Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp Krukas vilten ring - afweging vervangen

Krukas vilten ring - afweging vervangen 07 mrt 2019 10:39 #182328

  • Jeroen Brouwers
  • Jeroen Brouwers's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 75
Hi
Ik ben bijna op het punt dat de B18A motor weer in de auto geplaatst kan worden, en nu kreeg ik nog de tip om de vilten ring achter bij het vliegwiel te vervangen, nu ik de motor toch los heb. Ik lees op het forum natuurlijk veel over vilt vs rubber en de stappen en let op.

Maar wat ik mis is dit: wanneer besluit om dit toch wel ingewikkelde werkje uit te voeren? Is het echt preventief zoals een koppelingslager of een waterpomp die immers op een moment slecht wordt en dus (altijd) preventief vervangen wordt, of eigenlijk pas als je een lekkage hebt?

nog wat context: ik heb de motor voor stilstand draaiend gehad. Druk op de cilinders was nagenoeg gelijk. Ik heb de motor enkel aan de buitenkant opgeknapt (pakkingen ed). Ik heb nu olie toegevoegd en geen lekkages (bij stilstand, zegt niet zo veel, I know).

Grt
Jeroen

Krukas vilten ring - afweging vervangen 07 mrt 2019 12:22 #182330

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
  • Berichten: 479
Hoi Jeroen; als je de motor uit de auto hebt adviseer is je om beide krukaskeerringen te vervangen en toplager te controleren en liefst ook te vervangen. Deze onderdelen kosten weinig bij de club en is naderhand als de motor weer geplaatst is, een flinke klus.Een vilten ring zweet meer dan een kunststof keerring maar dan moet je weer een ander huisje kopen en het centreren van een nieuw huisje moet nauwkeurig gebeuren. De modernisten zweren bij een kunststof keerring, de puristen houden het origineel met vilten keerringen. Voor beiden is wat te zeggen.

Succes, Cor.
www.volvokv.nl/producten/product/3587-vi...e/category_pathway-2
Laast bewerkt: door Cor Kraaijeveld.

Krukas vilten ring - afweging vervangen 07 mrt 2019 12:27 #182332

  • Rudi Dortangs
  • Rudi Dortangs's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1597
Als je een nieuwe vilten plaatst eraan denken deze goed in olie gedrenkt te plaatsen, anders verbrand deze meteen en lekt dan. Een vilten heeft minder problemen met een iets ingelopen loopvlak dan een rubberen (waarbij het plaatsen ook wat precieser moet).
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Krukas vilten ring - afweging vervangenvil 07 mrt 2019 18:09 #182338

  • Jeroen Brouwers
  • Jeroen Brouwers's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 75
Hi Cor
Dank. OK, het zei zo. Boel lezen... vilten keerring voor had ik al gedaan (in de olie, goed punt Rudi, eerste keer toch zonder gedaan en dus de boel weer los moeten halen). De achterste nu dus ook, en dus het toplager ook maar.

Even controleren of ik de samenvatting goed heb:

Te bestellen:
- toplager
- pakking huis
- vilten keerring

En dan de volgorde met een losse b18a motor op de werkbank, voor een vilten pakking (dus even zonder de discussie over de rubberen variant):
- olie aflaten
- vliegwiel vastzetten, markeren en bouten lossen > vliegwiel eraf
- circlip = borgring (nr 191848) losmaken
- bout indraaien (m16 lijkt t) met achteraan gemonteerde baco of plaatje zodat je het lager eruit kunt kloppen; plaatje komt vanzelf mee
- carter bouten los zodat het huis los komt van onderen
- lager / keerring huis los (de 6e schroeven)
- vilten keerring in de olie en monteren (schuin erover en dan recht op de as duwen)
- huisje monteren met nieuwe pakking
- nieuwe lager met wat vet monteren door met grote, op buitenrand passende dopsleutelel erin te kloppen
- krukas draaien zodat alles goed gecentreerd is
- plaatje monteren (niet perse nodig bij gesloten lager; als past met borgring wel, anders weglaten)
- circlip / borgring monteren
- carterpan pakking met vloeibare pakking monteren
- alles goed aandraaien
- vliegwiel montage volgens markering, aandraaien met 50 Nm met momentsleutel

Dan evt verder met
- koppelingsplaten monteren en goed centreren
- koppelingshuis met nieuw lager, gaffel goed plaatsen (niet verkeerd om)
- evt versnellingsbank monteren en zorgen dat ie goed pakt / aansluit
- krukas draaien om te voelen of alles zonder problemen beweegt
- montage van geheel en koppeling afstellen

Hele klus.
Mis ik nog iets wat ik moet bestellen?
Klopt mn volgorde of vergeet ik iets / vat ik iets verkeerd samen (van de vele threads op het forum)?

Hoor het graag.. Dank alvast.

Grt
jeroen
Laast bewerkt: door Jeroen Brouwers.

Krukas vilten ring - afweging vervangenvil 07 mrt 2019 18:17 #182340

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
  • Berichten: 479
Jeroen bel mij maar even want je wilt te veel sleutelen.
maar in het kort is de volgorde:
vliegwiel demonteren, borging keerring demonteren, ring en keerring verwijderen, nieuwe keerring in een plasje olie leggen en daarna de boel in omgekeerde volgorde monteren. Het is niet nodig het vliegwiel op dezelfde gaten te monteren. Het lagertje kan je met een lagertrekkertje eruit trekken na de borging te hebben verwijderd. nieuwe lager met het oude lager erin tikken. Verder hoeft er niks los, wel alle zichtbare boutjes even natrekken.

gr. Cor.
Laast bewerkt: door Cor Kraaijeveld.

Krukas vilten ring - afweging vervangen 09 mrt 2019 13:37 #182352

  • Ed van der Zee
  • Ed van der Zee's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3159
Kijk goed naar de achterste krukas flens, indien er een slijtspoor is zou ik een Speedy sleeve monteren, dan kun je origineel met vilt werken of een rubber oliekeerring, waarbij ik de donkere - iets duurdere - originele Volvo keerring adviseer
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Krukas vilten ring - afweging vervangen 14 mrt 2019 16:34 #182415

  • Jeroen Brouwers
  • Jeroen Brouwers's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 75
Hi Ed,
ik snap geloof ik wat je bedoeld. maar help me even met de foto's hieronder.

@Cor: dank, we hebben niet meer gebeld maar ik snap het geloof ik, nu ik een binnenlagertrekker heb gevonden... (heeft bijna niemand liggen, zo blijkt). Either way: er hoeft dus niks los anders dan het vliegwiel (waarbij het terugplaatsen dus niet echte op dezelfde plaats hoeft; logisch ook).

Ik heb dus het vliegwiel er afgehaald.
De borgring zag je goed zitten (uitstekend lipje) en die er dus voorzichtig uit geprutst.
Met de trekker heb ik het lager (met het plaatje) er snel uit).

Ik verwachtte nu de vilten ring te zien maar die mis ik. De vetting boel wat schoongemaakt.. en toen deze foto's genomen. Wat mis ik?


links dus de borgring, het afdekplaatje en het lager; rechts de nieuwe onderdelen

en dan zie je dit:

Er lijkt een 'wit' rondje te zitten maar dat is echt metaal.
Bijlagen:
Laast bewerkt: door Jeroen Brouwers.

Krukas vilten ring - afweging vervangen 14 mrt 2019 19:06 #182419

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
  • Berichten: 479
Had toch maar gebeld; de keerring zit om de krukas, je hebt een verkeerde, die op de foto is voorzijde krukas, achter zit een grote keerring... De keerring zit in de gleuf tussen al. huisje en de krukas. De ring zit op de zelfde manier gemonteerd als het lager, dus met een springveer en een ring.

gr. Cor.
www.volvokv.nl/producten/product/3587-vi...e/category_pathway-2
Laast bewerkt: door Cor Kraaijeveld.

Krukas vilten ring - afweging vervangen 14 mrt 2019 21:13 #182422

  • Jeroen Brouwers
  • Jeroen Brouwers's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 75
Hi Cor
Dank. De verwarring met voor en achter... Stom.

Die aan de voorkant heb ik al gedaan, die was makkelijk, goed te zien en eenvoudig gewisseld. Die andere heb ik ook liggen.
Waar vind ik de voorste keering dan? Ik kan de grote springveer achter eenvoudig loshalen. Maar hoe haal ik dan de ronde 'schijf' (waar die 6 bouten inzitten) er dan uit? Of hoeft dat niet?

Dank alvast, Jeroen
Laast bewerkt: door Jeroen Brouwers.

Krukas vilten ring - afweging vervangen 14 mrt 2019 21:56 #182425

  • Rudi Dortangs
  • Rudi Dortangs's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1597
Hallo Jeroen,
de "de ronde 'schijf' (waar die 6 bouten inzitten)" is het achterste einde van de krukas, dus om deze te demonteren zou je de hele motor uit elkaar moeten halen, maar dat hoeft gelukkig niet.
Je hebt de "ronde schijf" en daaromheen een aluminum "huis" (dat met de kleinere boutjes vast zit). Beide kun je laten zitten. Ertussenin zit een kier van ongeveer een halve cm. Daarin is een veer/borgring te zien, deze wip je eruit. Dan zit er nog een smalle stalen ring, deze haal je er ook uit (aan een kant er tegen drukken, dan komt hij er normaal aan de andere kant al iets uit om hem te pakken te krijgen). Als deze eruit is zie je daarachter de grote vilten keerring, die er platgedrukt en zwartgrijs uit zal zien, deze haal je er ook uit (met een priem of ze erin prikken). Daarna kijken of het loopvlak op de krukas schoon is, anders schoon maken. Dan druk je de nieuwe in olie gedrenkte grote vilten ring erin, zet de stalen ring er weer tegenop en drukt het geheel aan en drukt de veer/borgring vast op zijn plaats. Daarna het vliegwiel weer monteren enz.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
  • Pagina:
  • 1
  • 2