Krukaskeerring vervangen zonder brug

  • Franco Geens
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-02-2013 14:43 #123595 door Franco Geens
Beantwoord door Franco Geens in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
Bedankt
Is dit voldoende voor ombouw naar rubber?
www.volvoklassiekerswebshop.nl/k ... i-211.html

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-02-2013 16:06 #123597 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug

"Franco Geens" schreef:
Bedankt
Is dit voldoende voor ombouw naar rubber?
www.volvoklassiekerswebshop.nl/k ... i-211.html


Ja!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-02-2013 23:28 #123615 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
Hallo Franco,

Welkom op dit forum. En wat een heerlijke vraag gelijk. Zit je goed? Want het gaat wel even duren!
Als je nog jong en fit bent gaat het prima zonder brug. Ik ben zestig en doe het ook nog vrolijk.
Of het nu wel of geen punt voor afkeuring is, het hoort niet en wordt met de tijd alleen maar erger, dus maak het in orde.

Je hebt een goede garagekrik nodig en absoluut assteunen. In dit jaargetijde is een garage ook wel prettig.
Handrem aan en ik leg altijd nog een balk o.i.d. achter de achterwielen om zeker te zijn. Maak de massakabel van de accu los.
Zet de versnelling in z'n vier en maak het rubber van de pook voorzichtig los. Daar ben ik ooit nog best lang mee bezig geweest. Draai de moer los waarmee de pook vastzit (hele grote sleutel nodig) en verwijder de pook. Als er een overdrive op zit moet je de electrische bekabeling daar van nog losmaken.
Krik de auto op en zet de assteunen onder het subframe. Maak de vier bouten los waarmee de cardanas aan de versnellingsbakflens vastzit en duw de cardanas naar boven weg.
Zet de krik nu onder de bak met een plankje er tussen. Maak de versnellingsbaksteun los (vier bouten) van de carrosserie.
Nu heb je even hulp nodig: Neem een stevig stuk doek en stop dat tussen de motor en het schutbord. Laat de krik heeeeel langzaam zakken terwijl er gekeken wordt of de motor tegen het schutbord niets beschadigd. Let speciaal op de water- en remleidingen.

Je kan nu goed bij de bovenste bouten waarmee het koppelingshuis aan de motor vastzit. Voordat je die verwijderd moet wel nog de hulpkoppelingscylinder en de terugtrekveer worden losgemaakt. Denk er om dat als je later dit weer monteert er meestal een afstelling van de koppeling nodig is!
Verder is het een kwestie van smaak of je eerst de bak losmaakt of het ding met koppelingshuis en al verwijderd. Persoonlijk vind ik het lekkerder om eerst de bak er af te halen. Je hebt daarvoor wel een imbussleutel nodig. Ideaal is een zgn. BallHex.
De maat is overigens 3/8" en onderaan staat een foto.
Hoe je het ook doet, cruciaal is dat de bak ondersteund wordt en in een rechte lijn naar achteren van de motor wordt gescheiden. LAAT DE BAK NOOIT HANGEN AAN DE AS!!!!!!! Bij voorkeur voor je dit doet eerst een lekker ei met spek bakken. Dit keer geen bier, maar melk. En zeg je vriendin dat ze telefoongesprekken van oude tantes of wie dan ook tegenhoudt.

Oké, nu ligt de bak er naast en kijk je op de koppeling en het vliegwiel. Het ging allemaal om olielekkage dus je moet lekker veel vettigheid zien. Maak de bouten van de drukgroep lof en verwijder het ding en de koppelingsplaat. Dit is een goed moment om je af te vragen of je deze ingreep leuk vindt en graag vaker wilt doen. Zo niet, dan is de beslissing aan de orde of je er gelijk een nieuwe koppeling in zet. Ik weet het, het kost allemaal goed geld, maar dit zijn ingrepen die je niet te vaak aan de hand moet hebben. De keus is aan jou.

Maak de zes (acht heb je zo goed als zeker niet) bouten los en verwijder het vliegwiel. Nu moet je nog meer vette troep zien. Reinig de boel eerst met een spuitbus remmenreiniger. Lekker goedkoop en werkt perfect.
Je kijkt nu tegen een schone achterste keerring-drager aan. Maak nu eerst een stel bouten van de carterpan los. (denk niet dat ik gek ben, ik leg het zometeen uit) en dan de bouten waarmee de keerringdrager vastzit.
Het verwijderen van de drager kan lastig zijn. Als dat zo is, moet je van beide kanten iets scherps gebruiken om hem voorzichtig los te hevelen. Plamuurmessen kunnen handig zijn. Attributen uit de keukenla lijden meestal tot echtelijke crises waarbij je gelijk over je heen krijgt dat je al de hele dag onder dat stinkende ding ligt terwijl je beloofd had om gezellig een duinwandeling te maken en ze had ook naar die nieuwe film gewild en nu heb je ook nog het keukenmes dat haar moeder gegeven heeft toen jullie trouwden verziekt. Heb je 'm?
Inspecteer zorgvuldig het krukasgedeelte waar de keerring op loopt. Bij diepe beschadigingen is het avontuur over. Soms zie je verkleuringen die je met schuurpapier 1200 weg kunt krijgen.
Nu komt er weer een meerkeuzevraag: je kan een oude vilten keerring monteren of een moderne. Ik ben enorm voor de laatste, omdat die nu eenmaal lekdicht zijn. Een moderne die gaat lekken is verkeerd gemonteerd en hier komen de losgemaakte carterpanboutjes in het verhaal. Een moderne keering (heb je wel een aangepaste drager voor nodig) moet absoluut centrisch gemonteerd worden. Als de carterpan aangetrokken zit zal dit er altijd voor zorgen dat het dragerhuis uit het midden komt te zitten. Je moet dus aan beide kanten van de motor met schroevendraaiers of wat dan ook het carter iets van het motorblok afdwingen. (dus net zoveel boutje los als nodig. De pakking beschadigd daarbij zo goed als zeker, maar dat is met vloeibare pakking (Dirko grijs is het beste) te verhelpen.
Doe wat olie aan de keerring die je in het huis het geduwd (maar die meestal al in het huis zit als je een nieuwe drager koopt) en schuif dit heel "gentle" op de krukas.Verzeker je er van dat er een spleet tussen het keerringhuis en de carterpan zit. Draai de boutjes er met de hand iets in en laat nu iemand met een sleutel de krukas bij de voorste poelie ronddraaien. Zo centreert de keerring perfect. Verwijderen van de bougies maakt dit veel makkelijker. Zet nu de boutjes van het huis vast en daarna die van de carterpan nadat je er wat vloeibare pakking tussen hebt gedaan. Dit is een beetje sjoemelen, maar de afdichting wordt wel goed.
Zie alleen wel in dat bij een uitgebouwde motor dit veel mooier gaat. Verder wil ik nog een keertje benadrukken dat het toch wel heel slim is om, als je een ander blok inbouwt, de achterste keerring gelijk te vernieuwen.

Zo, nu kan het vliegwiel er weer op. Vergeet niet het ronde plaatje met de zes gaten. Zet de zes bouten (acht bij een late B20) vast met 45-55 Nm en doe er wat Locktite aan. Monteer de koppelingsplaat en de drukgroep en centreer hierbij de plaat. Een oude as is hiervoor ideaal, maar met een gevoelig oog gaat het ook.
Nu komt weer een meerkeuzevraag: De bak met koppelingshuis er in één keer op of in twee gedeeltes. Het blijft een kwestie van smaak, maar als je deze klus moet doen met de Amazon op assteunen dan werk ik liever niet met zo’n giga-gevaarte.
Zet het koppelingshuis aan het blok vast. Zorg hierbij (zoals bij alles eigenlijk) dat de contactvlakken goed schoon zijn. Doe dan het druklager in de gaffel en let er goed op dat het ding niet omgekeerd komt te zitten.
Nu mag de hulpkoppelingscylinder en de terugtrekveer er weer op. Monteer ook de stang met de stelmoer. Verander op dit moment nog niets aan de positie van de stelmoer. Dit is het moment om eerst een biertje te nemen en wat te chillen. Ook kan je haar nu beloven om uit eten te gaan (je bent toch al geld aan het uitgeven). Duik onder de auto en regel een vriendje zonder linkerhanden. Samen gaat het veel makkelijker. Doe wat vet op de splines. Til de bak op en positioneer de as in het druklager. Duw de bak er verder in. Je voelt de as nu tegen de koppelingsplaat komen. De splines moeten nu in elkaar grijpen. Soms kan het net even nodig zijn om aan de flens van de bak te draaien. Als het goed is verdwijnt de versnellingsbakas nu in de krukas en komt de bak tegen het koppelingshuis aan. Laat je hulp de bak nu ondersteunen en monteer eerst de bovenste en dan de onderste bouten. Haal even diep adem, wetende dat de klus nu eigenlijk geklaard is. Misschien nog een biertje? Je kan, om dit wat makkelijker te maken nog een oud stuk draadeind in het koppelingshuis doen om de bak te kunnen geleiden.
Het andere alternatief (huis en bak ineen) vind ik echt lastiger. Je moet dan echt met een groot gevaarte mikken en je ziet het slechter. Ik moest hier een paar dagen geleden nog aan denken toen Apollo 13 op TV was, maar ieder zijn smaak.
Je kan nu eerst de koppeling stellen. Draai de contramoer los, dan de stelmoer. Breng de stelmoer in zo’n positie dat er voor je gevoel nog een halve millimeter speling op zit en zet de contramoer vast. Mocht de koppeling later toch niet geheel vrij te komen kan je hem altijd nog iets strakker zetten.
Monteer de versnellingsbaksteun en zet de krik weer onder de bak. (weer met een stuk hout ertussen graag). Terwijl je de bak opkrikt neem je een stang of een dikke kruiskopschroevendraaier die je door een van de vier gaten van de baksteun doet en die je in het corresponderende schroefgat steekt. Hiermee kan je de hele constructie van motor en bak iets naar voren dwingen. (omdat de voorste motorsteunen iets schuin staan zakt de motor vaak wat naar achteren weg)
Gebruik niet de cardanas om de bak naar voren te dwingen want dat vinden de lagers niet leuk. Als de bak zit kan de cardanas weer met de flens verbonden worden.
Krik eronder en omhoog met die hap. Assteunen weg en krik naar beneden. Dan de finishing touch: zet de versnellingspook er weer in en maak de massakabel vast. Starten en wegwezen!


Heel veel succes,
Teun

(Dit was mijn langste post tot nu toe en dat doe ik voorlopig even niet meer, maar ik vind het wel leuk)
@ Lars: zullen we deze ook in het systeem opnemen? Ik heb nog wel wat foto’s.

Bijlage ballhex.jpeg niet gevonden


"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-02-2013 06:30 #123619 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
Prima stukje Teun! Erg herkenbaar allemaal al is het bij een P1800 nog net iets moeilijker en frustrerender vanwege het gebrek aan ruimte en die stomme tunnel voor de schakelstang. Maar ook daar is het gelukt met oprijbruggetjes.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2013 08:31 #123621 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
Beste Teun, het eerste wat ik doe is het koppelingshuis op twee bouten zetten en die twee bouten waar het koppelingshuis mee op de motor vastzit draai ik een kwartslag los.
Voor de rest doe ik hetzelfde wat jij doe alleen ik hang er de bak alleen onder gebruik een garage krik waar ik de bak mee onder de juiste hoek en hoogte zo in de motor schuif.
Ik zet mijn auto horizontaal zo een 60cm boven de grond met oprijbruggetjes onder de voorwielen en assteunen onder de achteras.
De voorwielen blokkeer ik op de oprijbruggetjes voordat ik de auto vanachter omhoog krik. (steek gewoon wat balkjes door het oprijd gedeelte en vul deze op tot de banden)
Werkt ook goed je hebt meer ruimte doordat de auto horizontaal staat.
Voor de rest haal ik ook altijd de radiator eruit ik neem geen risico.
Maar gelukkig hoef je onder een Volvo niet zo veel te zijn en ik kan het weten ik rijdt al sinds 1983 Volvo Amazone en dat is toch een van de betere auto’s die ik tot nu toe gereden heb te meer omdat het nog maar mijn tweede Amazone is.
De vorige is door een ongeluk total loss geraakt maar die begon al slecht te worden gelukkig goed wat geld van de verzekering gekregen en ik rijdt nu een 66 Amazone.
Begin hier en daar ook wat aan te komen dus van het jaar of volgend jaar maar eens aan beginnen.

Overigs een goed verhaal.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Franco Geens
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-02-2013 18:07 #123632 door Franco Geens
Beantwoord door Franco Geens in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
Bedankt Teun!
Goed uitgelegd en met plezier gelezen. Dat zijn goede tips en een stuk meer details dan ik tot nu toe al gevonden heb
Want ja, het zijn meestal de details die kunnen tegenvallen, want die vind je niet in een doorsnee werkhandboek
super

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Kooi (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-02-2013 19:13 #123638 door Rob Kooi (GAST)
Beantwoord door Rob Kooi (GAST) in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
Als je de bak er toch onderuit hebt zou ik ook gelijk hiervan de voorste en achterste keeringen even kritisch bekijken en eventueel vernieuwen.

Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-02-2013 20:22 #123640 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
Duidelijk verhaal Teun ! Leerzaam om zo even door te lezen wat de ervaringen zijn ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Weffers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-02-2013 20:51 #123641 door Lars Weffers (GAST)
Beantwoord door Lars Weffers (GAST) in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug

"Rob Kooi" schreef:
Als je de bak er toch onderuit hebt zou ik ook gelijk hiervan de voorste en achterste keeringen even kritisch bekijken en eventueel vernieuwen.


Idd keringen van blok en bak en pakking van het (lager)huis vervangen. Kost niks en scheelt een hoop ellende als na een x aantal km de bak er weer af kan !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2013 22:31 #123645 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
Hi Johan,

Ik doe het ook wel eens met een krik onder de bak als ik moederziel alleen moet werken. Ik heb daarvoor een plankje gemaakt met een opname voor de krik zodat het niet wegglijdt. Met wat subtiliteit lukt het dan ook om de bak er op te krijgen. Met een maatje gaat het alleen fijn fijner en sneller.
Ik houd het bij assteunen onder de voorkant waarmee ik ruimte genoeg heb. Al het andere verhoogt de kans op narigheid.

Samen met Lars Rengersen heb ik een tijd geleden het idee opgevat om voor bepaalde reparaties goeie handleidingen te maken.
De Haynes laat het maar al te vaak afweten waar het echt lastig is. Ook staan daar niet echte slimme trucs in.
Daarom graag kritiek en/of aanvullingen op mijn verhaal. Heeft iemand nog beschrijvingen van andere ingrepen aan de auto dan mag je dat mailen. Via PB of naar v.popta@mac.com .
Misschien dat er dan toch nog eens iets moois ontstaat.


Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD