Warme start B20A moeilijk

Lees meer
28-09-2018 10:34 #179356 door Timo Blom
Warme start B20A moeilijk is gemaakt door Timo Blom
Hi, ik heb een Amazon B20A op LPG, Stromberg carb, 123 ignition. De koude start gaat op zich prima en is ook voorspelbaar. Ik heb alleen problemen met de warme start. Deze gaat erg moeilijk. Als ik de sleutel omdraai slaat ie een paar slagen aan. Als ik dan direct gasgeef wil hij soms oppakken, maar vaak niet. Daarna sta ik dan heel lang door te starten voordat hij aanslaat. Het maakt dan niet zoveel uit of ik volgas, halfgas of weinig gas geef. De ene keer doet hij er ook langer over dan de andere keer. Uiteindelijk lukt het altijd wel, maar fijn is het niet.

Wat is de juiste procedure bij een warme start? Tips and tricks? Bedankt alvast :).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2018 11:15 #179357 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Warme start B20A moeilijk
Een warme start, bijvoorbeeld na tanken is met een Stromberg normaal volgas en doorstarten.
Je kunt wel eens kijken of de onsteking wel de juiste curve heeft voor jouw motor-opstelling, als hij bij starten teveel vervroegd, is het starten lastiger. Ook de warmtegraad van de bougies heeft bij mij wel effect gehad.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2018 11:18 #179359 door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Warme start B20A moeilijk
Ik heb de juiste curve ingesteld :).

Kan ik nog iets aan de verdamper afstellen ter verbetering van de warme start (guess not)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2018 11:20 #179360 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Warme start B20A moeilijk
Ik heb het vooral over benzine, de verdamper ben ik nog nooit aangekomen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2018 11:40 #179362 door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Warme start B20A moeilijk
De problemen die ik beschrijf zijn op LPG - hij loopt nooit op benzine.

Ik ben ermee bekend dat de Stromberg's op benzine nogal moeilijk warm starten door vapour lock. Met LPG zou je dit niet moeten hebben toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2018 12:39 #179364 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Warme start B20A moeilijk
Nou, bij volgas gaat ook op lpg de gasschuif maximaal omhoog.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2018 13:02 #179367 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Warme start B20A moeilijk
Timo, in het verleden het zelfde meegemaakt. Bij mij bleek het valse lucht te zijn. Spruitstuk laten vlakken en een nieuwe pakking en het problem was opgelost.
Om er zeker van te zijn dit ook bij jouw het problem is kun je remmenreiniger op alle aansluitingen van het inlaatgedeelte spuiten. Te denken valt aan spruitstuk aansluiting op de kop; carburateuraansluiting op het spruitstuk en de gasklepas (altijd berucht bij een Stromberg.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je mengsel veel te arm staat. Even aan een CO kast hangen en je weet het.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2018 13:35 #179369 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Warme start B20A moeilijk
Heb zelf momenteel ook een lekke spruitstuk pakking, en warm starten is idd moeilijk. Krijg hem wel altijd aan de praat als ik na één mislukte poging de Gas / Benzine schakelaar in de tussenstand zet....dus ff geen nieuw gas tijdens het starten. Als hij dan aanslaat zet ik hem op Gas en trap lichtelijk de gaspedaal in.
Maar wat Hans zegt....check voor valse lucht! Valse lucht zorgt ook voor een te arm mengsel tijdens stationair draaien. Meestal moet je je stationair toerental dan aan de hoge kant afstellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2018 14:54 - 28-09-2018 15:00 #179371 door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Warme start B20A moeilijk
OK, the story continues.

Met remmenreiniger in de weer geweest en met name rond het inlaatspruitstuk, tussen carb en spruitstuk en op de gasklepas gespoten, geen verschil in stationair toerental.

Vervolgens eens de proef op de som genomen. Twee keer uitgezet, paar minuten gewacht en vol gas gestart (LPG)-> pakte gelijk aan.

Daarna wat langer gewacht (5 a 10 minuten), volgas gestart (LPG), pakte bijna aan, en vervolgens helemaal niet meer. Ellenlang volgas prberen te starten, 0 resultaat. half gas geprobeerd, geen gas, geen resultaat. Gasschakelaar even op 0 gezet, geen resultaat. Vervolgens knop op benzine en na een paar keer ronddraaien start hij op benzine!

Op benzine laten staan, 10 minuten gewacht, volgas proberen te starten en slaat moeiteloos aan...

Overigens loopt hij op benzine veel harder stationair.

Voegt bovenstaande informatie iets toe aan de diagnose?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2018 15:31 - 28-09-2018 15:34 #179374 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Warme start B20A moeilijk
Hoewel ik niet helemaal weet wat je gas setup is, heb ik bij mn b20a op LPG een veiligheidsinductie relais erbij.

Deze zorgt ervoor dat de gaskleppen even open gaan op contact om wat gas te leveren en zodra er ontsteking is gas blijft bijleveren door de gaskleppen open te zetten op de verdamper en een bij de gastank.
In mijn geval is er een spanningsval tussen het relais en de gasklep waardoor er nog maar 11v meetbaar overblijft op de klep zodra deze aangestuurd wordt.
Het fijne hieraan is dat als het relais (lss230) nieuw is, voldoende spanning levert naar de gaskleppen, maar zodra deze wat ouder is onvoorspelbaarder werkt.

Als de motor nog niet loopt krijgt het relais nog niet de 14v spanning van de dynamo waardoor de spanning via het relais op de klep mogelijk te laag is.

Theoretisch verhaal, maar samengevat:
- Als je de auto op contact zet, hoor je dan de klikjes van de kleppen en psst van lopend gas? Zo niet kan het zijn dat een klep niet open gaat en er geen gas naar de verdamper gaat.
- Check als je de auto op contact zet, maar ook als de auto draait de spanning op de kleppen. Als deze te laag is kan dit een slecht relais betekenen.
- Heb je niet zo'n veiligheidsrelais, dan kan je gas anders geschakeld zijn (bijvoorbeeld simpel relais aangestuurd via motor druk ipv ontsteking)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.