Herkenning B18 motor

Lees meer
12-07-2017 16:18 #170425 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Herkenning B18 motor
Over elektronische ontstekingen is op dit forum al veel geschreven, gebruik de zoekfunctie maar eens. De mooiste, maar tevens duurste oplossing is een 1-2-3-ontsteking. Daarmee wordt de complete verdeler vervangen en installatie is goed zelf te doen. Dat laatste geldt ook voor vervanging van bobine en bougies. Een zwaardere bobine heeft m.i. weinig of geen nut. De zg. blauwe Bosch bobine heeft mijn absolute voorkeur en gaat zeer lang mee. Als je huidige bobine goed functioneert, zou ik die echter niet direct vervangen. Aanbevolen bougies voor de B18 zijn de NGK BP6H(S) of de NGK V-line nr.18.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2017 11:35 #170663 door Wim Wim (GAST)
Beantwoord door Wim Wim (GAST) in topic Herkenning B18 motor
Er staat heel veel informatie over een elektronische ontsteking, heb al enkele topics gelezen.
Soms spreken voor /-/ tegens elkaar............wat een keuze niet simpeler maakt.
Het liefste ga ik voor eenvoudige 123 denk ik?

Groet Wim.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2017 14:50 #170669 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Herkenning B18 motor

Wim Wim (GAST) schreef : Het liefste ga ik voor eenvoudige 123 denk ik?

Zeker weten :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2017 18:37 - 22-07-2017 18:37 #170671 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Herkenning B18 motor
De latere 123-ignitions hebben het LED aan de buitenzijde zitten en kun je gemakkelijker op 'tijd' zetten

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2017 01:19 #170678 door Wim Wim (GAST)
Beantwoord door Wim Wim (GAST) in topic Herkenning B18 motor

Ed van der Zee schreef; De latere 123-ignitions hebben het LED aan de buitenzijde zitten en kun je gemakkelijker op 'tijd' zetten


Beste Ed, eigenlijk stap ik dan af van simpel. Het is uiteraard een handig hulp middel en simpeler op tijd te zetten.
De buitenkant ziet er dan toch high tech uit? En niet zo simpel, er zijn 123 ontstekingen die er uitzien als een traditionele ontsteking.
Zoiets streef ik meer naar.

Er schijnen er ook te zijn met bluetooth verbinding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2017 09:04 #170680 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Herkenning B18 motor
De 123 ziet er aan de buitenkant net zo uit als de conventionele ontsteking, enige verschil is een aantal draden aan de achterzijde.
Als je in de motorruimte kijkt valt dit niet direct op, wel zou ik de oude ontsteking goed markeren en de stekkertjes handhaven, dus de draden aansluiten net voor de stekkertjes.
Dus cosmetisch bijna geen verschil

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2018 13:56 - 23-09-2018 13:59 #179229 door Wim Wim (GAST)
Beantwoord door Wim Wim (GAST) in topic Herkenning B18 motor
Hallo beste Volvo rijders,

Het is een hele poos geleden dat ik hier voor de laatste keer was, ruim een jaar zie ik nu.
Ik mag zeggen dat er ook geen redenen voor was want wat heeft de B18 motor puik werk geleverd.
Heel het seizoen 2018 probleemloos gereden. Nadat diverse opstart probleempjes zijn verholpen.
Eigenlijk zonder noemenswaardige kosten voor onderdelen, het zat hem allemaal puur in de juiste afstellingen.
Anders bougies betere kabels voor een krachterger vonk, en een andere ontsteking afstelling en een zwaardere bobine.
En flink wat meer brandstof door de 2 su........Dit alles gaf dus het gevolg een krachtige en soepel lopende motor.
Met brede grijns ben ik meermaals een moderne auto ''links '' voor bij gegaan.

Maar nu het seizoen zo ongeveer op zijn eind loopt, begint het te kriebelen om in de schuur weer wat te gaan rommelen.
Nu heb ik het idee opgepakt om van mijn open koeling die ik nu heb een gesloten te maken.
Daarvoor wil ik een vaatje plaatsen rechts achter de radiator, dit is eigenlijk de beste plek.
Maar daar zit de Dynamo, nu schijnt deze naar de andere kant van de motor verplaats te kunnen worden.
Mijn vraag aan jullie?
Heeft iemand dit wel eens gedaan, en zijn hier standaard conversie kits voor?
En als ik een kleine Dynamo wil plaatsen welke is dan een goede keuze?

Dit was even een korte uitleg van mijn gedachten.
Dit is dan uiteindelijk het idee.

Met vriendelijke groet; Wim.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.