemveer er niet eens goed in als de schijf geplaatst wordt).
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.