- Berichten: 276
Staat van de zuigers
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Ik heb ondertussen alle zuigers gedemonteerd en zo goed als alle koolaanslag weten te verwijderen.
Als ik de zuigers goed bekijk zie ik dat er lichte beschadigingen op alle zuigers aanwezig zijn.
De bijgevoegde foto's zijn van zuiger nummer 2, maar de beschadigingen (vooral van de rand) komen op alle zuigers voor.
Is dit een probleem? Of kan ik deze zuigers prima hergebruiken?
Dit zijn de foto's in hogere resolutie:
i60.tinypic.com/2d9ra77.jpg
i59.tinypic.com/2wgrx2u.jpg
i59.tinypic.com/2mnmxyu.jpg
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Is die te groot, dan moet je gaan honen en overmaat zuigers en dat zou ik toch aan specialistiesch bedrijf over laten.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Harrie van Susteren
- Junior lid
-
- Berichten: 30
Je kunt de slotspeling meten: een nieuwe zuigerveer in de cylinder plaatsen en de opening meten. Is die groter dan de toegestane tolerantie (zie handboek) dan red je het niet met de oude zuigers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
- Berichten: 276
Als ik kijk naar zuigerveren dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Op de zuiger staat .030, dus dan ga ik er vanuit dat de zuigerveren ook moeten zijn aangeduid met 030. Nu zie ik alleen dat je ook nog eerste, tweede, derde overmaat hebt. Moet ik de eerste overmaat hebben?
Ditzelfde kom ik bij drijfstanglagers tegen, ze zijn 27mm breed alleen 1,8mm hoog. Ben ik dan de set aangeduid met 020 nodig?
Groeten,
Robin
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"Tom Steverink" schreef:
Ik denk dat vooral de rand waar de olieschraapveer in zit (de bovenste) problemen gaat geven. Die is onregelmatig en dus hoogstwaarschijnlijk uitgelubberd? Die bovenrand raakt normaal niets, dus lijkt me geen probleem, al kun je je wel afvragen waar die beschadigingen vandaan komen..
Olieschraper zit onderin. Over het vervangen van zuigerveren zonder te honen doen vele verhalen de ronde. Even goed nakijken of je deze weg gaat belopen of toch voor honen en dus de volgende overmaat zuiger gaat plaatsen.
Succes, leuke klus iig.
Ps ik denk dat je deze set zuigerveren nodig bent icm de huidige zuigers (hoewel deze wel wat vagelijke slijtage vertonen): www.volvokv.nl/index.php?page=sh ... Itemid=163
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 490
Klopt!"Jeroen Visser" schreef:
Olieschraper zit onderin.
Klopt ook, en deze zijn soms heel tegenstrijdig. Ik ben geneigd de 'niet boren / honen indien niet strikt noodzakelijk' stelling te volgen, daarmee bedoel ik overmatig compressieverlies langst de zuigerwanden en of beschadiging van de cilinderwand."Jeroen Visser" schreef:
Over het vervangen van zuigerveren zonder te honen doen vele verhalen de ronde.
De zuigers zijn aan de toppen lichtjes ingeslagen. Ik vind dit aan de foto's te zien niet van die aard dat vervangen een noodzaak is, tenzij je voor een totaal revisie gaat en alles top wil. Het lijkt me veel meer van belang dat de veren niet klemmen in de groeven, dat er geen diepe krassen op de wanden van de zuigers zijn, dat er geen overmatige speling / sleet op de lagerschalen en zuigerpennen zit.
Edit:
Na het lezen van jou andere draadjes over je kop en de compressie van je blok zou ik in ieder geval een (kop revisie of een gereviseerde ruil kop) doen. Je geeft ook aan dat de lagers van de drijfstangen op zijn, de compressie is aan de lage kant en de 4 waarden wijken onderling nogal sterk af. Dit zijn WEL argumenten om naar een overmaat te gaan en een totaal revisie te doen. Mits olie op de zuigers een duidelijke verbetering gaf, zal het grootste verlies dus niet enkel in de kop zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Dus check dit even en trek je conclusie.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.