vervroeger
- Willem van Weelderen (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
31-08-2013 11:59 #131523
door Willem van Weelderen (GAST)
Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966
vervroeger is gemaakt door Willem van Weelderen (GAST)
Kan een vervroeger in een 123 ontsteking van twee jaar oud kapot gaan, en hoe komt dat en wat zijn dan de gevolgen er van
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-09-2013 08:18 #131553
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic vervroeger
Alles kan kapot gaan
gevolg: verkeerd (of iig niet optimaal) ontstekingstijdstip.
Centrifugaalvervroeging is in de 123 elektronisch; de vacuumvervroeging zal gebruik maken van een vacuumsensor.
Maar, vanwaar je vraag? Waarom denk je dat er iets mis is?

Centrifugaalvervroeging is in de 123 elektronisch; de vacuumvervroeging zal gebruik maken van een vacuumsensor.
Maar, vanwaar je vraag? Waarom denk je dat er iets mis is?
Groet, Hans
- Premium lid
-
Minder
Meer
01-09-2013 09:51 #131560
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic vervroeger
Ik heb vlak voor mijn vakantie naar frankrijk flashlube in mijn 145 met 123 ontsteking laten zetten en had er geen problemen mee. Na een paar honderd km ging de auto slechter trekken als ie iets moest klimmen, had er een caravan achter van ongeveer 700 kg. Op een parkeerplaats toch even kijken en zag dat het flashlube niet naar de motor ging maar naar de ontsteking, het slangetje zat helemaal vol,. schoongemaakt en verder, maar hij ging steeds slechter trekken als ie moest klimmen ,op een vlakke weg geen probleem, heb wel de camping kunnen bereiken maar het klimmen ging heel slecht. Er zat toen ook iets olie bij de koelvloeistof. Toch even de man bellen die het gemonteerd heeft en die zei dat de flashlube niet bij de onsteking kan komen behalve als de vervroeger niet meer werkt. Omdat er ook olie bij de koelvloeistof zat dacht ik ook aan een lekke koppakking. Had gelukkig een goede ANWB verzekering en auto is afgesleept en kreeg een leenauto. De 145 komt deze week weer thuis. Maar daarom deze vraag
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-09-2013 11:45 #131567
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic vervroeger
De Flashlube vloeistof wordt toch in het inlaatspruitstuk gedruppeld? Daar wordt het door de onderdruk van de motor de motor ingezogen en op die manier worden de kleppen gesmeerd.. Je vacuumvervroeger aansluiting zit bovenop het inlaatspruitstuk of carburateur. De enige manier om vloeistof in dat slangetje te krijgen is door de druk in de slang lager te hebben dan de onderdruk van de motor.
Zelfs al ligt de slang los dan is de druk nog hoger. Je zou echt actief aan het slangetje moeten zuigen om dat voor elkaar te krijgen.
Heb je een foto waar de aansluitingen van het Flaslube systeem en het vervroegerslangetje op te zien zijn? Ik kan dit alleen verklaren door een verkeerde aansluiting van 1 van deze 2..
Zelfs al ligt de slang los dan is de druk nog hoger. Je zou echt actief aan het slangetje moeten zuigen om dat voor elkaar te krijgen.
Heb je een foto waar de aansluitingen van het Flaslube systeem en het vervroegerslangetje op te zien zijn? Ik kan dit alleen verklaren door een verkeerde aansluiting van 1 van deze 2..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Premium lid
-
Minder
Meer
01-09-2013 12:02 #131572
De auto heb ik nog niet hier, komt deze week naar Tiel, maar het is op de goedkope manier (stom natuurlijk) gedaan. Er is op het slangetje van de ontsteking naar de carburateur een T stukje gezet en daar druppelt de vloeistof in (ongeveer 10 tot 12 druppels per minuut) en dat word dan de carburateur in gezogen en kan , volgens degene die het er in gezet heeft, niet naar de ontsteking gaan als de vervroeger normaal werkt
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-09-2013 13:17 #131578
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic vervroeger
beste Willem,Vacuum is altijd iets rots als druk zijnde, men weet nooit waar het vacuum het hoogst of het laagst is wanneer vooral wanneer men een T stuk gebruikt.
B.v. zet je een overdruk op een vat dan is de druk in dat vat overall hetzelfde met vacuum is dat niet zo.
Maak maar een kleine lek dan zul je het verschil zien met vacuum en overdruk vooral wanneer je op verschillende plaatsen op het vat metingen doet, of sensors heeft zitten.
Dus een T stuk gebruiken om je Flashlube te laten werken is een slechte.
De Flashlube moet met een aparte aansluiting op het spruitstuk gemaakt worden dat is mijn inziens de enige goede metode.
Je gaat de vacuumvervroeger van je onsteking toch ook niet in een aftakking van je rembekrachtiger zetten, werkt ook voor geen meter.
Vuistregel wanneer we over vacuum praten altijd een separate aansluit naar het spruitstuk gaat het altijd goed.
succes
Johan Geers
B.v. zet je een overdruk op een vat dan is de druk in dat vat overall hetzelfde met vacuum is dat niet zo.
Maak maar een kleine lek dan zul je het verschil zien met vacuum en overdruk vooral wanneer je op verschillende plaatsen op het vat metingen doet, of sensors heeft zitten.
Dus een T stuk gebruiken om je Flashlube te laten werken is een slechte.
De Flashlube moet met een aparte aansluiting op het spruitstuk gemaakt worden dat is mijn inziens de enige goede metode.
Je gaat de vacuumvervroeger van je onsteking toch ook niet in een aftakking van je rembekrachtiger zetten, werkt ook voor geen meter.
Vuistregel wanneer we over vacuum praten altijd een separate aansluit naar het spruitstuk gaat het altijd goed.
succes
Johan Geers
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-09-2013 14:38 #131583
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic vervroeger
Ja, t'is precies zoals Johan zegt : aparte aansluting voor de flashlube op je spruitstuk maken.
Vacuum is variabel (tussen stationair en plankgas bijvoorbeeld ......). Als het vacuum gering is kan (een klein deel van) die olie dus ook de verkeerde kant op druppelen .....
Bovendien, als er flashlube olie zit in het stuk van het T-stukje naar de carburateur kan het vacuum signaal dus ook nooit goed de 123-ontsteking bereiken ......
Die installateur had dit nooit zo aan mogen sluiten : het heeft niets te maken met het al dan niet goed werken van de vacuumvervroeger zelf. Het is precies omgekeerd : de vacuumvervroeger kan niet goed meer werken doordat het vacuumsignaal niet (goed) meer aankomt ! Dus : weg met dat T-stuk en aparte aansluiting maken ....
(en even goed die flashlube uit de 123-aansluiting verwijderen ....)
Vacuum is variabel (tussen stationair en plankgas bijvoorbeeld ......). Als het vacuum gering is kan (een klein deel van) die olie dus ook de verkeerde kant op druppelen .....
Bovendien, als er flashlube olie zit in het stuk van het T-stukje naar de carburateur kan het vacuum signaal dus ook nooit goed de 123-ontsteking bereiken ......
Die installateur had dit nooit zo aan mogen sluiten : het heeft niets te maken met het al dan niet goed werken van de vacuumvervroeger zelf. Het is precies omgekeerd : de vacuumvervroeger kan niet goed meer werken doordat het vacuumsignaal niet (goed) meer aankomt ! Dus : weg met dat T-stuk en aparte aansluiting maken ....
(en even goed die flashlube uit de 123-aansluiting verwijderen ....)
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-09-2013 20:10 #131596
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic vervroeger
Ik vraag me altijd af waarom mensen een systeem als flaslube op een auto monteren. De voordelen zijn discutabel evenals de nadelen.
In Californie is sinds de 60-er jaren geen drup loodhouden benzine meer geleverd en al die auto's rijden (reden) daar probleemloos rond op loodvrije benzine. Geen hond die klaagde over gebrekkige smering van de kleppen. En het waren exact de zelde motoren die in Europa geleverd werden.
Toen wij in Europa de overstap maakten naar loodvrije benzine "ontstonden" zogenaamd opeens allerlei problemen.
Zolang een blok niet boven de 3500 toeren uitkomt is er geen enkel probleem; pas boven de 3500 toeren had je voordeel van de smerende werking van het lood. Dus m.n in Duitsland waar landurig volgas gereden werd deden er zich problemen voor.
Mijn advies is om gewoon door te rijden totdat de kop echt aan een revisie toe is (en dat kan soms wel meer als 100.000km duren!) Dan laat je de kop reviseren; er worden dan geharde klepzittingen geplaatst en die kop gaat dan weeer 4 ton mee.
Voordat iedereen begint te sputteren dat dit onzin is, op mijn Moto Guzzi V7 Special heb ik ooit een kop laten reviseren omdat de kleppen zowat door de klepgeleider heenvielen (de Italianen nemen het niet zo nauw met toleranties etc) Een kop is dus gereviseerd met gekarde zittingen; de andere kop is nog origineel met "zachte" zittingen. Op de snelweg draai ik meestal rond de 4000 a 4500 toeren. Inmiddels ben ik al 60.000km verder en ik merk geen verschil tussen de linker en de rechter cilinderkop.
In Californie is sinds de 60-er jaren geen drup loodhouden benzine meer geleverd en al die auto's rijden (reden) daar probleemloos rond op loodvrije benzine. Geen hond die klaagde over gebrekkige smering van de kleppen. En het waren exact de zelde motoren die in Europa geleverd werden.
Toen wij in Europa de overstap maakten naar loodvrije benzine "ontstonden" zogenaamd opeens allerlei problemen.
Zolang een blok niet boven de 3500 toeren uitkomt is er geen enkel probleem; pas boven de 3500 toeren had je voordeel van de smerende werking van het lood. Dus m.n in Duitsland waar landurig volgas gereden werd deden er zich problemen voor.
Mijn advies is om gewoon door te rijden totdat de kop echt aan een revisie toe is (en dat kan soms wel meer als 100.000km duren!) Dan laat je de kop reviseren; er worden dan geharde klepzittingen geplaatst en die kop gaat dan weeer 4 ton mee.
Voordat iedereen begint te sputteren dat dit onzin is, op mijn Moto Guzzi V7 Special heb ik ooit een kop laten reviseren omdat de kleppen zowat door de klepgeleider heenvielen (de Italianen nemen het niet zo nauw met toleranties etc) Een kop is dus gereviseerd met gekarde zittingen; de andere kop is nog origineel met "zachte" zittingen. Op de snelweg draai ik meestal rond de 4000 a 4500 toeren. Inmiddels ben ik al 60.000km verder en ik merk geen verschil tussen de linker en de rechter cilinderkop.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-09-2013 21:05 #131598
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic vervroeger
Han,
Je hebt helemaal gelijk !
Maar Willem heeft nu eenmaal geinvesteerd in die flaslube, dus als hij het wil gebruiken dan moet ie een aparte aansluiting op z'n spruitstuk maken, zoals Johan al zei.
Maar hij zou natuurlijk ook die flaslube installatie overboord kunnen zetten : dan is z'n probleem naar alle waarschijnlijkheid ook opgelost.....
Je hebt helemaal gelijk !
Maar Willem heeft nu eenmaal geinvesteerd in die flaslube, dus als hij het wil gebruiken dan moet ie een aparte aansluiting op z'n spruitstuk maken, zoals Johan al zei.
Maar hij zou natuurlijk ook die flaslube installatie overboord kunnen zetten : dan is z'n probleem naar alle waarschijnlijkheid ook opgelost.....

- Premium lid
-
Minder
Meer
02-09-2013 08:08 #131606
Wat dat laatste betreft had ik onderweg al gedaan en komt er ook niet meer in, maar ik wil wel de oorzaak weten waardoor ik de panne kreeg en ik geloof dat ik dat nu wel weet, de kop moet er nu toch af en dan komen er gelijk geharde klepzittingen in, ben ik van alles af .