blazend carter
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Nadat Ben een en ander voor mij in orde had gemaakt, ontving ik enkele weken geleden het als nieuw uitziende blok, dat na montage prima bleek te lopen. Echter elke keer tijdens accelereren (en alleen dan) was er een penetrante oliegeur waarneembaar in het interieur. De carterventilatie is correct aangesloten, met een klein filtertje op het eitje. Het blijkt dat het carter behoorlijk blaast uit het eitje. Teveel naar mijn idee. Vervolgens een lange slang op het eitje gemonteerd naar voren, zodat het filtertje nu vlak achter de grille zit. Daarmee is de oliegeur in het interieur bijna verdwenen, maar de oorzaak uiteraard niet weggenomen. Inmiddels was de achterste krukaskeerring ook nog gaan lekken. Een compressiemeting gaf als resultaat waarden variërend van 9,2 tot 9,9 (gemeten met de motor op bedrijfstemperatuur zonder olie op de zuigers). Aan de lage kant voor een blok dat sinds revisie nog maar een paar duizend km heeft gelopen. Daarom negen dagen en 120 km later bij de plaatselijke garage een lektest laten doen, voorafgegaan door nogmaals een compressietest (met een andere meter). Zoals is te zien op de onderstaande afbeelding zagen de waarden er nu heel anders uit. Op zich niet slecht, maar de tweede cilinder blijft duidelijk iets achter, hetgeen werd bevestigd door de lektest. Mogelijk door het lange stilstaan. Moet dat de reden zijn dat het carter teveel blaast? Tijdens plotseling gasgeven is er ook geen inlaatvacuum en worden er even geen dampen afgezogen, dus dat zal de oliegeur veroorzaken. De carterventilatie werkt verder goed. De nogal uiteenlopende resultaten van twee verschillende compressiemeters kan in dit geval m.i. alleen maar betekenen dat de eerste meter te laag aangeeft of de tweede te hoog. Dat de compressie stijgt, lijkt mij uitgesloten, toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
is deze motor wel ingelopen??
als de motor goed is ingelopen zijn de afdichtingen van zuigerveren t.o.v. de cilinderwanden optimaal.
de hoongroeven en nieuwe zuigerveren dichten niet zo goed af , daarom zou de compressie wel degelijk kunnen gaan stijgen
tijdens en na de inloopperiode.
als er geen inloopolie is gebruikt de eerste 1000 km loopt de motor ook niet in , de smerende werking van de huidige motorolie
is dusdanig dat de motor nooit meer inloopt.
om dan alsnog inloopolie te gebruiken zou ik overleggen met een revisiebedrijf.
dat er geen motorvacuum zou zijn is onmogelijk , anders zou de motor niet lopen.
ik zou de carterventilatie aansluiten op het spruitstuk om de stank te voorkomen.
ik bedoel dus het eitje aan de zijkant.
de slang van de olievuldop zou ik op het luchtfilter fabrieken.
Het enige dat ik ervan weet, is wat ik al schreef. Omdat de motor een paar duizend km heeft gelopen sinds revisie, was het volgens mij niet nodig om inloopolie te gebruiken, hetgeen overigens ook door Ben werd bevestigd."Rene Brandt" schreef:
is deze motor wel ingelopen??
Of er direct na de revisie destijds wel of geen inloopolie is gebruikt, is niet bekend. Ik vermoed echter van wel, omdat er al gauw een fors olieverbruik optreedt als er geen inloopolie wordt gebruikt en daar is bij deze motor geen sprake van. Ik heb er nu zo’n 500 km mee gereden met een olieverbruik van ca. 100 cc. En dat zal ook meer lekkage (langs de krukaskeerring) zijn dan feitelijk verbruik.
De oorzaak van het niet (meer) optimaal afdichten van de zuigerveren is volgens mij langdurige stilstand, want daarvan gaat een motor alleen maar achteruit.
De carterventilatie andersom aansluiten, dus zoals bij de latere B18, is een optie die ik ook heb overwogen. Omdat de motor echter nogal blaast uit het eitje, vraag ik me af of je dan de carterdruk niet nog verder verhoogt. De nippel op de inlaat heeft immers maar een minimale doorlaat.
Na een paar duizend km zal ik de compressie nog eens opmeten. Zolang de huidige situatie voortduurt, lijkt het me echter weinig zinvol om de achterste krukaskeerring te vervangen.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
zou het kunnen dat door de stilstand de zuigerveren (gedeeltelijk) vastgekoekt zitten??
wij hebben laatst bij een technische avond bij nordicar over dit soort problemen gesproken met de firma forté
hier zijn speciale olietoevoegingen voor om dit op te lossen , letterlijk.
er hoeft dan ook niet gesleuteld te worden.
misschien het proberen waard.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Je doelt op Forté Motor Flush, neem ik aan. Goed bedoelde tip en misschien bevorderlijk inderdaad. Alleen ben ik wat huiverig voor dat middel geworden nadat een vriend van me het volgens de gebruiksaanwijzing had toegepast in z’n Ford Scorpio. Onmiddellijk daarna begaf de motor het..."Rene Brandt" schreef:
...hier zijn speciale olietoevoegingen voor om dit op te lossen , letterlijk.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Over het gebruik van inloopolie lopen de meningen inderdaad uiteen. Heb zelf 2 revisieblokken vervangen, geleverd door hetzelfde bedrijf: in 1995 moest er absoluut inloopolie in, jaren later in 2006 liet dit bedrijf de motoren elders reviseren en mocht er juist geen inloopolie in... Beide blokken deden -en doen- 't prima met een minimaal olieverbruik"Alfriedel Boelen" schreef:
Bij mijn revisiemotorblok heb ik geen inloopolie gebruikt maar gewoon 15w40 de eerste duizend km en er was geen overmatig olieverbruik of overdruk. Nu na drieduizend km met 20w50 van Miller geen geblaas uit het carter of waar dan ook en ook geen noemenswaardig olieverbruik. Wel is ie wat stiller met 20w50. Het hoeft dus net persé inloop olie heb ik nog nooit gedaan en al heel wat blokken gereviseerd.

Ik heb er zelf net zo'n filtertje opzitten als jij, blaast niet, maar het bijzondere is wel dat ook ik wel eens wat ruik. Toch eens wat beter opletten of dat met acceleren is, je hoort 't nog.
Waarom overigens kiezen voor de B18 configuratie? Wat is er op tegen om ipv het filtertje een slang naar je luchtfilter te fabrieken zodat ongewenste luchtjes verbrand worden? Ruiken hooguit de mensen achter je het nog

Groet, Hans
In principe is daar natuurlijk niets op tegen; zo behoort het immers ook te zitten bij een B20. Maar ik betwijfel of het in dit geval de oliegeur zal voorkomen, temeer daar ik gebruik maak van een open luchtfilter (K&N). Met de langere slang op het eitje heb ik nu ook vrijwel geen last meer van ongewenste luchtjes."Hans Latenstein" schreef:
Wat is er op tegen om ipv het filtertje een slang naar je luchtfilter te fabrieken zodat ongewenste luchtjes verbrand worden? Ruiken hooguit de mensen achter je het nog
De olielekkage langs de achterste krukaskeerring baart mij momenteel meer zorgen. Met de B18 had ik daar ook altijd al lekkage, maar daar heb ik 7 jaar en 52.000 km mee door kunnen rijden zonder dat dat echt dramatische vormen aannam. Dat blok had echter nog de vilten keerringen. Ik vrees dat bij een rubberen keerring een eenmaal optredende lekkage snel verergert. De symptomen lijken die vrees te bevestigen...
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Er is al veel over geschreven, de rubberen geeft vaak lekkage, lijkt ook niet zo heel lang mee te gaan.
Je hebt twee opties, de eerste is om weer terug naar de vilten oliekering te gaan, of de rubber oliekering net iets minder ver in te tikken, zodat hij op een nog niet ingesleten deel loopt.
Ook nog maar eens het belang onderstrepen dat de rubber ring heel goed moet worden ingevet, om te voorkomen dat hij al bij de eerste omwentelingen verbrand.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate