vervroeger
- Pieter Jansens
- Premium lid
-
Minder
Meer
02-09-2013 08:08 #131607
door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic vervroeger
Als hij ze toch heeft kan hij ze beter gebruiken. Baadt het niet, schaadt het niet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-06-2015 16:42 #151993
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic vervroeger
Even dit bericht terughalen.
Eindelijk een duidelijk verhaal over flashlube. Dat zat al in mijn Amazon toen ik hem kocht. Ik vermoed nu dat ik een vacuumprobleem heb. En ik heb dus met een gerust hart het flashlubesysteem ontkoppeld. Het zat met een drieweg systeem op dezelfde vacuumnippel als de ontsteking.
Nog wel een vraag. Kun je zelf op de een of andere eenvoudige manier constateren of de vacuumvervroeger van een 123-ignition nog goed werkt? Mijn b20a liep altijd als een zonnetje bij 120 in de overdrive (3200 rpm) maar sinds gisteren loopt hij rauwer op hogere snelheid. Ik ga morgen so-wie-so een stroboscoop halen om de ontstekingstijd te controleren, maar mijn vermoeden blijft bij de vervroeging hangen.
Eindelijk een duidelijk verhaal over flashlube. Dat zat al in mijn Amazon toen ik hem kocht. Ik vermoed nu dat ik een vacuumprobleem heb. En ik heb dus met een gerust hart het flashlubesysteem ontkoppeld. Het zat met een drieweg systeem op dezelfde vacuumnippel als de ontsteking.
Nog wel een vraag. Kun je zelf op de een of andere eenvoudige manier constateren of de vacuumvervroeger van een 123-ignition nog goed werkt? Mijn b20a liep altijd als een zonnetje bij 120 in de overdrive (3200 rpm) maar sinds gisteren loopt hij rauwer op hogere snelheid. Ik ga morgen so-wie-so een stroboscoop halen om de ontstekingstijd te controleren, maar mijn vermoeden blijft bij de vervroeging hangen.
www.ruilof-images.nl
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-06-2015 13:14 #152056
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic vervroeger
Controleren van de vacuüm vervroeging is relatief simpel.
Vacuümslang losnemen bij de carburateur.
Motor staren en stroboscoop op het vliegwiel richten.
Vervolgens aan je vacuüm slang zuigen; afhankelijk van de instelling van de vervroeger moet je toch al gauw 10 graden extra voorontsteking krijgen.
Vervolgens sluit je de vacuümslang af met je tong en houd je op met zuigen; de vervroeging moet nu blijven staan. Als hij wegloopt dan zit er ergens een lek in je systeem.
Vacuümslang losnemen bij de carburateur.
Motor staren en stroboscoop op het vliegwiel richten.
Vervolgens aan je vacuüm slang zuigen; afhankelijk van de instelling van de vervroeger moet je toch al gauw 10 graden extra voorontsteking krijgen.
Vervolgens sluit je de vacuümslang af met je tong en houd je op met zuigen; de vervroeging moet nu blijven staan. Als hij wegloopt dan zit er ergens een lek in je systeem.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-06-2015 13:58 #152058
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic vervroeger
Beste Han, 10gr is wat overdreven, volgens Olyslager is het vacuum uitgeregeld bij 5gr.
Als je 10gr halt is er wat verkeerd met de begrenzing van je vacuumvervroeger.
m.vr.gr.
Johan Geers
Als je 10gr halt is er wat verkeerd met de begrenzing van je vacuumvervroeger.
m.vr.gr.
Johan Geers
11-06-2015 18:42 #152062
door Joop van Putten
www.ruilof-images.nl
Dank voor de reacties. 5 graden is niet veel maar zal wel iets uitmaken. Ik heb de liquid afgekoppeld en de slangen tot en met de 123 ontsteking schoongemaakt. De motor loopt er echt beter van.
Ik heb nog een afgedopte opening op het inlaatspruitstuk. Daar kan ik een aparte nippel maken voor flashlube. En dan is het systeem geheel gescheiden.
Ik heb nog een afgedopte opening op het inlaatspruitstuk. Daar kan ik een aparte nippel maken voor flashlube. En dan is het systeem geheel gescheiden.
www.ruilof-images.nl
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-06-2015 21:39 #152065
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic vervroeger
Johan, je hebt gelijk. Had kennelijk een verkeerd getal in mijn hoofd zitten. Sorry.
15-06-2015 19:37 #152135
door Joop van Putten
www.ruilof-images.nl
Inmiddels heb ik een nieuwe nippel in het spruitstuk gedraaid. Alle drie de openingen nu benut.
Van voor naar achter: de rembekrachtiger, flashlubesysteem, de carterontluchting.
Het slangetje van de vacuumvervroeger zit op de voet van de carburateur.
Van voor naar achter: de rembekrachtiger, flashlubesysteem, de carterontluchting.
Het slangetje van de vacuumvervroeger zit op de voet van de carburateur.
www.ruilof-images.nl
15-06-2015 20:21 #152136
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic vervroeger
En, werkt de voorontsteking nu ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
15-06-2015 21:01 #152138
door Joop van Putten
www.ruilof-images.nl
Voor zover ik kan vaststellen wel. De motor loopt ook obijhogere toeren als een zonnetje. De vaste voorontsteking op 16 graden gezet en niet op 21 zoals wordt geadviseerd. Is dus anders maar mooi lopen is mooi lopen
www.ruilof-images.nl
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-06-2015 01:43 #152144
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic vervroeger
Beste Joop, even in het boekje van Olyslager gekeken, is de motor van 1973 of later is de voorontsteking met vacummvervroeger los 14 gr bij 600 tot 800t/min is de motor ouder is het 10gr.
Dus met 16gr zit je iets te vroeg mocht het een motor van 1973 of later zijn is de motor ouder zit je veel te vroeg.
success
Johan Geers
Dus met 16gr zit je iets te vroeg mocht het een motor van 1973 of later zijn is de motor ouder zit je veel te vroeg.
success
Johan Geers