- Berichten: 162
Krukas vilten ring - afweging vervangen
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
Ik ben bijna op het punt dat de B18A motor weer in de auto geplaatst kan worden, en nu kreeg ik nog de tip om de vilten ring achter bij het vliegwiel te vervangen, nu ik de motor toch los heb. Ik lees op het forum natuurlijk veel over vilt vs rubber en de stappen en let op.
Maar wat ik mis is dit: wanneer besluit om dit toch wel ingewikkelde werkje uit te voeren? Is het echt preventief zoals een koppelingslager of een waterpomp die immers op een moment slecht wordt en dus (altijd) preventief vervangen wordt, of eigenlijk pas als je een lekkage hebt?
nog wat context: ik heb de motor voor stilstand draaiend gehad. Druk op de cilinders was nagenoeg gelijk. Ik heb de motor enkel aan de buitenkant opgeknapt (pakkingen ed). Ik heb nu olie toegevoegd en geen lekkages (bij stilstand, zegt niet zo veel, I know).
Grt
Jeroen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
Succes, Cor.
www.volvokv.nl/producten/product/3587-vi...e/category_pathway-2
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2049
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
Dank. OK, het zei zo. Boel lezen... vilten keerring voor had ik al gedaan (in de olie, goed punt Rudi, eerste keer toch zonder gedaan en dus de boel weer los moeten halen). De achterste nu dus ook, en dus het toplager ook maar.
Even controleren of ik de samenvatting goed heb:
Te bestellen:
- toplager
- pakking huis
- vilten keerring
En dan de volgorde met een losse b18a motor op de werkbank, voor een vilten pakking (dus even zonder de discussie over de rubberen variant):
- olie aflaten
- vliegwiel vastzetten, markeren en bouten lossen > vliegwiel eraf
- circlip = borgring (nr 191848) losmaken
- bout indraaien (m16 lijkt t) met achteraan gemonteerde baco of plaatje zodat je het lager eruit kunt kloppen; plaatje komt vanzelf mee
- carter bouten los zodat het huis los komt van onderen
- lager / keerring huis los (de 6e schroeven)
- vilten keerring in de olie en monteren (schuin erover en dan recht op de as duwen)
- huisje monteren met nieuwe pakking
- nieuwe lager met wat vet monteren door met grote, op buitenrand passende dopsleutelel erin te kloppen
- krukas draaien zodat alles goed gecentreerd is
- plaatje monteren (niet perse nodig bij gesloten lager; als past met borgring wel, anders weglaten)
- circlip / borgring monteren
- carterpan pakking met vloeibare pakking monteren
- alles goed aandraaien
- vliegwiel montage volgens markering, aandraaien met 50 Nm met momentsleutel
Dan evt verder met
- koppelingsplaten monteren en goed centreren
- koppelingshuis met nieuw lager, gaffel goed plaatsen (niet verkeerd om)
- evt versnellingsbank monteren en zorgen dat ie goed pakt / aansluit
- krukas draaien om te voelen of alles zonder problemen beweegt
- montage van geheel en koppeling afstellen
Hele klus.
Mis ik nog iets wat ik moet bestellen?
Klopt mn volgorde of vergeet ik iets / vat ik iets verkeerd samen (van de vele threads op het forum)?
Hoor het graag.. Dank alvast.
Grt
jeroen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
maar in het kort is de volgorde:
vliegwiel demonteren, borging keerring demonteren, ring en keerring verwijderen, nieuwe keerring in een plasje olie leggen en daarna de boel in omgekeerde volgorde monteren. Het is niet nodig het vliegwiel op dezelfde gaten te monteren. Het lagertje kan je met een lagertrekkertje eruit trekken na de borging te hebben verwijderd. nieuwe lager met het oude lager erin tikken. Verder hoeft er niks los, wel alle zichtbare boutjes even natrekken.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
ik snap geloof ik wat je bedoeld. maar help me even met de foto's hieronder.
@Cor: dank, we hebben niet meer gebeld maar ik snap het geloof ik, nu ik een binnenlagertrekker heb gevonden... (heeft bijna niemand liggen, zo blijkt). Either way: er hoeft dus niks los anders dan het vliegwiel (waarbij het terugplaatsen dus niet echte op dezelfde plaats hoeft; logisch ook).
Ik heb dus het vliegwiel er afgehaald.
De borgring zag je goed zitten (uitstekend lipje) en die er dus voorzichtig uit geprutst.
Met de trekker heb ik het lager (met het plaatje) er snel uit).
Ik verwachtte nu de vilten ring te zien maar die mis ik. De vetting boel wat schoongemaakt.. en toen deze foto's genomen. Wat mis ik?
links dus de borgring, het afdekplaatje en het lager; rechts de nieuwe onderdelen
en dan zie je dit:
Er lijkt een 'wit' rondje te zitten maar dat is echt metaal.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
gr. Cor.
www.volvokv.nl/producten/product/3587-vi...e/category_pathway-2
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
Dank. De verwarring met voor en achter... Stom.
Die aan de voorkant heb ik al gedaan, die was makkelijk, goed te zien en eenvoudig gewisseld. Die andere heb ik ook liggen.
Waar vind ik de voorste keering dan? Ik kan de grote springveer achter eenvoudig loshalen. Maar hoe haal ik dan de ronde 'schijf' (waar die 6 bouten inzitten) er dan uit? Of hoeft dat niet?
Dank alvast, Jeroen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2049
de "de ronde 'schijf' (waar die 6 bouten inzitten)" is het achterste einde van de krukas, dus om deze te demonteren zou je de hele motor uit elkaar moeten halen, maar dat hoeft gelukkig niet.
Je hebt de "ronde schijf" en daaromheen een aluminum "huis" (dat met de kleinere boutjes vast zit). Beide kun je laten zitten. Ertussenin zit een kier van ongeveer een halve cm. Daarin is een veer/borgring te zien, deze wip je eruit. Dan zit er nog een smalle stalen ring, deze haal je er ook uit (aan een kant er tegen drukken, dan komt hij er normaal aan de andere kant al iets uit om hem te pakken te krijgen). Als deze eruit is zie je daarachter de grote vilten keerring, die er platgedrukt en zwartgrijs uit zal zien, deze haal je er ook uit (met een priem of ze erin prikken). Daarna kijken of het loopvlak op de krukas schoon is, anders schoon maken. Dan druk je de nieuwe in olie gedrenkte grote vilten ring erin, zet de stalen ring er weer tegenop en drukt het geheel aan en drukt de veer/borgring vast op zijn plaats. Daarna het vliegwiel weer monteren enz.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.