Oliepomp, reviseren of vervangen

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-07-2013 15:27 #130177 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Oliepomp, reviseren of vervangen
Ja, ik weet niet hoe t in nl heet maar t is een soort dikke rode olie die goed blijft plakken op de bewegende onderdelen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2013 15:54 #130178 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Oliepomp, reviseren of vervangen

"Marc Schunck" schreef:
Ja, ik weet niet hoe t in nl heet maar t is een soort dikke rode olie die goed blijft plakken op de bewegende onderdelen

Misschien toch net hetzelfde als de inlooppasta voor de nokkenas, dit is donkergrijze pasta. Zometeen maar even in het depot duiken om te zien of ze deze pasta ook verkopen.

Thanks!

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-07-2013 16:01 #130181 door Marc Schunck

• Jochem Jongsma
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2013 23:40 #130208 door Jochem Jongsma
Beantwoord door Jochem Jongsma in topic Oliepomp, reviseren of vervangen
Hallo Marc

ziet er netjes uit
ik las dat je krukas geslepen was
maar zag op een nieuwe lagerschaal STD standart staan
klopt dat wel ?? :?:

Groeten jochem

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-07-2013 02:13 #130209 door Marc Schunck
Hi Jochem, goed opgemerkt, dat zijn de nieuwe lagerschalen die ik bij de auto kreeg toen ik m kocht. Die heb ik niet gebruikt, t ging alleen om t verschil te laten zien qua merktekens. Ik heb die nieuwe STD hier nog in de doos liggen.
Hieronder nog wat fotos vd ässembly lube en Glyco '10 bearing die er nu inzitten

Bijlagen:

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2013 08:50 #130212 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Oliepomp, reviseren of vervangen
Marc thanks!

Als ik dit zo zie lijkt het me een erg grote struggle om lagerschalen te vervangen terwijl het blok nog in de auto zit, ga ik maar niet proberen.

Ik hoop dat de druk wat hoger wordt als ik de pomp heb vervangen, zo niet gaat het blok er deze winter uit. Leuke klus voor de koude winter dag.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-07-2013 10:18 #130216 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Oliepomp, reviseren of vervangen
Goeie conclusie Jeroen!

De lagerschalen vervangen met de motor in de auto is onmogelijk. Wat betreft de montageolie: ik gebruik al drie decennia de producten van MPZ. Voor montage van een krukas is dit essentieel. Zeker als je amateur bent. Bedenk dat er meestal en flinke tijd tussen het monteren van de motor en de eerste start zit. Gewone olie laat een te dunne film achter en het zijn juist de eerste omwentelingen van een krukas die het kwaad doen. Voor de B18/20 nokkenassen is dit minder kritisch. Voor bovenliggende nokkenassen weer heel belangrijk. Wees nooit terughoudend met het gebruik van montageolie! Voor nokkenassen is er overigens een speciaal product van MPZ.
Dan nog iets: het is een misvatting om te denken dat een nieuwe oliepomp de problemen even oplost. In een oude motor zit "sludge" in de kanalen/boringen die er ook voor zorgt dat de oliedruk beperkt wordt. Daarom moet je de zaken goed aanpakken en bij een revisie een kaal blok door een revisiebedrijf in de wasmachine laten schoonmaken. Onze motoren zijn niet erg kritisch wat oliedruk betreft, maar ergens is de grens bereikt!
En als je dan alles in elkaar hebt zitten en het doosje start meteen de eerste keer zorg dan dat je een toerenteller aangesloten hebt en laat de motor direct circa 2000rpm draaien om meteen een goeie druk te krijgen. Dat betekent dus ook dat als het ding niet direct start stop dan met de pogingen en denk eerst na wat er mis kan zijn. Eindeloos pogingen doen tot de accu leeg is betekent ook eindeloos ronddraaien van de krukas zonder goede smering.

Succes,
Teun (uit Vlissingen)

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD