Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten

Lees meer
20-12-2018 22:13 #180932 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Back on topic maar weer.
Ik lees dat je nu nog problemen met de brandstofpomp hebt.
Maar zou je die wel gebruiken? Is je tank gespoeld en voorzien van verse benzine? Als dat nog niet gedaan is zou ik dat eerst doen, en anders tank en pomp even helemaal vergeten en dan een fles met een slangetje direct op de carburateur voor de eerste startpoging.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2018 22:16 #180933 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Back on topic maar weer.
Ik lees dat je nu nog problemen met de brandstofpomp hebt.
Maar zou je die wel gebruiken? Is je tank gespoeld en voorzien van verse benzine? Als dat nog niet gedaan is zou ik dat eerst doen, en anders tank en pomp even helemaal vergeten en dan een fles met een slangetje direct op de carburateur voor de eerste startpoging.
Kijk wel goed uit of je carburateur niet aan alle kanten lekt tgv uitgedroogde pakkingen etc.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2018 20:37 - 23-12-2018 20:39 #180977 door J Joep (GAST)
Beantwoord door J Joep (GAST) in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
een update van mijn kant:

brandstofpomp gevuld en het pompje werkte nog. Vervolgens gekeken of de bougies brandstof kregen, dit gebeurde na een poosje. vervolgens de eerste startpoging gedaan. Auto leek bijna aan te slaan (wellicht verzopen of juist nog niets te weinig brandstof). Bougies eruit gehaald, halfuurtje gewacht en een nieuwe startpoging ondernomen. De auto startte vrij snel na wat spelen met de gashendel!

zie hieronder de link van het filmpje voor het resultaat. voor het eerst in 31 jaar weer een draaiende motor!



vervolgens verder gegaan met het koelsysteem. radiateur losgehaald en gevuld met water om te testen of deze niet lek is, dit bleek niet het geval te zijn (al is het warmtewisselend oppervlak wel heel klein geworden). Thermostaat losgehaald en getest in water, deze functioneert ook nog. het blok doorgespoeld met water, hierbij bleek er ergens een lek te zijn. ZIe onderstaande foto.



verder op het forum gekeken naar een dwarsdoorsnede van het blok, hieruit geconcludeerd dat de ring niet gelast is maar er los in zit. Deze teruggetikt en het lekt nu niet meer. zijn dit ringen die gebruikt zijn voor het gieten van de koelkanalen? of hebben ze nog een andere functie? op dit moment is het complete koelsysteem afgevuld met schoonmaakazijn.

de carburateur lijkt niet te lekken, ook positief nieuws!

De waterpomp draait op dit moment nog niet rond. Dit is het volgende probleem wat opgelost gaat worden.



Iedereen bedankt voor de handige tips en info om het motorblok draaiende te krijgen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2018 08:35 #180983 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Wauw he dat is gaaf, bedankt dat je het filmpje online hebt gezet. Die dop die je ziet is een vries plug en die word eruit gedrukt als je hem met water vult en lekker in de winter bij min nog wat laat staan. Die plug voorkomt dus dat je blok kapot vriest. Ik zou heel snel koelvloeistof met anti vries erin gooien. Dit heeft nl nog meer voordelen. Het is nl ook roest werend. Als je verder met de auto wil dan zou ik in het voorjaar het blok met radiateur als deze niet lek is afvullen met azijn. Gewone goedkope azijn geen schoonmaak azijn. Laat dit een paar weken zitten en tap het af. Goed spoelen met water en weer azijn erin en dan weer een paar weken laten zitten. En weer daarna spoelen met water als het bijna schoon is dan weer afvullen met water en laat de motor dan warm draaien. Vervolgens weer aftappen en je zal zien dat er dan nog steeds vuiligheid uit komt. Als dit zo is dan het proces van spoelen herhalen of nog een keer met azijn afvullen. Ik heb dit destijds ook bij mijn combi gedaan en ik had nooit geen keelproblemen meer. En ik reed met een origineleradiateur dus niet met een tropen radiateur en ik had ook geen elektrische fan erbij.

Suc6 verder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2018 10:48 #180988 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Vergeet bij het doorspoelen van het koelsysteem niet om de kachekraan open te zetten. Dan neem je de verwarmingsradiator ook mee.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2018 12:01 #180990 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten

Joop van Putten schreef : Vergeet bij het doorspoelen van het koelsysteem niet om de kachekraan open te zetten. Dan neem je de verwarmingsradiator ook mee.


Idd die was ik ff vergeten mee te nemen in het verhaal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2018 16:57 #180996 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
En als je de motor weer warm laat draaien na de spoeling dan kun je erop wachten dat er een luchtbel onder de thermostaat zit en de motor gaat koken.
Wacht tot de bovenste slang warm wordt en knijp er dan een paar keer flink in. Dat helpt de luchtbel te verwijderen. Een heel klein gaatje boren in de rand van de thermostaat helpt ook.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2018 21:41 #181000 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten

Han Misdom schreef : Waarom ben je (nog) geen lid?
Je profiteert wel van alle know how die aanwezig is. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Ik vind dat niet zo'n probleem. Behalve voor gasten, die uitsluitend een bericht posten om hun auto/spullen te verkopen.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2018 21:56 - 24-12-2018 21:57 #181001 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten

Leo Foederer schreef :

Han Misdom schreef : Waarom ben je (nog) geen lid?
Je profiteert wel van alle know how die aanwezig is. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Ik vind dat niet zo'n probleem. Behalve voor gasten, die uitsluitend een bericht posten om hun auto/spullen te verkopen.


Ik vind dat niet aan ons om hiermee bezig te zijn. De topic starter was al niet happy dat de vraag gesteld was in zijn topic dus laten we het verder rusten is mijn idee. Ik deel wel je mening Leo ik vind het ook irritant maar soms heeft het ook zijn voordeel. Je loopt zo wel tegen auto’s aan die je misschien over het hoofd had gezien. Persoonlijk vind ik het niet zo een groot probleem. Maargoed we gaan weer off-topic op deze manier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2018 23:17 #181002 door J Joep (GAST)
Beantwoord door J Joep (GAST) in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Ik hou de auto lekker voor mezelf voor de hobby! Super leuk sleuteltoject, wellicht in de toekomst ooit een revisie als ik een ander frame tegen kom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.