olievuldop b20 zonder ontluchting

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2015 20:10 #149755 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Voor de B18/B20-motoren zijn door Volvo drie verschillende carterventilatiesystemen gebruikt. Welke je daarvan kiest, maakt voor de motor niet uit (maar wel voor het milieu!).

Het eerste is een open systeem dat bestaat uit een afvoerbuis voor de carterdampen aan de zijkant van het blok. Deze buis mondt uit in de open lucht. Het kleppendeksel heeft een dichte olievuldop. Toegepast op de B18-motoren tot ca. 1966/67.

Het tweede is een gesloten systeem en heeft een zg. eitje (met vlamdover) aan de zijkant van het blok met een opening die dmv een slang wordt verboden met een nippel op het inlaatspruitstuk. De olievuldop heeft een opening die dmv een slang wordt verbonden met het luchtfilter (of er wordt een klein filtertje op het vuldoppijpje geplaatst).
De bedoeling van dit systeem is dat de carterdampen worden vermengd met gefilterde buitenlucht en vervolgens opnieuw de verbrandingskamers in worden geleid opdat ze niet meer in de buitenlucht terecht komen. Toegepast op B18-motoren vanaf ca. 1966/67.

Het derde, ook een gesloten systeem, lijkt veel op het tweede systeem, maar dan omgedraaid. De slang op het eitje wordt hier aangesloten op het luchtfilter en zuigt gefilterde buitenlcht aan (of er wordt een klein filtertje op de opening van het eitje geplaatst). De olievuldop heeft een opening die dmv een slang wordt verbonden met een nippel op het inlaatspruitstuk. Toegepast op alle B20-motoren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2015 20:43 #149757 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Je hebt dus 1 nippel op het spruitstuk.
Ik heb ook het flash lube systeem, maar mijn klepzittingen zijn niet gehard. Volgens mij is dat systeem niet nodig als je geharde klepzittingen hebt. Het systeem vervangt als het ware het lood dat vroeger in de benzine zat. Ik vermoed dus dat je het flash lube systeem wel kunt afkoppelen.
Ik heb twee nippels op het spruitstuk, omdat de rembekrachtiging er nog bij zit.
Een extra nippel voor de carterontluchting (laten) maken op het inlaatspruitstuk zou dus kunnen.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2015 21:14 #149761 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Een extra aansluiting op je spruitstuk is gewoonlijk geen rocket-science, vaak is er zelfs al een soort gaatje/deukje aanwezig dat nog slechts moet worden doorgeboord, draadtappen en nippel erin met beperkte doorlaat. Ik weet alleen niet of het wijs is om dit te doen met gemonteerd spruitstuk, dit ivm evt boorkrullen die in je cilinders terecht kennen komen; misschien is het een oplossing om je carburateur te verwijderen en een dot poetskatoen in je spruitstuk te proppen (?) wellicht heeft iemand op t forum hier ervaring mee?

Maar even heel wat anders, weet je wel heel zeker dat je olievuldop werkelijk dicht is? Er staat mij bij dat ook de ogenschijnlijk gesloten doppen toch open zijn en langs de onderkant ventileren met de buitenlucht, er zit dan een prop staalwol in als filter. Kan iemand deze stelling bevestigen, of ben ik nu heel erg in de war met een ander merk auto :roll: ?

Groet, Hans

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2015 21:32 #149763 door Joop van Putten
Ik herinner me dat mijn peugeot 404 uit '67 een vuldop had met het nodige staalwol als filter. Daar kwam soms een wittige substantie in omdat als er condens ontstond.

www.ruilof-images.nl

• Franco Geens
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-03-2015 21:49 #149764 door Franco Geens
Beantwoord door Franco Geens in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Ik begrijp dat zo'n nippeltje niet moeilijk bij te zetten is, maar ik weet dus niet of het nodig is dat de dampen weggezogen moeten worden. Of het dus ook kan om het gewoon in de open lucht te laten gaan, en of het reëel is dat het torenhoge olieverbruik hiermee ingeperkt kan worden. Maar ik zal het morgen eens testen, hoe dan ook gaat mijn vuldop transformeren naar één met opening. Nu weet ik dus niet of die op de inlaat moét om de druk af te zuigen, of dat het helemaal geen verschil maakt.

Want als de druk niet te hoog wordt in het onderblok, nadat ik mijn dop een tuutje geef, dan hoeft die van mij dus niet naar de inlaat om daar de gevoelige SU's ook nog eens op de zenuwen te werken.

Maar ik laat weten hoe het in de praktijk gaat

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2015 22:05 #149766 door Joop van Putten
De ontluchting via het inlaatspruitstuk te laten verlopen heeft het voordeel dat de dampen worden verbrand en niet als extra vervuiling in het milieu komen.

www.ruilof-images.nl

• Franco Geens
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-03-2015 22:44 #149769 door Franco Geens
Dankjewel Joop,
ik wist niet of de onderdruk nodig was om zo een goede flow van dampen te krijgen. Nu weet ik dat dit enkel milieu voordelen heeft

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2015 22:47 #149770 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic olievuldop b20 zonder ontluchting

"Franco Geens" schreef:
.... ik weet dus niet of het nodig is dat de dampen weggezogen moeten worden. Of het dus ook kan om het gewoon in de open lucht te laten gaan, en of het reëel is dat het torenhoge olieverbruik hiermee ingeperkt kan worden.

Zoals reeds eerder gemeld, maakt het voor de motor geen verschil welke van de drie carterventilatiesystemen je toepast.
Je kunt dus het open systeem van de vroegere B18 gebruiken en de carterdampen afvoeren via (in jouw geval) het eitje met de vlamdover naar de buitenlucht. Maar uit je eerste post begrijp ik dat het bij jouw motor nu al op die manier geregeld is, dus dan zou een te hoge carterdruk kunnen worden veroorzaakt door een verstopping in de afvoer, bv. een dichtgeslibde vlamdover. Verwijder die eerst eens en kijk of het verschil maakt. Zo niet, dan zou ik toch eens de compressie meten.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2015 00:31 #149771 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Beste Franco, wat je eens moet doen is kijken of het eitje verstopt zit komt ook wel eens voor en dan de vuldop eens demonteren kijken of deze met de buitenlucht is verbonden, dus een open dop.
Als dit allemaal goed is zou ik de compressie eens meten bij een warme motor natuurlijk.
Want zoveel onderdruk dat de pijlstok nat wordt is toch wel veel.

we vernemen het wel

succes

Johan Geers

• Franco Geens
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-03-2015 09:50 #149781 door Franco Geens
Bedankt Johan en Gert,
Ik heb daarjuist een slang van de olievuldop naar buiten geplaatst en nu wil ik de vlamdover schoonmaken, maar hoe demonteer je die? ik voel nergens een bout of hoe zit dat nu vast? Ik kan er voorlopig niets over vinden op internet. Btw, is het nodig dat de vacuumvervroeging op de verdeler zit bij 123 ignition? Ik dacht dat die een cpu'tje hadden die zelf vervroegt wanneer nodig.

Ik laat weten of het olieverbruik daalt, want zelfs al is het blok versleten, dan is het nog onmetelijk hoog.

Bedankt

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD