Herkenning B18 motor

Lees meer
10-06-2017 00:37 - 10-06-2017 10:55 #169622 door Wim Wim (GAST)
Beantwoord door Wim Wim (GAST) in topic Herkenning B18 motor
[size=] [/size]

Dit is de mijne, en geloof me bedrijf als The Gallery en Er Classics is leuk om rond te kijken, maar voor te kopen zijn er andere bedrijven. Die vragen prijzen wat Jan met de pet ook nog kan betalen.
Het plezier is er zeker niet minder om.

Ff een detail de bobbel opzij in de motor kap, achter de spiegel daarin zit netjes de bocht van de eerste lucht intake verwerkt voor de voorste Su carb.
Deze bobbel is bij een speciaal type TD de Mark II ook aanwezig, met deze types TD's werd mee geraced.
Het vermogen was meer dan de standaard Xpag 1250, hierin lagen 1500 motoren.
Maar omdat dit voor de Amerikanen ook te weinig was, werden dus de Volvo motors 1800 in gebouwd, dit paste gewoon heel goed.
Er zijn er ook met B20 erin.
Even info voor de liefhebber ;-)

Groet Wim.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2017 11:09 #169627 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Herkenning B18 motor
Daar had ik nog nooit van gehoord Wim, leuk!
Ik kende Han Vetter, een goede vriend van mijn vader, en hij racete met MG's, mijn vader hielp hem bij de racerij, niet alleen in Nederland, maar natuurlijk ook Engeland. Eerst TF en later A twinCam. Als heel kleine jongen mee naar Zandvoort. Vetter was de eerste voorzitter en mede-oprichter van de MG club NL...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2017 11:22 #169628 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Herkenning B18 motor

Tom Steverink schreef : Vetter was de eerste voorzitter en mede-oprichter van de MG club NL...

Klopt, officiële naam is MG Car Club Holland, opgericht in 1955 en daarmee de oudste merkenclub van Nederland. Ben er zelf lid van geweest van 1975 tot 1991 en in 1976 een noordelijke afdeling opgericht. Reed toen zelf altijd MGB, maar werd al snel verliefd op de TD. Toen ik me er eindelijk eentje kon permitteren (1999), was de liefde echter snel over...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2017 21:26 - 12-06-2017 21:27 #169685 door Wim Wim (GAST)
Beantwoord door Wim Wim (GAST) in topic Herkenning B18 motor
Zo hoor ik nog eens wat, en wel op een forum niet gerelateerd aan MG.
Reuze interessant, zou willen dat ik daar bij ben geweest.

Nu durf ik het bijna niet te vragen, omdat het over Mg gaat en vooral de TD, op een Volvo forum.........aheum

Zijn er nog foto's van de belevenissen die jullie als klein jochie hebben mee gemaakt van die racerij?
Daar ben ik wel heel benieuwd naar.

Gert, de Volvo amazone, prachtige auto voor al de kattenrug tijdloos ontwerp.
Als je verlieft bent op de TD hoe kan die liefde dan overgaan?
Een TD is voor mij altijd, de klassieker geweest waar ik later tijdens mijn pensioen graag mee rond toer.
Ik ben nog een behoorlijke tijd van mij pensioen af, maar ja waarom nu alvast geen TD, blijft toch kriebelen.

En ik heb een echte waardoor ze de bekendheid hebben gekregen.
Door de yanks mee genomen na 45, veel problemen met Engelse techniek, Vermogen.
Dan maar wat anders er in leggen veelal dus Volvo motoren en versnelling bakken.
Voor de TD puristen is dit een gruwel. LHD vinden ze al niet origineel.
Voor mij is het bovenstaande verloop van circa 25000 LHD TD's die naar de US gingen (van de totale 30000 gemaakte TD's) juist het echte historische verhaal.

Groet Wim.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2017 21:43 #169688 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Herkenning B18 motor
Groot gelijk Wim, die dingen ( en de TF's, A's en B's) werden speciaal met de Amerikaanse markt in het achterhoofd gemaakt zelfs! Valuta moesten er binnenkomen in de U.K.!
Ik hou persoonlijk van originele klassiekers, maar ben niet fanatiek. Als dit veel werd gedaan heb ik er vrede mee. (Als je er airride of zoiets in gaat zetten, verander ik van gedachten lol..)
En nee, ik heb er helaas geen foto's van, wel heb ik wat actiefoto's van Han, maar allemaal van iets latere datum, met de A. Er wordt gezegd dat Han de snelste race-A had, mijn vader vertelde me eens dat Han weken bij de importeur had rondgehangen om 4 exact dezelfde zuigers en drijfstangen te vinden.. Hij had een machinefabriek, die nu door zijn zoon wordt gedreven, en hij was zeer precies!
Mijn vader is helaas niet meer onder ons, maar ik wil binnenkort toch eens even bij zijn vrouw gaan babbelen over foto's en films, er zijn er heel veel uit mijn jeugd, en ik heb er niets van!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2017 23:27 #169707 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Herkenning B18 motor

Wim Wim (GAST) schreef : ...Nu durf ik het bijna niet te vragen, omdat het over Mg gaat en vooral de TD, op een Volvo forum.........aheum...
Gert, de Volvo amazone, prachtige auto voor al de kattenrug tijdloos ontwerp.
Als je verlieft bent op de TD hoe kan die liefde dan overgaan?

Het is wel jouw topic, waarin je kunt vragen wat je wilt. En dus wil ik er ook op antwoorden.
Waarom was de verliefdheid na aanschaf snel over? Omdat het alleen een uiterlijke kwestie bleek. Een MG TD Midget, het woord zegt het al, is een dwerg. Zowel de buiten- als binnenmaten zijn erg klein. Met mijn 1.90 m lengte kon ik er niet fatsoenlijk in zitten, zelfs niet toen ik de originele bank had vervangen door een paar MGB-stoelen. En als ik er in reed, voelde ik me in het overige verkeer nietig en onprettig en leken andere auto’s en vooral vrachtwagens plotseling wel heel erg groot. En dan was er nog het gebrek aan vermogen. Natuurlijk had er een andere motor in gekund, maar ik realiseerde me tijdig dat alleen meer vermogen de liefde echt niet zou herstellen.
Ik heb de TD toen kunnen ruilen tegen een Chevrolet Corvette C3 uit 1974 en die was alles wat de TD niet was, een fijne, goed geproportioneerde rijmachine met voldoende pk’s, maar in die auto miste ik weer de nostalgie... (zie ook mijn website).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2017 20:50 #169731 door Wim Wim (GAST)
Beantwoord door Wim Wim (GAST) in topic Herkenning B18 motor
Tja een beetje fijn zitten in een auto is wel een vereiste. Om je daarin op je plek te voelen.
En 1,90 lengte daarvoor is de TD nooit voor gebouwd, dacht dat het oorspronkelijke ontwerp bedoeld was als vrouwen auto.
Moi is 1,77 mijn lieftallige vrouw is 1,67 dat past prima met onze lengtes, er is meer een tekortkoming in de breedte.
Maar dit schept ook extra gezelligheid.
Ik ben een voorzichtige rijder, en pas me aan naar het verkeer.

Gert, de keuze om af te stappen van de Td is me duidelijk.

Tom zou ik zeker doen, altijd de moeite waard om oude herinneringen op te halen.
Wijntje en kaas stengel er bij ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2017 21:39 #169739 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Herkenning B18 motor
Ha, ha, Gert zou je eventueel een klassiek automobiele alleseter kunnen noemen en dat vind ik leuk!! Kijk eens op zijn site, dan zie je wat ik bedoel. Van een TD'tje naar een Corvette, dat zul je niet zo vaak meemaken! Hij heeft ook in mijn ogen erg leuke auto's gehad, en natuurlijk een paar Volvo's, maar ook een paar MG's.!

Oh, en Wim, ik zit hier midden in het franse Champagne gebied, dus dat komt wel goed. Alleen die kaasstengels, ik weet het niet hoor!!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2017 23:05 #169745 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Herkenning B18 motor
Dank je Tom. Misschien minstens zo vreemd: eind jaren 80 kreeg mijn toenmalige MGB gezelschap van een Skoda 1101 uit 1949, voor mij één brok nostalgie, maar dat beide auto’s leuk gevonden werden door één en dezelfde eigenaar met een passie voor MG, dat kon menigeen zich moeilijk voorstellen.
Van alle klassiekers die ik de afgelopen 42 jaar heb gehad, waren er overigens maar twee waar ik een passie voor heb gekend: de MGB en de Citroën Traction Avant. Inderdaad, niet voor een Volvo...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2017 13:51 - 12-07-2017 13:52 #170423 door Wim Wim (GAST)
Beantwoord door Wim Wim (GAST) in topic Herkenning B18 motor
Hallo allen weer, liefhebbers van oude klassieke automobielen,
Ik heb op de site gekeken, en daar kan een redelijk museum mee worden gevuld, en wat een kennis heeft Gert daar vast mee vergaard.

@ Gert de MG TD die je had, creme kleurig, net als die van mij mooi hoor.


Nu houd een gedachte me al een tijdje bezig. Zit er aan te denken om de ontsteking van de motor te vervangen voor een elektronische ontsteking.
Her en der al wat rond gekeken, op het net. Maar waar moet ik nu allemaal op letten.
Er word genoemd een zwaardere bobine, vervangen van de bougie's voor het juiste soort.
En het belangrijkste, is dit ook zelf te doen zonder te veel kennis van bovenstaande zaken en speciaal gereedschap.

Graag leer ik er wat bij, maar doel is een motor die fijner loopt en zonder problemen is in te zetten.

Ik hoor graag jullie mening hierover en uiteraard is elke gedachte welkom.

Met vriendelijke groet; Wim.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.