Staat van de zuigers

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-04-2014 14:11 #139434 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Staat van de zuigers
Beste Rob,
Als je de oude zuigers weer gebruikt met nieuwe veren (zuigers 0.30 dus nieuwe veren ook 0.30), let er dan op dat je de stootrand boven in de cilinder weghaalt of speciale bovenste compressieveren gebruikt waar een randje inzit.
De oude veer heeft de stootrand ingesleten en is zelf ook iets afgesleten maar de nieuwe bovenste veer is weer scherp en zal tegen de stootrand rammen en is binnen de kortste keer aan diggelen.
Ik zelf heb vroeger ook wel blokken in elkaar gezet met oude zuigers en ben door schade en schande (iets) wijs geworden.
Als de zuigers minder dan een tiende mm ruimte hebben gemeten haaks op de pistonpen met een voeler maatje en de veergroeven niet zijn uitgeslagen kun je ze nog wel gebruiken uit budgetere overwegingen. Ooit heb ik eens een 1800cc blok op deze manier in elkaar gezet met 1,5 tiende mm zuigerspeling, deze liep wel rauw maar heeft het wel ruim dertigduizend km uitgehouden. De krukaslagers waren nog wel goed. Het blok heb ik nog staan.
Succes, Fred.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-04-2014 18:47 #139559 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Staat van de zuigers
Ik heb nog een even lopen denken.
Als er op de zuigers 030 staat, betekend dit dan dat het blok is opgeboord? En dat de zuigers een overmaat van de standaard b20 zuigers zijn?

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-04-2014 21:08 #139564 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Staat van de zuigers

"R Slijfer" schreef:
Ik heb nog een even lopen denken.
Als er op de zuigers 030 staat, betekend dit dan dat het blok is opgeboord? En dat de zuigers een overmaat van de standaard b20 zuigers zijn?

Zeker weten ;)

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-04-2014 11:01 #139576 door R Slijfer
Dat is dan een erg leuke verassing!

Weet je misschien ook hoe het mogelijk is om te bepalen wat nu de cilinderinhoud van het blok is?
Of moet je daarvoor alsnog gaan meten?

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2014 13:22 #139580 door Ivo Van Antwerpen

"R Slijfer" schreef:
Dat is dan een erg leuke verassing!

Weet je misschien ook hoe het mogelijk is om te bepalen wat nu de cilinderinhoud van het blok is?
Of moet je daarvoor alsnog gaan meten?

Een eenvoudige berekening (pi * diameter/2 * diameter/2 * 80 * 4 / 1000)
of (pi maal r² maal slag maal aantal cyl delen door 1000) geeft voor een B18:
van standaard (1752,31 cc) naar +0.030 = 1811,57 cc
Bij een B20 is dat:
standaard 1986,29 naar +0.030 = 2003,75 cc

Hier vind je de maten om het nog even mee na te rekenen (de slag van de motoren is 80mm):
volvoonderdelen.com/advanced_sea ... er&x=0&y=0

In vermogen zal je echter weinig verschil merken tussen een goed standaard of een goed geboord blok, tenzij je een B18 naar een B20 gaat boren of een B20 naar 2100cc

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-04-2014 12:55 #139608 door R Slijfer
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Hier heb ik zeker wat aan gehad.

Omdat ik niet nog een nieuw draadje wil openen, plaat ik deze vraag ook gelijk even hier.
Ik heb nog niet eerder een blok uit elkaar gedraaid en weet dus ook niet wat voor marges er zijn qua slijtage.

Hieronder 2 foto's van de big end bearings.
Kunnen deze er nog mee door, of moeten deze ook vervangen worden?

( ik heb 2 van de 4 als referentie genomen, de andere zien er nagenoeg hetzelfde uit.)

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-04-2014 23:11 #139624 door Ivo Van Antwerpen
Oei :(
Bij een gebruikt blok verwacht je niet dat ze er als nieuw uit komen maar deze zou ik toch niet meer terug plaatsen, zeker nu je alles toch al uit elkaar hebt.
Hangt er gewoon weer vanaf wat je met het blok wil, moet het helemaal goed dan zou ik ook de krukas tappen laten opmeten om te zien of die niet geslepen moet worden.
Als het is om gewoon nog een tijdje mee te rijden is wat anders, ik heb al veel ergeren lagerschalen gezien en die blokken liepen ook nog schijnbaar mooi.

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-04-2014 23:31 #139625 door R Slijfer
Ik heb gister de krukas heengebracht omdat ik het tandwiel er helemaal niet af kreeg( de garage had zelfs moeite!) en laten meten.

De krukas is nog gaaf en valt nog binnen de waarden!

De lagers dus vervangen?

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2014 00:26 #139626 door Ivo Van Antwerpen

"R Slijfer" schreef:
De lagers dus vervangen?

Zeker doen.
Een setje lagers is de kost niet als je een koprevisie doet en je blok laat boren moet je deze lagers niet gaan hergebruiken, dan is je blok daarna weer als nieuw.
Hoe is je nokkenas en je distributie? Ik weet het begint met één dingetje en dan ook dit nog en dat nog en uiteindelijk heb je alles vernieuwd. Zo ging het bij mijn blok ook, maar als je dan toch voor grote kosten staat kan je beter alles aanpakken en het in een keer goed doen.
Wat er ook van moge zijn, wat die lagers betreft denk ik in ieder geval dat er niet veel mij zullen tegenspreken.

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2014 21:55 #139696 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Staat van de zuigers
Ivo, je hebt helemaal gelijk en Rob let er wel op bij de montage van de krukas dat hij soepel draait er mag geen zwaar punt inzitten. Ik meng altijd wat motorolie met wat STP om de boel te monteren, dit is erg kleverig en zorgt ervoor dat de olie lang blijft zitten tussen de lagers speciaal als het blok niet meteen in gebruik wordt genomen.
Het beste is om de lagerspeling op te meten met Plastic Gauge dit zijn plastic stripjes die je tussen de lagerschalen in plet tijdens het aandraaien met het voorgeschreven koppel zonder olie. Aan de hand van het uitdijen van de stripjes kun je de speling meten. Bij het setje Plastic Gauge moet een een handleiding zitten die dit verduidelijkt.
Als kleine jongen heb ik staan kijken bij buren die een Chevrolet Belair motorblok hadden gereviseerd.
Toen het blok klaar was kregen ze het niet meer rond gedraaid maar het moest zich zetten zeiden ze.
Na het inbouwen hebben ze met een tractor de auto door de straat getrokken om de boel los te krijgen!
Het blok draaide helemaal in de soep uiteindelijk, hier heb ik van geleerd.
Dit ter lering ende vermaak. Gr, Fred

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD