blazend carter

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-09-2015 16:54 #153828 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic blazend carter

"Joop van Putten" schreef:
Na een rit valt er een druppeltje of 2 op de opvangplaat in mijn garage.

Die paar druppels heb ik al op de tegels voor mijn garage liggen in een tijdsbestek van zo’n 15 seconden als ik met de auto thuiskom en even uitstap om de garagedeuren te openen. Staat de auto eenmaal in de garage, dan is dit na één week en drie ritten de 20W50-oogst:

"Ed van der Zee" schreef:
Je hebt twee opties, de eerste is om weer terug naar de vilten oliekering te gaan, of de rubber oliekering net iets minder ver in te tikken, zodat hij op een nog niet ingesleten deel loopt.

Als het moment van vervanging daar is, zal ik zeker kiezen voor een vilten keerring (een "kering" is iets anders...). Ik heb zelfs nog overwogen om dat voor het intakelen van de motor al te doen. Maar ja, bij een motor die sinds revisie nog maar een paar duizend km heeft gelopen, leek het mij overbodig. Verkeerde conclusie dus... :(

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-09-2015 17:43 #153832 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic blazend carter
Leg er eens een aluminium opvangbak onder. Bij een krant lijkt het door het vochtopnemend vermogen altijd wel meer dan het in werkelijkheid is.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-09-2015 19:23 #153841 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic blazend carter
Nog even een toevoeging op mijn gereviseerde B20b met K-nokkenas en dubbele SU's: Ik heb op mijn eitje ook een filtertje en ik ruik niets maar dat kan ook aan mijn neus liggen.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-09-2015 19:44 #153842 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic blazend carter
De carterventilatie zou moeten zuigen via het eitje, als het daar blaast is er dramatisch veel lekkage langs de zuigers, of de afzuiging werkt niet. Teveel carterdruk kan heel goed de olie langs de krukaskeerring blazen, vilt of rubber. Ik heb er ook wel eens 1 gehad daarvan was de houder te ruim uitgefreesd, de hele keerring lag eruit met meer dan een paar druppels olieverlies.

Er is heel licht gehoond lijkt mij, zelfs in oude blokken kom je nog veel duidelijkere groeven tegen. Dat kan al een reden zijn voor het slecht afsluiten van de zuigers. Waarom 2 dan slechter is dan de rest kan van alles zijn.
Toch is 10 bar niet slecht, en die latere meting nog beter, en dat het iets verbetert komt mij niet gek voor. Tot nu toe heb ik een B18 en een B20 uit schuurtjes gehaald, die hadden nauwelijks meetbare compressie. Na een paar nachtjes in de ATF weken en draaien, kwam er weer leven in (de ringen komen los) en uiteindelijk lopen ze nog. Even stilstaan mag geen probleem zijn.

Misschien is de doorvoer in de olievuldop verstopt?

Plaatjes vd B18 vs. B20 PCV: www.sw-em.com/pcv_diagrams_and_notes.htm

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-09-2015 20:18 #153845 door Gert Vegter

"Marc van der Marek (GAST)" schreef:
Misschien is de doorvoer in de olievuldop verstopt?

Nee, het gaasje in de olievuldop is grondig gereinigd. Als ik de slang van de dop naar de inlaat los neem van de inlaat, voel ik een normale, lichte flow. Als ik de slang van het eitje los haal, voel ik tijdens stationaire loop het carter abnormaal blazen. Als ik de lange slang naar vlak achter de grille op het eitje zet, blaast het aan het eind van de slang beduidend minder. Blijkbaar compenseert die lange slang voor een deel de pompwerking van de zuigers. Geef je wat gas, dan voel je aan het eind van de slang zowaar een licht zuigende werking. De carterventilatie lijkt dus wel te werken, maar in een belaste situatie, dus als je rijdt, ontsnapt er via het eitje een doordringende oliegeur als je flink accelereert. Die geur verdwijnt dan weer totdat je opnieuw flink gas geeft. Het zal ermee te maken hebben dat er dan even minder inlaatvacuum is. In ieder geval is wel duidelijk dat het probleem bij de zuigerveren ligt.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-09-2015 21:59 #153847 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic blazend carter
Dus: minimaal zuigerveren versleten/gebroken, lekkende krukaskeringen, positieve carterdruk, twee redenen om het blok te lichten en te reviseren.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-09-2015 22:55 #153857 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic blazend carter
Hoe kan een motor goede compressie en versleten zuigerveren hebben? Daar klopt iets niet, de afdichting vd zuiger/cilinderwand is goed genoeg bij een test van 500 rpm en hapert in het echte leven bij 4000 rpm. Zitten de zuigerveren ondersteboven?

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-09-2015 01:05 #153859 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic blazend carter
Beste Gert, is de aanzuignippel op het spruitstuk van de aanzuig van je vuldop wel goed open als je daar geen vacuum krijg, krijg je onderdruk in je carter met als gevolg olie uit het eitje.
De druk moet ergens naar toe en dat is de weg van de minste weerstand.
Misschien is het gaatje te klein?

success

Johan Geers

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-09-2015 11:30 #153866 door Gert Vegter
Johan, dat was één van de eerste dingen die ik heb gecontroleerd. Is echter niets mis mee.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-09-2015 12:28 #153867 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic blazend carter
Beste Gert, en de vuldop zelf is die goed open? Heb je geen reserve aanzuignippel liggen en daar het gaatje een beetje groter van maken.
Gaatje met 0,1 mm tegelijk vergroten.
Een vriend van mij heeft wel eens zoiets gehad met een dikke achtcilinder en het zijn soms de kleine dingen die het doen.
En werkt het dat is beter dan een heel blok open gooien.
Ik heb mijn laatste blok pas gewisseld toen de derde cylinder bijna geen compressive meer had en de olie langs de keerringen naar buiten kwam.
Maar bij jouw blok waar de compressie gewoon goed is en nagenoeg gelijk kan ik niet geloven dat er iets versleten is wat zo een grote onderdruk veroorzaakt.

success

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD