Motor wil niet afgesteld worden

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-08-2014 18:44 #142754 door R Slijfer
Motor wil niet afgesteld worden is gemaakt door R Slijfer
Omdat ik nog steeds problemen met mijn motor heb, lijkt het me handig om het draadje hier verder op te pakken.

Ik heb even een filmpje gemaakt van het geluid onder de motorkap.

Deze is hier te vinden:



De auto wordt gestart met de choke volledig uit. ( dit is de enige manier om hem aan de praat te krijgen)
Na ongeveer 30 seconden druk ik de choke terug iets onder de helft, vanaf dan moet ik gas blijven geven anders valt hij gelijk stil.

Bij 1 minuut heb ik de choke helemaal dicht gegooid en geef ik steeds gas bij om hem draaiende te houden.


Ik heb alles al geprobeerd met de stelschroef op de Zenith VN36. De brandstof toevoer is in orde.

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-08-2014 19:13 #142755 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Motor wil niet afgesteld worden
Heb je het ook al een keer uitbesteed aan een specialist?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-08-2014 19:18 #142756 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Motor wil niet afgesteld worden
Dat is voor mij de volgende stap om te doen, maar als iemand hier op het forum hieraan kan horen en kan aanwijzen wat het is dan scheelt dat een hoop tijd!

Ik kan er niet bij dat ik met een zo goed als nieuw blok deze problemen tegenkom.

Hij blijft klinken alsof hij op 3 poten loopt, terwijl alle bougies vonken en de kleppen goed zijn gesteld.

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-08-2014 22:03 #142758 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Motor wil niet afgesteld worden

"R Slijfer" schreef:
Dat is voor mij de volgende stap om te doen, maar als iemand hier op het forum hieraan kan horen en kan aanwijzen wat het is dan scheelt dat een hoop tijd!

Ik kan er niet bij dat ik met een zo goed als nieuw blok deze problemen tegenkom.

Hij blijft klinken alsof hij op 3 poten loopt, terwijl alle bougies vonken en de kleppen goed zijn gesteld.


Robin, heb je al eens gecontroleerd op valse lucht? Verder klinkt het voor mij (zover als te beoordelen is via Youtube,) alsof de carbs niet synchroon oppakken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-08-2014 22:30 #142762 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Motor wil niet afgesteld worden
Ha allemaal, Ik ken niet de voorgeschiedenis, maar staat de nokkenas wel op tijd? Anders lijkt het me valse lucht?

Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-08-2014 22:33 #142763 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Motor wil niet afgesteld worden
"Hij blijft klinken alsof hij op 3 poten loopt"
Trek bij lopende motor eens na elkaar elke bougiekabel eens los (al naar gelang kwaliteit bougiekabels met dikke handschoen) en zet hem weer vast. Als alle 4 cylinders even goed werken moet het toerental elke keer ongeveer hetzelfde terugvallen. Indien er bij een amper verschil is doet deze niet goed mee.
Als je dubbele carburateurs hebt: als er een carburateur niet goed synchroon werkt lopen alle 4 cylinders voornamelijk op een carburateur (en dus 2 cylinders slecht).
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-08-2014 23:14 #142766 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Motor wil niet afgesteld worden
Ik heb alles al geprobeerd met de stelschroef op de Zenith VN36.

Dus geen dubbele carbs..

Blijft over valse lucht of een distributie die versleten begint te raken , al eens met een stroboscoop gekeken hoe je timing staat?
(eerst ff de bougiekabel truuk van Rudi uitvoeren , je staat er versteld van hoe goed een Volvo motor nog op 2 pitten draait ipv 4)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-08-2014 00:55 #142771 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Motor wil niet afgesteld worden
Beste R, stel de ontsteking eens statisch af op ongeveer 3 gr voor BDP.
Als er een vacuumvervroeger op zit deze loskoppellen en afdoppen bij carburator.
Dan met een stroboscoop meten of dat de centrifugaalvervroeger werk, ontstekingspunt moet aanzienlijk verlopen wanneer toerental opgevoerd wordt.
Mij lijkt het een te arm mengsel
Maar doe eerst hetgene ik voorstel eens, gaan we vandaaruit verder.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-08-2014 08:13 #142772 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Motor wil niet afgesteld worden
Mij lijkt het ook een arm mengsel.
ik gok op het spruitstuk ofwel een spruitstuk dat gevlakt moet worden.
ik zeg dit omdat het een mij herkenbaar verschijnsel is , het probleem is vooral in de lage toeren en lijkt minder te worden boven een bepaald toerental.
ga niet met een plank en schuurpapier aan de gang maar laat het een keer professioneel doen.
voor een euro of 50 is je spruitstuk gevlakt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-08-2014 20:48 #142793 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Motor wil niet afgesteld worden
Slijfer's probleem zou ik (systematisch dus) van de basis af aanpakken:
1 op welk kwalitatief niveau is de revisie uitgevoerd, en is daar iets mis met het roterend gedeelte. Kopbouten goed vast. Etc.
Dan blijven over:
2 ontsteking. Goede verdeler, bobine, bougies (electrodeafstand), contactpunten, condensator (als je conventioneel hebt), tijdstip.
En:
3 mengsel. Goede carburateur, goed afgedicht.
Feit is dat de motor op het YouTube filmpje bagger loopt. Even doorwerken dus!
Een B-motor is dusdanig robuust dat ie goed te krijgen moet zijn.
Soms is het inderdaad handig om iemand te vragen die thuis is in de materie.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD