Motor wil niet afgesteld worden
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Wat blijkt nou, hij vonkt bij 1,3,4 wel. Maar een vonk is het bijna niet te noemen.
Ik ga dus eerst aan de slag om een nieuwe bobine te monteren, heb de oude met pantserkabel zojuist met veel moeite weten te verwijderen!
Is het mogelijk om bij de + draad onder de oude bobine te komen zonder de bobine los te slijpen/zagen?
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Nee, zie ook de plaatjes onderaan op www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... king-html/"R Slijfer" schreef:
Is het mogelijk om bij de + draad onder de oude bobine te komen zonder de bobine los te slijpen/zagen?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Als je dan wel een goed vonk heb zit de fout in je verdeler.
Wat kan er fout gaan in je verdeler, als je er een met vacuumvervroeger/verlater heb kan het leadsdraadje naar massa slecht contact maken, of een sluiting van je contactpunt aansluiting, kortsluiting in je condesator, slechte contactpunten.
Wat ook nog kan is dat je slechte of verkeerde bougiekabels heb bij deze bobine horen kabels thuis zonder weerstand.
Dus als je kabels een weerstand van een paar KOhm meten kun je het ook wel vergeten.
nogmaals
succes
Johan Geers
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Bedankt voor de suggestie, ik heb alleen de oude bobine er al uit gehaald en de onderkant doorgezaagd.
De bobine is waarschijnlijk ook nooit vervangen, dus hij zal er al vanuit de fabriek opzitten.
Hij heeft dan een lang leven gehad vind ik!
En daarnaast, ik heb de bougiekabels vorige week inderdaad vervangen voor nieuwe. Maar het resultaat was hetzelfde, de motor ging er niet beter of slechter om draaien.
Lars: Wat voor kabel heb jij er op gesoldeerd? Er komt 1 enkele koperen kern naar boven, wat voor kabel kan voor verlenging dienen?
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Benzine krijgt hij zeker wel, dat spuit er na een korte tijd ronddraaien uit, maar vonken ho maar.
Als ik de verdeler van binnen bekijk dan staan de contactpunten nog steeds op 0,4mm afgesteld. Ook de rotor ziet er nog schoon en vrijwel nieuw uit.
Wat kan een verdere oorzaak zijn van het niet vonken, kan de condensator de geest hebben gegeven? Of zou je dat heel anders merken.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Waar heb je de pluspool (1) op aangesloten? Het komt mij voor alsof er nu helemaal geen stroom op de ontsteking staat.
Is het zeker weten de goede bobine? Is de accu nog oké?
De condensator is te testen door een proeflampje (12V) tussen de 1 en de 15 pool van de bobine aan te sluiten. Bij een gezonde condensator knippert het lampje tijdens het starten. (als er tenminste stroom op de bobine staat)
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Voor de rest zou je eens kunnen doen wat Teun voorsteld, of de nieuwe bobine rechtstreeks op de puls van de accu aansluiten, moet hij gegarandeerd werken, Let er wel op plus op de plus en de min naar de contact punten.
Een keer verkeerd en hij is stuk.
succes
Johan Geers
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Dit lijkt mij op een condensator probleem.
Ik heb Teun zijn suggestie opgevolgd en het lampje geeft geen kik.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Beste Robin, ik ben zo vrij geweest om vanmiddag jouw draadjes eens te bekijken. Mijn indruk is dat het zo nu en dan voor geen meter opschiet en dat je best wat hulp hier en daar zou kunnen gebruiken.
Als geboren Fries woon ik nu helemaal in Vlissingen, dus dat wordt lastig, maar ik zou hierbij een beroep willen doen op de "esprit" van de VKV-leden die in het Noorden wonen om een helpende hand te reiken aan deze jonge Amazon-rijder.
De jeugd is tenslotte onze toekomst.
De ontsteking op orde krijgen moet toch een fluitje van een euro zijn voor de meesten?
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
forum.fok.nl/topic/1934305/2/25
www.marcovw.nl/Motor/Bobine/bobine.htm
www.keversite.nl/artikelen/Ontsteking.pdf
nogmaals succes
Johan Geers