Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten

Lees meer
15-10-2018 10:08 #179731 door J Joep (GAST)
Beste lezers,

Bij ons thuis staat nog een volvo Amazon combi welke sinds circa 1970 niet meer heeft gelopen. Hij heeft sindsdien altijd in een schuur gestaan op de laatste paar jaar na (onder een bouwkleed). Het plan is om de motor binnenkort weer draaiend te krijgen (laatste keer dat ik keek zat het motorblok niet vast). Mocht de motor weer draaien ga ik stap voor stap kijken wat ik met de auto ga doen. Hij is destijds weggezet omdat de remmen niet meer goed functioneerden. De motor heeft altijd op benzine gelopen en heeft geen LPG installatie.

Ik ben in bezit van het werkplaatshandboek van P. Olyslager, hier heb ik al wat gegevens in kunnen vinden.

Voordat ik hiermee ga beginnen wil ik graag inventariseren hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik zit zelf aan de volgende stappen te denken:

- 12 v accu bij de sloop halen welke volgens de afmetingen past (volgens mij komt de auto van na 1962, dit moet ik nog exact nazoeken ivm 6v accu).
- Vervangen van nieuwe motorolie. In het oude werkplaatshandboek heb ik voor de B18 motoren gevonden dat hier SAE20W-40 (zomer) en SAE 10W30 (winter) in moet. Wat raden jullie hiervoor aan? Is er ook een oliesoort welke ik voor het gehele jaar kan gebruiken?
- Nieuwe bougie's. Welke kan ik hiervoor het beste gebruiken? In het werkplaatshandboek vind ik Bosch W175T35. Kan ik hiervoor gewoon '' vergelijkbare'' bougie's kopen?
- De motor starten via een externe benzinetank i.p.v. de bestaande tank.
- brandstof euro 98

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden en/of jullie andere en betere ideeën hebben.

met vriendelijke groeten,

Joep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2018 13:34 #179733 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Beste meneer Joep,
Leuk dat je zo iets weer tot leven gaat brengen. Maar let op , neem de tijd en check:
1/ of de motor wel of niet vaststaat, haal de bougies eruit, spuit er flink wat kruipolie in.( de zuigerveren zittenvermoedlik vast in de groeven
en kunnen zo maar breken. Laat dit ten minste 24 uur "weken"
2/ intussen het klepdeksel eraf, en boven op de klepsteel,inclusief de tuimelaar een tik erop geven en vooral op de gesloten kleppen, die kunnen vast
gecorrodeerd zijn in de zittingen.
3/ tap koelwater/vloeistof af en doe er tijdelijk even gewoon water in.
4/olie aftappen ok, (oude olie verzuurd) neem nieuwe, 20W50 en vergeet niet het oliefilter te vernieuwen.
Hier na (24 uur wachttijd) de motor voorzichtig met de hand (middels steeksleutel op de krukaspoelie) proberen te tornen (rond draaien)
5/ check contactpuntjes op corrosie.
6/nb als de auto nog een 6 volt installatie heeft, kun je niet zomaar een 12 volt accu erop zetten. De bobine + startmotor+ dynamo+ verlichting
kunnen daar niet tegen!


Mocht je bij mij ( nw vennep) in de buurt wonen, kan ik je misschien wel bijstaan.
succes fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2018 14:11 #179736 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Met de verse olie zou ik de motor een paar keer met de hand ronddraaien. Kijk ook eens onder het kleppendeksel hoe de boel eruitziet.
Wellicht is het ook verstandig de koelvloeistof te verversen. Dan kun je de leidingen ook even met een luchtslang (of de tuinslang met schoon water) doorblazen. Daarvoor kun je de onderste slang van de radiateur en van de motor afhalen.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2018 21:36 - 15-10-2018 21:41 #179739 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Naast bovenstaande goede tips moet je er ook rekening mee houden dat de pakkingen van de carburateur compleet uitgedroogd kunnen zijn waardoor de benzine er waarschijnlijk aan alle kanten uit loopt. Dit zal ook gebeuren als de vlotter of vlotternaald na al die jaren vast zit. Ook de benzineleidingen zullen uitgedroogd en poreus zijn, maar daar heb je in eerste instantie geen last van als je een los benzinetankje gebruikt mét een nieuw stukje slang.
Bij een strombergcarb. (latere bouwjaren) zal het rubber membraan er ook slecht aan toe zijn.
Kortom, pas op met benzinelekkage ivm met brandgevaar!
Rustig aan, geef (kruip)olie de tijd om in te werken. Daarna voorzichtig rondtornen, niks forceren, en met klepdeksel eraf checken of alle kleppen openen en sluiten.
Succes, ben benieuwd!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2018 21:57 - 15-10-2018 22:04 #179742 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Daarna jezelf ervan verzekeren dat je accu de juiste spanning heeft, 6V of 12V. Voorzichtig kort startpulsje geven. Als dat goed klinkt wat langer starten. Hopelijk functioneert de startmotor nog en komt de bendix (tandwieltje dat vliegwiel aandrijft) goed naar buiten en veert ook weer goed terug na starten. Wellicht goed om dit eerst even zonder benzine en zonder bougies te proberen en nogmaals de klepbewegingen te controleren.
Check of de bougies vonken en draai ze in het blok en zorg voor
benzine in de carburateur, check lekkage.
En dan het spannende moment... start de motor? Zoniet dan kan dat eigenlijk alleen liggen aan de ontsteking of de benzine-toevoer.
Zijn de bougies nat als je ze er uit draait dan komt er iig benzine binnen, maar wellicht niet in de juiste mengverhouding (vervuilde/verstopte carb).
Ook kan de ontsteking van tijd af zijn, maar als hij ooit functionerend is weggezet dan is dat onwaarschijnlijk.
Maar, met een beetje geluk, start hij als je bovenstaande tips van Fred, Joop en ondergetekende rustig opvolgt.
En wellicht zijn er nog anderen met aanvullende tips (?).

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2018 23:12 #179745 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Het aller belangrijkste is dat je het voor ons op de film zet zoals wel vaker op YouTube ziet. En het dan hier op het forum deelt. Dat vind ik nog het aller belangrijkste eigenlijk. Nee geintje hoor neem de tips ff door en stel dan de camera in. Ik / wij zijn erg nieuwsgierig. Een volvo die 45 jaar niet gedraaid heeft is een zeldzaamheid volgens mij.

Spannend hoor keep us posted

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2018 23:17 #179746 door Erik Moser
Beantwoord door Erik Moser in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Wow, na 45 jaar weer starten !
In de eerste zin van Joep lees ik dat het de motor van een Amazon Combi betreft. Een combi is nooit met een B16 (6 Volt) geleverd geweest.
Omdat er in het onderwerp B18 genoemd wordt, is de auto kennelijk niet voorzien van een andere, B16, motor die o.a. te herkennen is aan het recht hoekige kleppendeksel.

Nadat de eerder genoemde tips opgevolgd zijn, zou je, voordat je de motor werkelijk gaat laten lopen, misschien eerst nog kunnen starten zonder dat bobinekabel aangesloten is. De motor slaat dan natuurlijk niet aan, maar je kan dan wel oliedruk opbouwen. Ik denk dat dat nog beter is voor alles dat gesmeerd moet worden.

Succes, en laat even weten of en hoe het gelukt is.

Had er al iemand om foto’s gevraagd ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2018 00:52 #179750 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Ook al is de motor koud ik zou even de compressie testen, met en zonder olie op de zuigers heb je een idee van of de zuigerveren los zitten.
Ik zou de compressie testen zoals de motor nu is en na de kruipolie sessie.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2018 10:45 #179755 door J Joep (GAST)
Beantwoord door J Joep (GAST) in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Heel erg bedankt voor de snelle en nuttige info! Heb ik zeer zeker wat aan.

Over een paar week ga ik er echt mee beginnen, ik zal dan ook wat foto’s uploaden en houd jullie op de hoogte!

Er zullen vast wat onvoorziene problemen zijn waarbij ik jullie kennis goed kan gebruiken;)

Groeten,

Joep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2018 16:36 #180633 door J Joep (GAST)
Beantwoord door J Joep (GAST) in topic Volvo Amazon B18 motor na circa 45 jaar weer starten
Goedemiddag allemaal,

Inmiddels staat de auto al een maandje binnen en ben ik aan de gang gegaan met bovenstaande tips. Tijd om wat van mijn kant te laten horen en te laten zien. Eerder had ik gezegd dat de auto circa 45 jaar stil heeft gestaan, dit is 31 jaar (alsnog een beste poos;) ). Hieronder een paar foto's van de auto:








Zoals jullie zien is de wagen helaas in erg slechte staat.. Hij is bijna overal doorgeroest. De weg zou hij dan ook nooit meer opkomen. Ons doel is om het motorblok weer aan de praat te krijgen en hem dan droog weg te zetten. Het is voor nu dus een leuk sleutelobject. Wellicht vind ik later ooit een geschikt donorframe.

Met onderstaande tips ben ik de afgelopen maand bezig geweest: rustig aan kruipolie in de cilinders, alle bouten af en toe voorzien van kruipolie. Het kleppendeksel heb ik losgehaald en alles schoongemaakt ( hier was wat lichte corrosie aanwezig). Het motorblok zelf inclusief alle bouten zijn tot nu toe wel redelijk goed los te krijgen en gangbaar.



Gisteren een accu van de sloop opgehaald om te kijken of er spanning was op de elektrische componenten. Op dit moment werkt de startmotor nog niet, zie hiervoor mijn vraag in het elektrische gedeelte.

Dan nog een vraag over de motorolie: Aangezien het nog maar de vraag is of de motor überhaupt weer gaat lopen wil ik de kosten zo laag mogelijk houden. Aangezien de auto ook niet op de weg komt zal de motor af en toe een kwartiertje draaien, veel meer ook niet. Kan het kwaad om er goedkope minerale olie 15W40 van de action (valvoline) in te doen?

Alvast bedankt!

groeten,

Joep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.