Distributie tanwielen kapot

• Joris Wolters (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-08-2013 12:17 #131108 door Joris Wolters (GAST)
Distributie tanwielen kapot is gemaakt door Joris Wolters (GAST)
Beste Volvo liefhebbers,

Laatst reed ik op de snelweg toen de motor raar geluid ging maken, een beetje zoals in het recente topic: www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=137...dc222f4563ca#p131060 . Ik heb de auto gestopt en zag dat van een van de bougie kabels vonken oversloegen. Hij bleek niet goed bevestigt dus dat heb ik toen verholpen en mijn weg vervolg, geluid bleef echter maar vooraleer ik volgend tankstation had bereikt hield de motor er helemaal mee op. Na korte inspectie bleek de verdeler niet meer rond te draaien dus werd ik door de anwb wegesleept.

Thuis heb ik de boel opengehaald, en inderdaad, het grote distributie tandwiel is kapot zoals te zien op de foto.

Nu zijn mijn vragen:

Is dit een klus van simpel een nieuwe distributie set monteren? Of is er een ander probleem wat die schade aan het grote distributietandwiel heeft veroorzaakt?

Hoe weet ik of er tijdens het kapot gaan geen schade aan andere onderdelen in ontstaan (kleppen oid)? Een maatje van mij had het over compressie test uitvoeren. Is dit handig en waar vind ik zo'n meter?

De moer van het grote tandwiel zit vrij vast. Hoe maak ik die los? ik heb op volvo-parts een Distributietandwiel trekker gezien, is dit een essentieel stuk gereedschap?

Nieuwe sets zijn er in staal, al, of staal/kunststof(goedkoopst). Zit er wezenlijk onderscheid in deze onderdelen en wat is dan aan te bevelen?

Verder nog tips voor zo'n klus?

Alvast hartelijk dank voor tips en hulp!

Groeten, Joris

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-08-2013 12:54 #131109 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Distributie tanwielen kapot
Ik heb zelf nooit een set vervangen..

Wat ik wel weet: die distributietandwielen kunnen 'vanzelf' kapot gaan, gewoon vanwege ouderdom. Aangezien bij jou het tandwiel van fiber gemaakt is, is de kans zeker aanwezig dat het nog de originele tandwielen zijn en dus erg oud.

Als die tandwielen dan stuklopen, richt dat (theoretisch) geen schade aan aan de overige onderdelen. De kleppen raken de cilinders niet wanneer de distributie verlopen is.

Over de verschillende soorten tandwielen staat al van alles geschreven, en het lijkt een persoonlijke keuze. Ik zelf zou de staal/kunststof versie nemen, voor mijn gevoel is dat het stilst en het is sowieso een bewezen techniek, en dan nog het goedkoopst ook.

Het is dus inderdaad een kwestie van tandwielen vervangen.. maar het eraf krijgen en er weer op zetten is nog best lastig. Je moet ook goed opletten dat je de nokkenas niet ontwricht (te ver de motor in drijft), even zoeken op het forum om uit te vinden hoe dat zit.

Succes!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Henry van Leusden
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-08-2013 15:18 #131121 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Distributie tanwielen kapot
Is niet zo'n moeilijker klus. Ik heb het zelfs wel eens onderweg gedaan ( Frankrijk) door een fiber tandwiel van een sloper te monteren. Heeft er nog jaren in gezeten. Later, bij een revisie, vervangen door staal. Op zich kan fiber, mits goed gemonteerd ( smering) en van goede kwaliteit, gemakkelijk > 100.000 km. mee ( of 2x of 3x ).

Compressietest is onnodig. Kleppen raken de zuiger niet als het goed is. Gaat ook moeilijk ( = niet) met een kapotte distributie.

De grote moer is gewoon los te krijgen door het tandwiel te blokkeren ( via 1 van de grote gaten). Het kleine tandwiel gaat er het gemakkelijkst af met een trekker, maar die had ik destijds in Frankrijk ook niet bij de hand, ik heb toen eea losgewerkt met schroevendraaiers. Monteren is niet problematisch, alleen inderdaad voorzichtig zijn met de nokkenas waar het grote tandwiel op zit. Aan de achterkant zit een vriesplug die er door te hard tegen de nokkenas te duwen, uit kan worden geduwd. Smering komt uit het vierkante koperen sproeiertje. Wellicht goed om dat schoon te maken als je de boel toch open hebt. Het gaatje dat er in zit, moet precies richting het raakpunt van de beide tandwielen spuiten. Na de klus, als de motor gelopen heeft, de olie ff warm aftappen, dan komt het meeste vuil van het stukke tandwiel wel mee. Verse olie spreekt voor zich. Succes.

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-08-2013 15:21 #131122 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Distributie tanwielen kapot
EN check de timing goed, dus dat de puntjes tegenover elkaar zitten. Ik heb ooit in de haast de tandwielen verkeerd tegenover elkaar gezet, toen had het blok maar 3bar compressie ipv 12 :lol:

• Joris Wolters (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2013 16:44 #131182 door Joris Wolters (GAST)
Beantwoord door Joris Wolters (GAST) in topic Distributie tanwielen kapot
Bedankt voor alle goede tips!

Ik heb kunstof/staal set besteld, maar eerst ook op vakantie, dus zal over paar weken pas aan toe komen om te gaan sleutelen.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-08-2013 18:54 #131184 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Distributie tanwielen kapot
Ik zou de originele Volvo staal-staal bestellen.
Het is geen moeilijke klus maar je hebt een aantal poelie-trekkers nodig om de tandwielen te verwijderen, bij de set zit alles erin.
Als je de eerste keer het onder begeleiding wilt doen ben je welkom in Arnhem....weet niet waar je vandaan moet komen.
Geef me anders een PB,
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-08-2013 21:27 #131228 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Distributie tanwielen kapot
Ik had de aluminium/staal gemonteerd maar vond het toch teveel lawaai maken in een gereviseerde motor.
De minste speling van metalen tandwielen hoor je al, het kunststof wiel is veel stiller.

• 08541-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-08-2013 14:05 #131250 door 08541-dummy
Beantwoord door 08541-dummy in topic Distributie tanwielen kapot
Mijn stalen tandwielen maakten in het begin ook een behoorlijke herrie, ik schaamde me dood als ik reed: het leek wel een beetje het raspende motorgeluid van een Lelijke Eend. Kennelijk moest alles even op elkaar inlopen, want het werd steeds rustiger.
In principe gelden stalen tandwielen als sterker dan kunststof, maar aan de andere kant: als de nu kapotte kunststof exemplaren het meer dan 40 jaar hebben uitgehouden, kan je met nieuwe kunststof waarschijnlijk de rest van je leven doen...

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-08-2013 14:43 #131253 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Distributie tanwielen kapot
Er zijn kunststof tandwielen in de handel (geweest?),waarvan de kwaliteit zeer slecht is .Ik weet van een onderdelenleverancier,dat die daarom geen kunststof tandwielen meer verkoopt.In sommige gevallen waren ze binnen 8000 km versleten.Bij een van mijn volvos hebben ze het bijna 20.000 km volgehouden.Ik hoef ze dus ook niet meer.Ik heb stalen tandwielen origineel Volvo gemonteerd.Niets van te horen!

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-08-2013 11:05 #131325 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Distributie tanwielen kapot
Ik heb toch sterk de indruk dat de snel versleten kunstof wielen vaak veroorzaakt worden door mensen die alleen de kunstof vervangen en niet de stalen. Dat is een op elkaar gemaakt setje.....dus je vraagt om moeilijkheden. Het zal soms best goed gaan, maar lang niet altijd.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD