Oliepomp, reviseren of vervangen

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-07-2013 07:49 #130125 door Jeroen Visser (GAST)
Oliepomp, reviseren of vervangen is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Op de planning staat om het blokje deze winter eruit te halen om hem goed onder handen te nemen. Maar voor die tijd wil ik eigenlijk de oliepomp vervangen of reviseren (oliedruk wat laag, verdacht getik uit die hoek).

Nu zie ik in vod dat het ook mogelijk is om de pomp te reviseren, is dit goed te doen of is vervangen beter. Zijn er (als ik hem ga vervangen) verschillende types verkrijgbaar en welke kan ik dan het beste nemen? Verder nog onderdelen/pakkingen nodig als de pomp eruit gaat?

Ik wil het blok laten zitten, is het dan icm een motortakel goed te doen om deze te vervangen?

Hoor graag even.

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2013 08:43 #130126 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Oliepomp, reviseren of vervangen
Hi Jeroen,

Goede vakantie gehad?

Zie mijn website: Oliepomp defect Volvo 1800

Ik zou een nieuwe monteren a 130euro. Ed van der Zee schreef ooit dat after market pompen ook al speling vertonen bij aanschaf. Daarom heb ik bij het VKO een nieuwe originele Volvo-pomp gekocht. Koop er ook een verstevigingsring bij, Tinustechniek levert die ook. Dan voorkom je dat de pin afbreekt zoals bij mij.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-07-2013 09:00 #130128 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Oliepomp, reviseren of vervangen

"Boele Braaksma" schreef:
Hi Jeroen,

Goede vakantie gehad?

Zie mijn website: Oliepomp defect Volvo 1800

Ik zou een nieuwe monteren a 130euro. Ed van der Zee schreef ooit dat after market pompen ook al speling vertonen bij aanschaf. Daarom heb ik bij het VKO een nieuwe originele Volvo-pomp gekocht. Koop er ook een verstevigingsring bij, Tinustechniek levert die ook. Dan voorkom je dat de pin afbreekt zoals bij mij.

He Boele,

Ja super vakantie gehad, kwam nog een p1800 tegen down under.

Ga dan idd maar een nieuwe monteren, geen risico mee nemen. Moet ik verder nog pakkingen seals etc mee bestellen? Nieuwe carter pakking plaatsen lijkt me logisch maar om te voorkomen dat ik misgrijp tijdens de operatie hoor ik graag nog wat ik zoal tegen ga komen.

Groet Jeroen

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2013 09:55 #130130 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Oliepomp, reviseren of vervangen
Gaaf!

Nee bij de oliepomp zitten twee nieuwe sealringen voor de olieleidingen in het carter. Een carterpanpakking en je bent er inderdaad!

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2013 19:12 #130153 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Oliepomp, reviseren of vervangen
In principe kun je de oliepomp zelf goed reviseren, probleem is de verkrijgbaarheid van de twee schoepen.
Wellicht dat iemand op dit forum een adresje kent.
Het probleem is dat bij de ' Aftermarket leveranciers ' de gereviseerde pompen al een speling tussen de schoepradartjes hebben van 0,30 voelermaat. 0,35 is versleten.....
Dus take home message = meet altijd zelf de speling, voordat je een ' nieuwe ' pomp monteert.
Even rooster eraf, vier moertjes los en de voelermaat ertussen en je weet het, meten = weten

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-07-2013 01:37 #130161 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Oliepomp, reviseren of vervangen
Beste medeleden, ik heb in mijn amazone een revisie onderblok liggen hoe is het daar met de olie pomp gesteld doet men daar een orginele in of een Bmerk in.
Ik heb met die motor al z'n 80000km gereden en geen problemen.

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-07-2013 11:15 #130166 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Oliepomp, reviseren of vervangen
Tja, wie het weet mag het zeggen.....door wie gereviseerd ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2013 13:31 #130169 door Jeroen Visser (GAST)
Als ik tzt de carterpan eraf heb (motor blijft zitten) is het dan mogelijk om gelijk de lagerschalen van de krukas na te zien en eventueel te vervangen?? Zit er nog verschil in lagerschalen of is er gewoon een standaard setje voor de b20 te koop??

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-07-2013 14:28 #130171 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Oliepomp, reviseren of vervangen
Er is een standaard setje voor de B20 te koop. Ik heb echter mijn krukas laten balanceren en "grinden" en had daarom ondermaat lagerschalen nodig 0.010" (0.254 mm). De bovenste lagerschalen (gezien vanaf liggend onder de auto dan..) druk je er klemvast in, dan de krukas vasthouden en de onderste lagerschalen vastzetten met 122Nm. Gebruik ook wat "assembly lube" zodat ze mooi inlopen. Ik heb geen ervaring met vervangen met t blok nog in de auto..

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2013 14:36 #130172 door Jeroen Visser (GAST)

"Marc Schunck" schreef:
Er is een standaard setje voor de B20 te koop. Ik heb echter mijn krukas laten balanceren en "grinden" en had daarom ondermaat lagerschalen nodig 0.010" (0.254 mm). De bovenste lagerschalen (gezien vanaf liggend onder de auto dan..) druk je er klemvast in, dan de krukas vasthouden en de onderste lagerschalen vastzetten met 122Nm. Gebruik ook wat "assembly lube" zodat ze mooi inlopen. Ik heb geen ervaring met vervangen met t blok nog in de auto..

Thanks mate! Is die assembly lube hetzelfde spul als welke je gebruikt bij een nieuwe nokkenas?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD