Motor loopt te snel warm
- 13589-dummy
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
31-08-2014 18:11 #143072
door 13589-dummy
Beantwoord door 13589-dummy in topic Motor loopt te snel warm
Hallo allemaal,
Nu ik snap er geen F.ck van, waterpomp vervangen, nieuwe radiateur en de thermostaat was al vervangen en nog loop hij met 6 minuten warm als hij gewoon in de loods stationair draait.
Het gekke is dat de radiateur niet heet word. Maar wel het water er uit gooit als of de motor kookt! :evil:
Het lijk er op of hij van 2 kanten druk op bouwt. Ik weet niet of het kan maar zo lijkt het wel. De radiateur in en uitlaatlaat worden wel warm( niet heet wel warm.) en de radiateur blijf kout.
Rara hoe kan dat nou.
Nu ik snap er geen F.ck van, waterpomp vervangen, nieuwe radiateur en de thermostaat was al vervangen en nog loop hij met 6 minuten warm als hij gewoon in de loods stationair draait.
Het gekke is dat de radiateur niet heet word. Maar wel het water er uit gooit als of de motor kookt! :evil:
Het lijk er op of hij van 2 kanten druk op bouwt. Ik weet niet of het kan maar zo lijkt het wel. De radiateur in en uitlaatlaat worden wel warm( niet heet wel warm.) en de radiateur blijf kout.
Rara hoe kan dat nou.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31-08-2014 18:22 #143073
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Motor loopt te snel warm
Dan circuleert hij niet, dan blokkeert iets de koelwaterstroom...wellicht een stuk vloeibare pakking en vrees dat er niks anders op zit dan het koelwatersysteem te controleren op doorgankelijkheid en flushen met soda o.i.d.
Laat de koelvloeistof via het kraantje rechts aan de zijkant van het blok aflopen, als de motor stationair draait, dan kun je zien of hij druk opbouwt en circuleert.
Check ook de metalenbuis die rechts langs het blok naar de waterpomp loopt op doorgankelijkheid.
Als je ziet dat hij circuleert de warmwaterschuif maximaal open doen, dan circuleert hij ook via de kachelradiator en moet je kunnen voelen dat hij warme lucht gaat geven.
Laat de koelvloeistof via het kraantje rechts aan de zijkant van het blok aflopen, als de motor stationair draait, dan kun je zien of hij druk opbouwt en circuleert.
Check ook de metalenbuis die rechts langs het blok naar de waterpomp loopt op doorgankelijkheid.
Als je ziet dat hij circuleert de warmwaterschuif maximaal open doen, dan circuleert hij ook via de kachelradiator en moet je kunnen voelen dat hij warme lucht gaat geven.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
31-08-2014 19:52 #143077
door 13589-dummy
Hmmmm weer een hoop werk denk ik. Maar ik ben bang dat je gelijk heb Ed van der Zee. Wand toen ik de waterpomp er af haalde zat er idd rubber achtige zooi van af. Ik dacht det het van het pijpje zelf was, maar dan zal daar de zooi in gekomen zijn. Was denk ik iemand diegeen vertrouwen had in de afdingt rubbers 
Maar wat is het effect van de soda? Gebruik ik meestal om mijn wonden schoon te bieten en ontsmetten!

Maar wat is het effect van de soda? Gebruik ik meestal om mijn wonden schoon te bieten en ontsmetten!
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-08-2014 20:42 #143080
door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Motor loopt te snel warm
Ontlucht de boel ook goed. Ik had vandaag hetzelfde. Geen doorstroming door de rad. maar dit bleek lucht te zijn. Ik heb de boel ontlucht op het hoogste punt. In mijn geval een t-stuk in de kachelslang tbv de lpg verdamper.
Dus voordat je de boel gaat demonteren, eerst zeker weten dat er geen lucht meer in het systeem zit.
Dus voordat je de boel gaat demonteren, eerst zeker weten dat er geen lucht meer in het systeem zit.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 00:42 #143098
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Motor loopt te snel warm
Beste John, even de aftap nippel uit het blok draaien, radiator afkoppellen en slangen dichtknijpen b.v. met een lijmtang waterpomp er af halen, op de plaats van de aftapnippel een aansluiting voor een waterslang maken, waterslang aansluiten op het kraanwater en zie of er water uit de cilinderkop komt uit de twee gaten die op de waterpomp aangesloten zitten.
Dit zou de volle kracht van het kraanwater moeten zijn.
Is dit niet zit er ergens iets verstopt of in het blok of koppakking.
succes
Johan Geers
Dit zou de volle kracht van het kraanwater moeten zijn.
Is dit niet zit er ergens iets verstopt of in het blok of koppakking.
succes
Johan Geers
01-09-2014 08:52 #143100
door 13589-dummy
He.johan
Leuk dat jij ook me wil hepen. Ik heb jouw restoratie ook gevolgd. Ook leuk hoe je ami gespoten werd
Leuk dat jij ook me wil hepen. Ik heb jouw restoratie ook gevolgd. Ook leuk hoe je ami gespoten werd
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-09-2014 08:47 #143130
door Johan Geers (GAST)
Ja John, hier kunnen nog dingen daar kun je in Nederland maar van dromen, spuiten in de open lucht ik denk dat je in Nederland zo de milieau politie op de stoep hebt staan.
En dat is het leuke van in een land als dit te leven geen gestress en niet elke week een aardbeving achter je brieven bus van de rekeningen die binnen vallen.
Maar ja het heeft ook zijn keerzijde je moet alles zelf regelen qua verzekeringen er is nogal eens een aardbeving of typhoon en een slechte infrastructuur maar voor de rest Filippijnen lachen altijd.
Maar nu je koelprobleem ik hoop dat je er aan uitkomt.
Heb je veel bruine aanslag in je radiator of daar waar de thermosstaat zit,dan wordt het tijd dat de zaak een keer gereinigd wordt.
De meeste doen dat met azijn, er staat genoeg verhaaljes overdit onderwerp op onze site waar je je informatie kunt halen.
Succes
Johan Geers
En dat is het leuke van in een land als dit te leven geen gestress en niet elke week een aardbeving achter je brieven bus van de rekeningen die binnen vallen.
Maar ja het heeft ook zijn keerzijde je moet alles zelf regelen qua verzekeringen er is nogal eens een aardbeving of typhoon en een slechte infrastructuur maar voor de rest Filippijnen lachen altijd.
Maar nu je koelprobleem ik hoop dat je er aan uitkomt.
Heb je veel bruine aanslag in je radiator of daar waar de thermosstaat zit,dan wordt het tijd dat de zaak een keer gereinigd wordt.
De meeste doen dat met azijn, er staat genoeg verhaaljes overdit onderwerp op onze site waar je je informatie kunt halen.
Succes
Johan Geers
09-09-2014 13:22 #143343
door 13589-dummy
De motor is gespoeld en het probleem is opgelost. Atans, hij word niet meer te heet maar nog wel loop de temperatuur langzaner op naar 2/3 van de meter, maar nog wel te snel. Ga zo even bij de garage langs voor het kijken met de flitslanp.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-09-2014 22:04 #143367
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Motor loopt te snel warm
Doe een gastest op de radiator, een lekke koppaking geeft een snel stijgende temp en door lucht bubbels blijft de thermostaat dicht en gooit hij er toch water uit.
2x het fenomeen mee mogen maken
2x het fenomeen mee mogen maken
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-09-2014 01:38 #143374
door Johan Geers (GAST)
Beste John, ik weet niet of dat je een compressor heb? Maar anders zou je het volgende kunnen doen van een oude bougie een nippel maken voor een aansluiting op je compressor en een voor een de cilnders afgaan door druk op de cilinder te zetten.
Begint het te borrellen in de radiator dan weet je genoeg.
Tevens zou je ook kunnen checken of dat er geen lek is naar de naast gelegen cilinders door daar een compressie meter op te zetten, loopt deze langzaam op heb je een lek tussen de cilinders.
Heb je een lek tussen de cilinders moet je ook vermogen verlies hebben.
succes
Johan Geers
Begint het te borrellen in de radiator dan weet je genoeg.
Tevens zou je ook kunnen checken of dat er geen lek is naar de naast gelegen cilinders door daar een compressie meter op te zetten, loopt deze langzaam op heb je een lek tussen de cilinders.
Heb je een lek tussen de cilinders moet je ook vermogen verlies hebben.
succes
Johan Geers