olievuldop b20 zonder ontluchting
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Het eerste is een open systeem dat bestaat uit een afvoerbuis voor de carterdampen aan de zijkant van het blok. Deze buis mondt uit in de open lucht. Het kleppendeksel heeft een dichte olievuldop. Toegepast op de B18-motoren tot ca. 1966/67.
Het tweede is een gesloten systeem en heeft een zg. eitje (met vlamdover) aan de zijkant van het blok met een opening die dmv een slang wordt verboden met een nippel op het inlaatspruitstuk. De olievuldop heeft een opening die dmv een slang wordt verbonden met het luchtfilter (of er wordt een klein filtertje op het vuldoppijpje geplaatst).
De bedoeling van dit systeem is dat de carterdampen worden vermengd met gefilterde buitenlucht en vervolgens opnieuw de verbrandingskamers in worden geleid opdat ze niet meer in de buitenlucht terecht komen. Toegepast op B18-motoren vanaf ca. 1966/67.
Het derde, ook een gesloten systeem, lijkt veel op het tweede systeem, maar dan omgedraaid. De slang op het eitje wordt hier aangesloten op het luchtfilter en zuigt gefilterde buitenlcht aan (of er wordt een klein filtertje op de opening van het eitje geplaatst). De olievuldop heeft een opening die dmv een slang wordt verbonden met een nippel op het inlaatspruitstuk. Toegepast op alle B20-motoren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik heb ook het flash lube systeem, maar mijn klepzittingen zijn niet gehard. Volgens mij is dat systeem niet nodig als je geharde klepzittingen hebt. Het systeem vervangt als het ware het lood dat vroeger in de benzine zat. Ik vermoed dus dat je het flash lube systeem wel kunt afkoppelen.
Ik heb twee nippels op het spruitstuk, omdat de rembekrachtiging er nog bij zit.
Een extra nippel voor de carterontluchting (laten) maken op het inlaatspruitstuk zou dus kunnen.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
Maar even heel wat anders, weet je wel heel zeker dat je olievuldop werkelijk dicht is? Er staat mij bij dat ook de ogenschijnlijk gesloten doppen toch open zijn en langs de onderkant ventileren met de buitenlucht, er zit dan een prop staalwol in als filter. Kan iemand deze stelling bevestigen, of ben ik nu heel erg in de war met een ander merk auto :roll: ?
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Franco Geens
- Junior lid
-
- Berichten: 24
Want als de druk niet te hoog wordt in het onderblok, nadat ik mijn dop een tuutje geef, dan hoeft die van mij dus niet naar de inlaat om daar de gevoelige SU's ook nog eens op de zenuwen te werken.
Maar ik laat weten hoe het in de praktijk gaat
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Franco Geens
- Junior lid
-
- Berichten: 24
ik wist niet of de onderdruk nodig was om zo een goede flow van dampen te krijgen. Nu weet ik dat dit enkel milieu voordelen heeft
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zoals reeds eerder gemeld, maakt het voor de motor geen verschil welke van de drie carterventilatiesystemen je toepast."Franco Geens" schreef:
.... ik weet dus niet of het nodig is dat de dampen weggezogen moeten worden. Of het dus ook kan om het gewoon in de open lucht te laten gaan, en of het reëel is dat het torenhoge olieverbruik hiermee ingeperkt kan worden.
Je kunt dus het open systeem van de vroegere B18 gebruiken en de carterdampen afvoeren via (in jouw geval) het eitje met de vlamdover naar de buitenlucht. Maar uit je eerste post begrijp ik dat het bij jouw motor nu al op die manier geregeld is, dus dan zou een te hoge carterdruk kunnen worden veroorzaakt door een verstopping in de afvoer, bv. een dichtgeslibde vlamdover. Verwijder die eerst eens en kijk of het verschil maakt. Zo niet, dan zou ik toch eens de compressie meten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Als dit allemaal goed is zou ik de compressie eens meten bij een warme motor natuurlijk.
Want zoveel onderdruk dat de pijlstok nat wordt is toch wel veel.
we vernemen het wel
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Franco Geens
- Junior lid
-
- Berichten: 24
Ik heb daarjuist een slang van de olievuldop naar buiten geplaatst en nu wil ik de vlamdover schoonmaken, maar hoe demonteer je die? ik voel nergens een bout of hoe zit dat nu vast? Ik kan er voorlopig niets over vinden op internet. Btw, is het nodig dat de vacuumvervroeging op de verdeler zit bij 123 ignition? Ik dacht dat die een cpu'tje hadden die zelf vervroegt wanneer nodig.
Ik laat weten of het olieverbruik daalt, want zelfs al is het blok versleten, dan is het nog onmetelijk hoog.
Bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.