olievuldop b20 zonder ontluchting

• Franco Geens
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-03-2015 11:29 #149732 door Franco Geens
olievuldop b20 zonder ontluchting is gemaakt door Franco Geens
Beste Volvo liefhebbers,

Ik zit met een probleem en na uren te zoeken op internet ben ik eigenlijk nog niet veel wijzer. Mijn amazon (b20) verbruikt ontieglijk veel olie, meer nog als 1 liter op 500km. Dit blok is echter 52.000 km geleden gereviseerd en er is geen enkel spoor van blauwe rook in de uitlaat. Ook geen olielek, maar wel spattende olie langs de peilstok. Dus ik verdenk de carterontluchting. Na voldoende leeswerk ben ik erachter gekomen dat er een ontluchting aansluiting moet zijn op de vuldop, hetgeen dus ontbreekt. Hierdoor zou ik een overdruk krijgen die ontsnapt via oftewel de vlamdover (eitje), oftewel langs de peilstok.
Nu zou ik een dop kunnen aanschaffen met opening, maar de nippel voor die aanzuiging is al bezet door de vacuumvervroeging en de flash lube (lpg).
Kan dat overdreven olieverbruik te wijten zijn aan de overdruk die nergens naartoe kan? Want het blok loopt erg goed en versleten lijkt me toch wat overdreven na 52.000 km. De amazon is wel opgeboord en er zit een snellere nokkenas in, dus draait weleens hoge toeren.
Ik hoop echt dat dit probleem verholpen kan worden zonder een blok revisie. Daarnaast begrijp ik al niet waarom er olievuldoppen bestaan zonder die opening. En al helemaal niet waarom mijn blok geen enkele uitgang van carterdampen heeft, alleen via de vlamdover, die dus in principe zelfs zou moeten zuigen ipv blazen.

Hopelijk kan iemand me helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

mvg, Franco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2015 11:43 #149733 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Beste Franco, bekijk dit stukje eens hier staat een tekening in van hoe de carteronluchting van een B20 moet zijn.
Let er wel op dat de aanzuignippel op het spruitstuk een klein gaatje moet hebben dus niet een aanzuignippel van de rembekrachtiger gebruiken.
Vacuum slangen B20B

succes

Johan Geers

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2015 12:13 #149734 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Dop zonder opening is een B16 of vroege B18 dop....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2015 12:38 #149735 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Bij mijn B20 zit het precies zoals op tekening en werkt perfect.
Op het inlaatspruitstuk zit ook nog een aparte nippel voor de rembekrachtiging

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Franco Geens
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-03-2015 13:17 #149736 door Franco Geens
Beantwoord door Franco Geens in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Bedankt voor de reacties, de tekening had ik zelf al enkele keren gezien, maar ik vraag me dan toch af waarom er 52.000 kilometer met die dop is gereden (ik heb de auto nog maar enkele weken). Dus mijn vraag is nu, is het echt mogelijk dat er zóveel olie uit het peilstok gaatje geduwt wordt? En dan zal ik dus zelf maar een beetje moeten improviseren om de vuldopslang naar het inlaatspruitstuk te krijgen, aangezien er al 2 zaken op het nippeltje zitten. Een slang op de olievuldop gewoon naar de buitenlucht leiden is geen optie? Want er klopt nu al helemaal niets meer van, daar de slang van de vlamdover ook gewoon naar de onderkant van het blok loopt, zonder filter want op de luchtfilters (dubbele SU's) zitten ook geen aansluitingen.

Alvast bedankt

• Franco Geens
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-03-2015 13:28 #149737 door Franco Geens
Met andere woorden: is het reëel om te denken dat als ik een slang naar de buitenlucht op mijn olievuldop zou zetten, en een filtertje op de slang van de vlamdover, dat mijn olieverbruik daardoor daalt omdat de opgehoopte carterdruk mijn pijlstok niet meer omhoog duwt.

Ik kan geloven dat sommige nu denken: doe het gewoon zoals op de tekening, maar dat gaat niet zomaar zonder gebeun aan het inlaatspruitstuk en de luchtfilters.

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2015 15:44 #149739 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Wat heb je nu aangesloten zitten op het inlaatspruitstuk?
Ik weet niet wat je ervoor over hebt, maar het maken zoals het hoort zou mijn voorkeur hebben.
Een ander inlaatspruitstuk en een luchtfilterkap met aansluiting lijkt mij toch de beste oplossing en de kosten vallen mee denk ik.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2015 18:23 #149747 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic olievuldop b20 zonder ontluchting
Ik val nu pas in dit draadje, maar wat je beschrijft is een positieve carterdruk... wat is er aan de motor gereviseerd ?.
Heb je dit zelf gedaan of de wagen er mee gekocht.
Zijn de klepseals vervangen, er is nog al wat kwaliteitsverschil en de beste zijn de groene seals... de zwarte zijn nogal eens ovaal en dit geeft aanleiding tot overmatig olieverbruik.
Zijn de zuigers, zuigerveren en cilinderwand goed/gereviseerd ?.
Wie heeft de dichte dop erop gezet, ik heb altijd een gezond wantrouwen naar de PO (Previous Owner~ worst enemy)
Het is misschien cynisch gedacht, maar kan het zijn dat de dichte dop er met opzet op is gezet om de positieve carterdruk te verhullen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Franco Geens
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-03-2015 19:28 #149753 door Franco Geens
Volgens de vorige eigenaar is gewoon heel het blok gereviseerd, tot overmaat geboord en nieuwe zuigers met ringen, etc... erin. Ook de cilinderkop is klaargemaakt om op lpg te rijden, dus geharde klepzittingen. Ik heb daarjuist even gekeken en de motor laten draaien zonder dop, er komt best veel damp langs af. Ik ga er morgen een opening in maken, met een darmpje dat naar onder wijst en ik zal laten weten wat dit met het olieverbruik doet. Logischerwijs kan ik toch redeneren dat er door de (altijd) aanwezige carterdruk de pijlstok omhoog wordt geduwt, en dat dit vermeden kan worden door de carterdruk naar buiten af te voeren, deze moet daarom toch niet naar de inlaat? Tenzij voor het milieu natuurlijk, maar als ik niet meer elke tankbeurt een liter moet bijvullen zal de natuur toch al blijer zijn.

Naar mijn redenering kan dus eigenlijk iedereen een slang van de olievuldop naar buiten laten, en een filtertje op de vlamdoverslang zetten, en dan zou de auto hetzelfde, dan niet beter moeten presteren. Want het zal niet bevorderlijk zijn als je die vettige damp nog eens langs je carburators laat passeren. Of ben ik nu volledig fout?

Dacht ik ook niet

Ik laat het weten of het daadwerkelijk mijn olieverbruik verminderd. Allemaal bedankt voor de tips en de antwoorden.

• Franco Geens
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-03-2015 19:35 #149754 door Franco Geens
En Joop, er zit nu een vacuumvergroeging en de smering voor de kop op, dit heet geloof ik flash lube en is voor lpg motoren. Deze zitten samen op een Y stuk op het spruitstuktepeltje. Nippeltje bedoel ik

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD