- Berichten: 276
Motor wil niet afgesteld worden
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Ik heb even een filmpje gemaakt van het geluid onder de motorkap.
Deze is hier te vinden:
De auto wordt gestart met de choke volledig uit. ( dit is de enige manier om hem aan de praat te krijgen)
Na ongeveer 30 seconden druk ik de choke terug iets onder de helft, vanaf dan moet ik gas blijven geven anders valt hij gelijk stil.
Bij 1 minuut heb ik de choke helemaal dicht gegooid en geef ik steeds gas bij om hem draaiende te houden.
Ik heb alles al geprobeerd met de stelschroef op de Zenith VN36. De brandstof toevoer is in orde.
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
- Berichten: 276
Ik kan er niet bij dat ik met een zo goed als nieuw blok deze problemen tegenkom.
Hij blijft klinken alsof hij op 3 poten loopt, terwijl alle bougies vonken en de kleppen goed zijn gesteld.
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"R Slijfer" schreef:
Dat is voor mij de volgende stap om te doen, maar als iemand hier op het forum hieraan kan horen en kan aanwijzen wat het is dan scheelt dat een hoop tijd!
Ik kan er niet bij dat ik met een zo goed als nieuw blok deze problemen tegenkom.
Hij blijft klinken alsof hij op 3 poten loopt, terwijl alle bougies vonken en de kleppen goed zijn gesteld.
Robin, heb je al eens gecontroleerd op valse lucht? Verder klinkt het voor mij (zover als te beoordelen is via Youtube,) alsof de carbs niet synchroon oppakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1429
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2151
Trek bij lopende motor eens na elkaar elke bougiekabel eens los (al naar gelang kwaliteit bougiekabels met dikke handschoen) en zet hem weer vast. Als alle 4 cylinders even goed werken moet het toerental elke keer ongeveer hetzelfde terugvallen. Indien er bij een amper verschil is doet deze niet goed mee.
Als je dubbele carburateurs hebt: als er een carburateur niet goed synchroon werkt lopen alle 4 cylinders voornamelijk op een carburateur (en dus 2 cylinders slecht).
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
- Berichten: 317
Dus geen dubbele carbs..
Blijft over valse lucht of een distributie die versleten begint te raken , al eens met een stroboscoop gekeken hoe je timing staat?
(eerst ff de bougiekabel truuk van Rudi uitvoeren , je staat er versteld van hoe goed een Volvo motor nog op 2 pitten draait ipv 4)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Als er een vacuumvervroeger op zit deze loskoppellen en afdoppen bij carburator.
Dan met een stroboscoop meten of dat de centrifugaalvervroeger werk, ontstekingspunt moet aanzienlijk verlopen wanneer toerental opgevoerd wordt.
Mij lijkt het een te arm mengsel
Maar doe eerst hetgene ik voorstel eens, gaan we vandaaruit verder.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
ik gok op het spruitstuk ofwel een spruitstuk dat gevlakt moet worden.
ik zeg dit omdat het een mij herkenbaar verschijnsel is , het probleem is vooral in de lage toeren en lijkt minder te worden boven een bepaald toerental.
ga niet met een plank en schuurpapier aan de gang maar laat het een keer professioneel doen.
voor een euro of 50 is je spruitstuk gevlakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 943
1 op welk kwalitatief niveau is de revisie uitgevoerd, en is daar iets mis met het roterend gedeelte. Kopbouten goed vast. Etc.
Dan blijven over:
2 ontsteking. Goede verdeler, bobine, bougies (electrodeafstand), contactpunten, condensator (als je conventioneel hebt), tijdstip.
En:
3 mengsel. Goede carburateur, goed afgedicht.
Feit is dat de motor op het YouTube filmpje bagger loopt. Even doorwerken dus!
Een B-motor is dusdanig robuust dat ie goed te krijgen moet zijn.
Soms is het inderdaad handig om iemand te vragen die thuis is in de materie.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.