Vreemd geluid in motor Volvo Amazon

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2013 02:22 #126320 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vreemd geluid in motor Volvo Amazon
Beste R, alle spruitstukbouten en carburatorbouten eens aandraaien bij warme motor missichien dan dat je probleem is verholpen.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2013 23:46 #126359 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Vreemd geluid in motor Volvo Amazon
Ik denk toch ook eerder aan iets mechanisch. Alles wat met nokken, kleppen, stoters en tuimelaars te maken heeft zou ik ook al uitsluiten omdat je daar eerder een tikkend geluid van verwacht of iets wat met een bepaalde frequentie gaat. Bij jou is het echt een aanhoudend en eerder zingend geluid dat meegaat met het toerental. De distributie is ook al vervangen, dus wat dan nog overblijft zijn lagers. Een andere mogelijkheid is iets wat te strak of niet helemaal op zijn plek zit en ergens tegenaan loopt, in dat geval zou ik na verloop van tijd verwachten dat het geluid afneemt omdat de rakende delen uitslijten en dus minder gaan wrijven. Wel vreemd is dat die het al die jaren en kilometers al heeft zonder dat er werkelijk iets stuk gaat of dat het geluid op zijn minst erger (of minder) wordt.
Een goeie diagnose kan niet via internet, ik denk zelfs dat als je het echt wil weten het blok open moet, maar wie weet komt er toch nog iemand aandraven met de gouden tip.

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-04-2013 07:49 #126368 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Vreemd geluid in motor Volvo Amazon

"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Ik denk toch ook eerder aan iets mechanisch. Alles wat met nokken, kleppen, stoters en tuimelaars te maken heeft zou ik ook al uitsluiten omdat je daar eerder een tikkend geluid van verwacht of iets wat met een bepaalde frequentie gaat. Bij jou is het echt een aanhoudend en eerder zingend geluid dat meegaat met het toerental. De distributie is ook al vervangen, dus wat dan nog overblijft zijn lagers. Een andere mogelijkheid is iets wat te strak of niet helemaal op zijn plek zit en ergens tegenaan loopt, in dat geval zou ik na verloop van tijd verwachten dat het geluid afneemt omdat de rakende delen uitslijten en dus minder gaan wrijven. Wel vreemd is dat die het al die jaren en kilometers al heeft zonder dat er werkelijk iets stuk gaat of dat het geluid op zijn minst erger (of minder) wordt.
Een goeie diagnose kan niet via internet, ik denk zelfs dat als je het echt wil weten het blok open moet, maar wie weet komt er toch nog iemand aandraven met de gouden tip.

Het is inderdaad een erg vreemd fenomeen.

Ik zal even op een rijtje zetten wat ik zelf tot nu toe heb geprobeerd en wat dus kan worden uitgesloten, dit zal het wat makkelijker maken voor de lezers:

- Alle moeren aan gedraait op het spruitstuk/carburateur.
- De verdeler schoongemaakt en geolied.
- Vastgesteld dat het geluid iets beter hoorbaar is aan de kant van de inlaat/uitlaat/carburateur.

Ook ben ik er achter gekomen dat wanneer ik 120 rijd op benzine, dat het geluid dan nagenoeg weg is. Het kan zijn dat het geluid dan overrompeld word door de motor/cardanas, maar het is wel net of het geluid dan ver op de achtergrond ligt.

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-04-2013 08:01 #126369 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Vreemd geluid in motor Volvo Amazon
Is het ook zo dat als je 120 hebt gereden en dan weer met hete motor stil staat dat je dan het geluid wel weer hoort? Als het niet zo is kan het zijn dat door uitzetten ergens iets dicht wordt gedrukt wat bij afkoelen weer open gaat staan.

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-04-2013 08:54 #126373 door R Slijfer

"Arno Pfennings" schreef:
Is het ook zo dat als je 120 hebt gereden en dan weer met hete motor stil staat dat je dan het geluid wel weer hoort? Als het niet zo is kan het zijn dat door uitzetten ergens iets dicht wordt gedrukt wat bij afkoelen weer open gaat staan.

Nee dit is niet het geval. Na het ritje en zelfs op de 50 weg richting huis was het geluid weer aanwezig.

De 120 is trouwens ook met redelijke moeite te bereiken, hij redt het prima alleen merk je wel dat hij er echt behoorlijk voor moet werken.

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-04-2013 08:57 #126374 door Arno Pfennings
Heb je al een met een lange schroevendraaier tussen je oor en blok proberen te lokaliseren waar het geluid vandaan komt?

Een te strakke V-snaar kan het niet zijn wat je hebt hem al zonder laten lopen...toch?

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-04-2013 09:01 #126375 door R Slijfer

Heb je al een met een lange schroevendraaier tussen je oor en blok proberen te lokaliseren waar het geluid vandaan komt?

Een te strakke V-snaar kan het niet zijn wat je hebt hem al zonder laten lopen...toch?

Zou je kunnen uitleggen wat je bedoeld met een schroevendraaier?
Het geluid is wel terug te tracen naar de rechterkant van het blok. ( vanaf binnenin gezien)

Ik heb inderdaad de v-snaar er al af gehad, dus ook de waterpomp en de dynamo kunnen worden uitgesloten.

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-04-2013 09:09 #126376 door Arno Pfennings
Rechterkant als je voor de auto staat neem ik aan....beneden of boven?

De startmotor verdenk ik niet aangezien deze bij lopende motor ontkoppeld is. Distributietandwielen als het beneden rechts-voor zit (olie kanalen verstopt zodat de tandwielen droog draaien? Oude tandwielen?)

Schroevendraaier met het handvat (!!! :D !!!!) tegen je oor druk terwijl het metaal tegen het blok drukt...werkt als een soort stethoscoop ...

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-04-2013 09:22 #126377 door R Slijfer

Rechterkant als je voor de auto staat neem ik aan....beneden of boven?

De startmotor verdenk ik niet aangezien deze bij lopende motor ontkoppeld is. Distributietandwielen als het beneden rechts-voor zit (olie kanalen verstopt zodat de tandwielen droog draaien? Oude tandwielen?)

Schroevendraaier met het handvat (!!! :D !!!!) tegen je oor druk terwijl het metaal tegen het blok drukt...werkt als een soort stethoscoop ...

Linkerkant als je voor de auto staat, het kunnen alsnog de distributietandwielen zijn natuurlijk.
Maar deze zijn vrijwel gelijk na aanschaf vervangen en daardoor is er geen verandering gekomen in het geluid.

Oh op die manier, dat zal ik vandaag even proberen!

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-04-2013 09:35 #126379 door Arno Pfennings
Linkerkant....dan blijft het in de buurt van in/uitlaatspruitstuk/carb wijzen.....

Scheurtje spruitstuk? Pakking ergens kapot...?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD