blazend carter
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Die paar druppels heb ik al op de tegels voor mijn garage liggen in een tijdsbestek van zo’n 15 seconden als ik met de auto thuiskom en even uitstap om de garagedeuren te openen. Staat de auto eenmaal in de garage, dan is dit na één week en drie ritten de 20W50-oogst:"Joop van Putten" schreef:
Na een rit valt er een druppeltje of 2 op de opvangplaat in mijn garage.
Als het moment van vervanging daar is, zal ik zeker kiezen voor een vilten keerring (een "kering" is iets anders...). Ik heb zelfs nog overwogen om dat voor het intakelen van de motor al te doen. Maar ja, bij een motor die sinds revisie nog maar een paar duizend km heeft gelopen, leek het mij overbodig. Verkeerde conclusie dus..."Ed van der Zee" schreef:
Je hebt twee opties, de eerste is om weer terug naar de vilten oliekering te gaan, of de rubber oliekering net iets minder ver in te tikken, zodat hij op een nog niet ingesleten deel loopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
- Berichten: 365
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 536
Er is heel licht gehoond lijkt mij, zelfs in oude blokken kom je nog veel duidelijkere groeven tegen. Dat kan al een reden zijn voor het slecht afsluiten van de zuigers. Waarom 2 dan slechter is dan de rest kan van alles zijn.
Toch is 10 bar niet slecht, en die latere meting nog beter, en dat het iets verbetert komt mij niet gek voor. Tot nu toe heb ik een B18 en een B20 uit schuurtjes gehaald, die hadden nauwelijks meetbare compressie. Na een paar nachtjes in de ATF weken en draaien, kwam er weer leven in (de ringen komen los) en uiteindelijk lopen ze nog. Even stilstaan mag geen probleem zijn.
Misschien is de doorvoer in de olievuldop verstopt?
Plaatjes vd B18 vs. B20 PCV: www.sw-em.com/pcv_diagrams_and_notes.htm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Nee, het gaasje in de olievuldop is grondig gereinigd. Als ik de slang van de dop naar de inlaat los neem van de inlaat, voel ik een normale, lichte flow. Als ik de slang van het eitje los haal, voel ik tijdens stationaire loop het carter abnormaal blazen. Als ik de lange slang naar vlak achter de grille op het eitje zet, blaast het aan het eind van de slang beduidend minder. Blijkbaar compenseert die lange slang voor een deel de pompwerking van de zuigers. Geef je wat gas, dan voel je aan het eind van de slang zowaar een licht zuigende werking. De carterventilatie lijkt dus wel te werken, maar in een belaste situatie, dus als je rijdt, ontsnapt er via het eitje een doordringende oliegeur als je flink accelereert. Die geur verdwijnt dan weer totdat je opnieuw flink gas geeft. Het zal ermee te maken hebben dat er dan even minder inlaatvacuum is. In ieder geval is wel duidelijk dat het probleem bij de zuigerveren ligt."Marc van der Marek (GAST)" schreef:
Misschien is de doorvoer in de olievuldop verstopt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 536
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
De druk moet ergens naar toe en dat is de weg van de minste weerstand.
Misschien is het gaatje te klein?
success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Gaatje met 0,1 mm tegelijk vergroten.
Een vriend van mij heeft wel eens zoiets gehad met een dikke achtcilinder en het zijn soms de kleine dingen die het doen.
En werkt het dat is beter dan een heel blok open gooien.
Ik heb mijn laatste blok pas gewisseld toen de derde cylinder bijna geen compressive meer had en de olie langs de keerringen naar buiten kwam.
Maar bij jouw blok waar de compressie gewoon goed is en nagenoeg gelijk kan ik niet geloven dat er iets versleten is wat zo een grote onderdruk veroorzaakt.
success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.