olievuldop b20 zonder ontluchting

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2015 11:07 #149782 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
De feitelijke vlamdover is een soort filtertje dat in het pijpje van het eitje behoort te zitten (maar door een vorige eigenaar ook kan zijn verwijderd). Het is een opgerold stukje dun messing dat je er met een kleine schroevendraaier of ander puntig voorwerp uit kunt wippen. Het complete eitje wordt echter ook wel als vlamdover aangeduid (zoals in de onderstaande link, waar je kunt lezen hoe het eitje kan worden verwijderd) en dat kan tot misverstanden leiden.
wqd.nl/AoPuZ
En ja, het is nodig dat er een vacuumvervroeging op de 123-ontsteking zit.
Het olieverbruik kan verschillende oorzaken hebben. Als dat al relatief snel na een revisie optreedt, zou het kunnen zijn dat er geen inloopolie is gebruikt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2015 11:33 #149784 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Beste Franco, vlamdover zit met een boutje aan onderzijde vlamdover vast, sleuteltje 11.

succes

Johan Geers

• Franco Geens
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-03-2015 13:33 #149816 door Franco Geens
Beantwoord door Franco Geens in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Dus de oliedop heeft nu ontluchting, het helpt, maar niet genoeg. Dit is nu het 2e volvo blok waar ik eigenlijk nog niets dan ellende mee heb gehad. Voortaan koop ik nooit meer een auto zonder een compressietest. Nochtans geen spoor van blauwe rook, en echt een goed vermogen...

Nu dus maar zoeken naar een blok, liefst gereviseerd en wat opgevoerd. Zelf reviseren heb ik geen tijd voor, en ook niet de nodige materialen.

Als er iemand nog een snelle b20 heeft liggen, laat maar weten! En bedankt voor de hulp

mvg Franco

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2015 15:33 #149820 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Ik zie het zo gauw niet hiervoor, maar wat is de compressie? Misschien is er een zuigerveer gebroken? Ik zou eerst een diagnose (laten-) stellen voordat je blokken gaat wisselen.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Franco Geens
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-03-2015 14:16 #149848 door Franco Geens
Beantwoord door Franco Geens in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Ik heb een compressie tester besteld, maar ik vrees een beetje voor het ergste. Sowieso gaat de kop er af moeten, want aan de klepseals ofzo gaat dat olievebruik niet liggen. Nu zag ik ook dat het koelvloeistof niveau zakt, zonder dat er een duidelijk lek is. Dus nu hoop ik dat de koppakking ergens een scheurtje heeft, of dat de bouten niet goed waren nagetrokken. Dit kan toch verklaren waarom er zoveel olie verdwijnt. Ik zag ook veel mayonaise in de vlamdover en op de olievuldop. In het ergste geval staat er een grandioze kras op een cilinderwand of iets dergeljks, dus het is nog even afwachten. Wel raar want de amazon had echt vermogen en geen spoortje olieverbranding...

Ik weet dat als er een koppakking lek is, dat de lekkage dan waarschijnlijk intern blijft maar ik heb al gekkere dingen meegemaakt. Volgende week de kop eraf dus.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD