Motor voorverwarmen

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
14-12-2013 23:20 #135027 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Motor voorverwarmen
Ja hoor, dat zou ik zeker doen.

Let wel even op het wattage van het elektrisch element, wattage verlengsnoer en wattage van timer.
Laatstgenoemden dienen uiteraard het vermogen van het element aan te kunnen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2013 00:54 #135030 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor voorverwarmen
Beste Paul, het is maar hoe dat je start op gas, ik deed het met die van mij ook niet goed.
De beste methode is gaspendaal in trappen auto op contact nu kan het gas van de choke voorbij de gasklep komen dan gas wat terug nemen en starten.
Ik zou eerst deze methode eens proberen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Stallmann (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-12-2013 08:40 #135035 door Ronald Stallmann (GAST)
Beantwoord door Ronald Stallmann (GAST) in topic Motor voorverwarmen
ik start ook altijd op lpg . dus zou gewoon de afstelling controleren van het geheel . . ben je altijd klaar voor de kou :D

maar mijn land rover ( ook lpg )heeft zoveel compressie i.c.m dikker olie 20w50 krijgt ie m s.winters bijna niet rond . heb er een motorverwarmer uit zweden op gezet . dit is een elektrische element met een pompje . en sinds dien start ze perfect . :D

groetjes RONALD

zweeds engels en duits gaat prima samen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2013 09:30 #135037 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Motor voorverwarmen
Ik heb een "Hotfrog" gekocht voor m'n Land Rover 110 en heb er inmiddels ook een die ik inbouw in de Amazon Combi. Het is een klein pompje met een verwarmingselement die je in de kachelslang zet. Hij werkt op 220volt en verwarmt tot 60 graden. Werkt als een trein, maar kost tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van waar je hem koopt....
Als je geinteresseerd bent, kan ik mijn contact wel vragen of hij ook aan anderen dan Land Rover leden wil leveren...rond de 102 euro kost-ie dan. Kijk maar even op klassiekevolvo.jouwweb.nl/land-rover-110 onderaan de pagina, het is het deel opmijn blog over de Land Rover.
P.B-tje dan maar aan mij!

Oh, en je hoeft geen snelheid te maken om van benzine op gas over te gaan hoor! Als de motor gaat inhouden (hij gaat zelfs even iets sneller lopen doordat het mengsel armer wordt) op de middenstand, kun je meteen over op LPG en loopt de motor door. Ook (of juist..) bij stilstaan gaat dat goed hoor.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Stallmann (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-12-2013 11:20 #135041 door Ronald Stallmann (GAST)
Beantwoord door Ronald Stallmann (GAST) in topic Motor voorverwarmen
hoi tom . ik heb dezelfde pomp. heb m in deretour van de verdamper naar het blok . en werkt super . kost idd 110 € incl verzenden

nou paul . genoeg omte doen . dus . :mrgreen:

groetjes RONALD

zweeds engels en duits gaat prima samen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2013 11:53 #135042 door Sweedest Volvo
Beantwoord door Sweedest Volvo in topic Motor voorverwarmen
En welk type moet ik dan kiezen voor mijn oude amazon? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2013 12:04 #135043 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Motor voorverwarmen
Op verzoek maar even een toelichting op de hotfrog:

Je snijdt een slang door van bijvoorbeeld de kachel en plaatst hem ertussen. Dan aansluiten aan 220 volt en hij draait tot het koelwater in het blok een temperatuur van 60 graden heeft bereikt. Doordat hij tot 60 graden verwarmt blijft de thermostaat van de auto gesloten, zodat hij alleen het "kleine' circuit verwarmt, dus niet de radiateur.
Je kunt hem inderdaad ook mooi tussen de slang van de LPG verdamper zetten, daar is lekker veel plaats. En: je kunt altijd op LPG starten. Mijn diesel hoeft bij vorst niet eens voor te gloeien!

Een ander voordeel vind ik dat je het ding kunt houden als je de auto zou verkopen: een nieuwe slang is alles wat je nodig hebt. De hotfrog wordt in Zweden heel veel gebruikt..je kunt hem alleen niet simpel gebruiken in een auto met automatische airco omdat de kachelkraan open moet staan als je het apparaat gebruikt.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2013 12:35 #135049 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic Motor voorverwarmen
Ik heb in de 940 zo'n dompel verwarmings element zitten, maar ik wil er eigenlijk ook nog wel een pompje tussen zetten. het koelwater circuleert niet echt uitzichzelf.





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
15-12-2013 12:39 #135050 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Motor voorverwarmen
Eigenlijk moet je gewoon brutaal zijn en je auto aan zo'n paal hangen waar elektrische auto's aan mogen opladen :lol:
Even een stekker aanschaffen voor zo'n paal en dan boodschappen gaan doen terwijl je motor lekker warm blijft.

Als ze commentaar geven gewoon zeggen dat een verwarmde motor net zo goed minder belastend is voor het milieu als rijden op elektriek..........

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2013 13:01 #135052 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Motor voorverwarmen
even zoeken in dit forum naar " motorblokverwarming" geeft verdere info over motorverwarming.
Een origineel Volvo dompelelement voor AM moet wel 2de hands voor 25tal Euro of minder nog te
verkrijgen zijn.

Mijn vrees is echter, zoals anderen reeds opmerkten, dat je motor niet correct is afgesteld,
is zeker te doen voor 40Euro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.