B20 motor loopt rommelig

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2015 23:17 #155877 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B20 motor loopt rommelig
Ja hoor, geen probleem. Als je het schroefje indraait dan zal het toerental toenemen.

Succes

Groeten, Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2015 23:37 #155879 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 motor loopt rommelig
Beste Jean Paul, rechtsom is sneller maar doe dit met kleine slagen b.v. 1/12 slag tegelijk niet een halve, hele of kwartslag doe dit met alle verstellingen die je eventueel aan de carburetor doet en schrijf de oude stand op zodat je weet waar je gestart bent.
Je kunt soms uren/dagen bezig zijn voordat je voor jou gevoel de juiste instelling heb gevonden.
Ik ben met mijn B20E met twee SU carbuarators, nieuwe sproeiers dagen bezig geweest voor dat ik vond dat hij naar mijn zin liep.
Mijn vrouw zegt je bent lang bezig geweest maar je hoort de motor nog maar amper lopen, vooral stationair.
Je ziet de pook ook maar amper bewegen bij stationair en dat gaat ook alleen maar als je alles met kleine stapjes tegelijk doet en dikwijls de kleur van de bougie's controleren moeten bruin zijn, op internet kun je wel voorbeelden vinden omtrent de kleur en wat de kleur verteld over de afstelling van de carburetor(s) en conditie van de motor.
De kleur van de bougie is pas reeel na een rit van een km of tien.
Dus het is stellen, rijden, checken.

success

Johan Geers

• Jean-Paul Meijer
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-11-2015 17:37 #155890 door Jean-Paul Meijer
Beantwoord door Jean-Paul Meijer in topic B20 motor loopt rommelig
Vandaag even de carburateur verstelt om RPM te verhogen. Eerste resultaat lijkt succesvol! :) Motor lijkt nu wat regelmatiger te lopen en schokt niet meer, komende tijd maar even verder testen.
Hieronder een voor (links) en na foto van de verstelschroef (iets met de klok mee gedraait)

Bijlagen:

• Jean-Paul Meijer
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-11-2015 23:30 #156002 door Jean-Paul Meijer
Vandaag weer een stuk gerden, maar nog niet tevreden met het resultaat. De motor rijd nog steeds wat onrustig bij een "cruise" snelheid. Bij gasgeven of gas los rijd tie wel lekker rustig. Wordt dus vervolgd!

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2015 09:14 #156008 door Rob Baeten
Jean-Paul, omdat het laatste wat er aan de wagen is gedaan, en waarna de problemen begonnen, het CO2 afstellen is geweest zou ik het toch in die richting zoeken. Probeer eens om de choke wat uit te trekken als merkt dat de motor onrustig is bij de cruise snelheid en kijk of er een verschil is. Als dat het geval is dan is de afstelling te arm. Ik weet niet hoe oud de bougies zijn, kan geen kwaad om ze bij twijfel te vervangen. Kijk dan gelijk goed naar de rest van ontstekings winkel...kabels, kap,punten en de ligt hoogte van de punten ( +/- 0.4 - 0.5 mm ) de condensator en het tijdstip. Zo uit mijn hoofd is het volgens mij 10 grade. In een later stadium zou je misschien nog aan de bobine kunnen denken, die willen soms wel eens problemen geven als ze warm worden.

Succes weer

Groeten, Rob

• Dick . Peters (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-11-2015 09:42 #156009 door Dick . Peters (GAST)
Beantwoord door Dick . Peters (GAST) in topic B20 motor loopt rommelig
Is de compressie al eens gemeten? Van het voorjaar is Jean Paul in Breda geweest voor onderdelen.Ik denk dat het blokje al heeeel veel km gemaakt heeft.groet Dick.

• Dick Spieard (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
24-11-2015 11:27 #156010 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic B20 motor loopt rommelig
De laatste tijd draaide de B20 in de amazon bij stationair toerental steeds onregelmatiger.
Nadat ik alles had nagelopen, bleek dat de gasklepas van de carburateur te veel speling had.
Gisteren heb ik het asje vervangen en de motor draait weer perfect op lpg en benzine.
[
[img
*]
[*
[img
]

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2015 19:41 #156017 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20 motor loopt rommelig
Zo, dat is aardig ingelopen.... dat zal veel valse lucht hebben getrokken.
Heel mooi voorbeeld van waarom motoren slecht lopen, terwijl je het heel goed kunt voelen als je het asje heen en weer beweegt of wat remmenreiniger er op spuit (motor gaat dan even hoger in toeren lopen)
Fijn dat je bij de Stromberg die revisiesetjes hebt mét de nieuwe busjes, voor de SU moet je de assen vervangen en nieuwe bussen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Jean-Paul Meijer
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-11-2015 23:03 #156052 door Jean-Paul Meijer
Bougies, kabels, verdeelkap, etc. zijn recentelijk vernieuwd, compressie check en de gasklep-as nog niet. Hoe is de speling op de gasklepas te testen? Kom je daar makkelijk bij?

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2015 16:12 #156074 door Rob Baeten

"Jean-Paul Meijer" schreef:
Bougies, kabels, verdeelkap, etc. zijn recentelijk vernieuwd, compressie check en de gasklep-as nog niet. Hoe is de speling op de gasklepas te testen? Kom je daar makkelijk bij?

Is heel eenvoudig Jean-Paul. Het asje loopt dwars door de carburateur, aan een kant zit het stangetje dat je ziet bewegen als je gas geeft en aan de andere kant zit het kammetje van de choke waar we het eerder over hadden. Als je dit nu beet pakt en op en neer beweegt dan kun je de speling voelen. Waar het asje de carburateur in gaat zou je wat remmen reiniger (van de Action :) ) op kunnen spuiten als de motor draait. Als het toeren tal dan zakt dan zuigt hij daar valse lucht.

Succes weer.

Groeten, Rob

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD