Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
05-12-2018 21:39 #180644 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Leuk sleutelproject, Joep. De startmotoren van alle redblocks van Volvo, dus de 140, 240 en 740 passen en zijn op de sloop een paar tientjes. Wat betreft de olie, de goedkoopste minerale olie is prima geschikt om te proberen. Ik zou wel het oliefilter vervangen door een nieuwe. Als je bij het starten het kleppendeksel verwijderd houdt, kun je zo zien of de oliepomp functioneert. De olie komt dan uit de gaatjes boven op de kleppen aandrijving.

ps heb je je al opgegeven als lid?

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2018 11:48 #180886 door J Joep (GAST)
Beantwoord door J Joep (GAST) in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Cor bedankt voor je handige tip. Ik wist niet dat je op deze manier kon checken of de oliepomp ook werkt. Kun je dit ook testen door de motor een paar seconde op de startmotor rond te laten draaien zonder te starten?

ben trouwens nog geen lid..

Inmiddels weer een paar stappen verder:

- Nieuw oliefiltertje geplaatst ( oude zat behoorlijk vast..)
- nieuwe minerale olie 15w40
- de startmotor teruggeplaatst en deze draait mooi rond


Ook is er een vonk op alle bougies. we hadden een nieuw contactpuntje geplaatst welke toch wat vettig bleek/gecorrodeerd (zit ook al 30 jaar in de verpakking). Met een testlampje tussen de bobine en contactpuntaansluiting kon de oorzaak snel gevonden worden (lampje ging niet branden bij dicht contactpunt).

Op dit moment zijn we aangekomen bij de brandstofpomp, dit werkt nog niet helemaal naar behoren, zie hiervoor mijn vraag in het forum gedeelte brandstofsysteem en uitlaat.

als ik een echte startpoging ga doen zal ik een filmpje maken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2018 12:23 #180889 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Waarom ben je (nog) geen lid?
Je profiteert wel van alle know how die aanwezig is. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2018 12:32 #180890 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Beste meneer de gast,

Ik deel de mening van de laatste berichtgever, geen lid maar wel bouwen op kennis van anderen?
En Inderdaad voor de kosten hoef je het niet te laten
succes fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2018 12:45 #180891 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten

fred Kok schreef : Beste meneer de gast,

Ik deel de mening van de laatste berichtgever, geen lid maar wel bouwen op kennis van anderen?
En Inderdaad voor de kosten hoef je het niet te laten
succes fred


Zo een ramp is dat toch niet, juist door iemand te betrekken en behulpzaam zijn zal hij of zij best wel een keer lid worden. Idd voor dat bedrag per jaar en elke 2 maanden een mooi dik club blad en geregeld uitjes en technische avonden in je regio is geen geld. Echter helaas kunnen we niemand verplichten lid te worden. Omarm hem of haar en het kom allemaal goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2018 21:15 - 19-12-2018 21:16 #180902 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Mss heeft hij net als ik de betalingsherinnering niet gehad en is gedegradeerd tot (GAST)
Ik wil graag wel betalen maar krijg geen reactie op mail.
En PB.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2018 21:42 #180904 door J Joep (GAST)
Beantwoord door J Joep (GAST) in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
beste lezers,

bedankt voor de antwoorden op mijn vraag. Excuses voor het feit dat ik (nog) geen lid ben. ik was niet in de veronderstelling dat ik hier mensen of de vereniging te kort mee zou doen.

Sinds kort ben ik in aanraking gekomen met de amazon combi en het sleutelen aan een klassieker. Mocht dit in de toekomst gaan veranderen tot een restauratie of een groter project dan wil ik er heust over nadenken om lid te worden. Op dit moment is lid worden voor mij nog niet aan de orde, het is een kleine hobby. Ik zie het forum als een leuke manier om informatie met elkaar uit te wisselen.

Ik hoop dat dit voor iedereen prima is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2018 21:44 #180905 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Voor mij wel, ik wil graag lezen en horen of je de oude dame aan de praat krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
20-12-2018 14:31 #180919 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
voel me wel een beetje aangesproken door de discussie over hat al dan niet lid zijn van de VKV; even voor de duidelijkheid: ik ben een jaar of tien lid geweest van de VKV/V44 club maar heb daar niet echt veel aan gehad, betaalde elk jaar braaf de contributie maar dat was het dan; toen het bestuur een koers ging varen die ik niet kon waarderen ben ik opgestapt als lid; alle respect overigens voor de mensen die wel lid zijn naar alle tevredenheid, laat dat duidelijk zijn;
het forum zie ik anders, ik ben lid van vele fora en facebookgroepen op het gebied van auto's en motoren en veel van die groepen/fora zijn niet gekoppeld aan een vereniging en kennen het begrip contributie ook niet en het VKV forum zie ik in feite ook zo; stellen dat een "gast" onrechtmatig profiteert van de kennis van de andere forumleden vind ik onzin; niemand op dit forum krijgt voor zijn kennis en adviezen betaald; ik stel mijn kennis ook graag ter beschikking en verlang daar absoluut geen geld voor, mensen die mijn gratis advies tot zich nemen zie ik ook zeker niet als profiteurs; ben blij dat ik iemand kan helpen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2018 19:54 #180929 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Joh trek het je niet aan niemand verplicht je. Gewoon verder gaan waar je gebleven bent en dat is je combi weer tot leven wekken. Lid of geen lid als gast ben je in mijn ogen net zo welkom..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.