Vreemd geluid in motor Volvo Amazon
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Wij zijn nu ongeveer 5 jaar in het bezit van een rode Amazon met b18 motor rijdend op LPG.
Al vanaf het moment dat wij heb overnamen ( en daarvoor ook al voor geen idee hoe lang) maakt de motor een hoog "jankend/zeurend" geluid.
Zie dit filmpje( van de betreffende Amazon) om te kunnen horen wat ik bedoel:
Zoals je hoort tikt de motor ook redelijk erg, dit is bekend en ik moet nodig de kleppen weer gaan stellen! Het gaat om het hoge geluid dat duidelijk aanwezig is.
Enige ander achtergrond geluid zou de nogal hevige wind kunnen zijn.
Ik ben al langs de garage geweest en die heft even snel een blik erop geworpen, voor langer onderzoek moet hij er een dag staan en dat is op dit moment geen optie. De monteur vertelde mij naar een test dat het niet aan de waterpomp en/of dynamo lag. Deze kunnen dus al worden buitengesloten.
Mijn vraag is, herkent iemand hier dit geluid en zo ja wat is er aan te doen?
Alvast bedankt!
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-

Trouwens hoe langer je je kleppen niet stelt hoe minder je ze gaat horen ze krijgen immers minder speling, ik zeg altijd beter dat je ze wel hoort dan niet.
Weet je wat voor distributietandwielen erin zitten? mischien wel staal en die kunnen wat lawaai maken.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Het getik is denk ik inderdaad kleppen.
Het gejank vind ik lastiger te beoordelen. Mogelijk in de bak een lager van de primaire as, heeft ontkoppelen of een versnelling inschakelen een invloed?
Wat voor een ventilator staat er op voor je koeling?
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
"Kevin de Leuw" schreef:
Je video is prive en kunnen we dus niet bekijken
Trouwens hoe langer je je kleppen niet stelt hoe minder je ze gaat horen ze krijgen immers minder speling, ik zeg altijd beter dat je ze wel hoort dan niet.
Weet je wat voor distributietandwielen erin zitten? mischien wel staal en die kunnen wat lawaai maken.
Kevin,
Ik heb de video openbaar gemaakt, foutje van mij!
Ik heb geen idee wat voor tandwielen er inzitten, deze zijn 4 jaar geleden vervangen. Voor de vervanging was het geluid er al, en in de kofferbak liggen de oude tandwielen. Deze zijn volgens mij van fiber.
Waterpomp en Dynamo kun je uitsluiten door de riemen er af te gooien.
Het getik is denk ik inderdaad kleppen.
Het gejank vind ik lastiger te beoordelen. Mogelijk in de bak een lager van de primaire as, heeft ontkoppelen of een versnelling inschakelen een invloed?
Wat voor een ventilator staat er op voor je koeling?
Dit heeft de garage ook gedaan, de riem eraf zodat ze niet mee lopen. Het probleem bleef bestaan.
Het maakt niet uit of de auto in zijn versnelling staat of in zijn vrij, het geluid blijft hetzelfde.
De standaard 4 blads gele ventilator op de poullie van de waterpomp.
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Spuit voor de gein is met wat remmenreiniger, als hij anders gaat lopen kan je het daarin zoeken.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
"Ronald Damme" schreef:
vacuüm lek? soort fluitje?
Spuit voor de gein is met wat remmenreiniger, als hij anders gaat lopen kan je het daarin zoeken.
Remmenreiniger waarin spuiten?
De luchtinlaat?
En met een vacuum lek, is het dan niet een sissend/fluitend geluid i.p.v zo'n janken geluid?
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Spuit het op de koppelingen van je inlaat, de vacuumslangen op je carburateurhuis, vacuumvervroeger, slang van je rembekrachtiger, spruitstukpakking. Misschien is het wel een vervuild luchtfilter enz.
Dus op alles wat luchtdicht hoort te zijn.
Wat me opviel aan je filmpje is dat soms je toeren eerst omhoog gaan en dan pas het gejank hoort. Het is niet direct 1 op 1, maar het volgt elkaar. Dus dan lijkt mij iets mechanisch uitgesloten.
Verder bedenk ik me net, misschien zit je carterontluchtings eitje wel verstopt en begint hij daarlangs te fluiten
Zeer belangrijke noot, van een afstand kan je niks zeggen, dus ik probeer maar mee te denken, het kan heel makkelijk iets anders zijn.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
"Ronald Damme" schreef:
Kan, maar het is het zeker de moeite waard om te proberen, kost niks.
Spuit het op de koppelingen van je inlaat, de vacuumslangen op je carburateurhuis, vacuumvervroeger, slang van je rembekrachtiger, spruitstukpakking. Misschien is het wel een vervuild luchtfilter enz.
Dus op alles wat luchtdicht hoort te zijn.
Wat me opviel aan je filmpje is dat soms je toeren eerst omhoog gaan en dan pas het gejank hoort. Het is niet direct 1 op 1, maar het volgt elkaar. Dus dan lijkt mij iets mechanisch uitgesloten.
Verder bedenk ik me net, misschien zit je carterontluchtings eitje wel verstopt en begint hij daarlangs te fluiten
Zeer belangrijke noot, van een afstand kan je niks zeggen, dus ik probeer maar mee te denken, het kan heel makkelijk iets anders zijn.
Je zegt dat het je opviel dat het gejank soms pas na het verhogen van de toeren te horen is, dit is mij nog nooit opgevallen niet op het filmpje en ook niet als ik er in rijd of er naast sta.
Er zit geen eitje op dacht ik, het is een open buisje die naar onderen loopt. Hier komt wel wat rook uit(kan ook nooit goed zijn)
Ik sta open voor alle suggesties, alles is uit te proberen!
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Was bij mij ook de oorzaak van een jankend geluid wat ik slecht kon traceren. Verder denk ik dat je kleppen behoorlijk ruim staan!
Ps, woon je in de buurt van Nijkerk, of zie je het zitten daar naar toe te komen, vandaag is daar een technische dag van de regio bij de volvo dealer, altijd gezellig en veel kennis, kunde, koffie, en bijna iedereen is expert

- R Slijfer
-
- Elite lid
-
"Hans Wassink" schreef:
Het klinkt mij meer mechanisch als een vacuumlek, is het bij de ontsteking erger als aan de carburatiekant? Zo ja, haal dan de verdeelkap eraf, wip het vilten propje boven uit het asje en doe er een paar druppels motorolie in, viltje weer terug, druppeltje olie als toetje erbovenop en probeer het maar eens.
Was bij mij ook de oorzaak van een jankend geluid wat ik slecht kon traceren. Verder denk ik dat je kleppen behoorlijk ruim staan!
Ps, woon je in de buurt van Nijkerk, of zie je het zitten daar naar toe te komen, vandaag is daar een technische dag van de regio bij de volvo dealer, altijd gezellig en veel kennis, kunde, koffie, en bijna iedereen is expert
Ik heb vanmiddag de verdeelkap eraf gehad, ik heb zelfs de gehele verdeler eraf gehaald. Ik ben geen propje tegen gekomen maar heb wel alles goed kunnen reinigen, helaas blijft het geluid bestaan!
Wel ben ik er achter gekomen dat het geluid sterker ( lees duidelijker hoorbaar/harder) is aan de rechterkant van het blok, dus de kant van het spruitstuk en carburateur.
Helaas is Nijkerk iets te ver weg om te rijden met de Amazon.