Krukaskeerring vervangen zonder brug
- Franco Geens
- Junior lid
-
Minder
Meer
17-02-2013 14:44 #123559
door Franco Geens
Krukaskeerring vervangen zonder brug is gemaakt door Franco Geens
Beste Forumleden,
Mijn naam is Franco, en ik ben in het bezit van een mooie Amazon '67 met een B18 motor.
Dit is mijn eerste vraag op dit forum.
Op de keuring waren er slechts drie punten die herkeurd dienden te worden.
Namelijk, spoorstang veranderen, trekhaak eraf en olielek. Zo gemaakt dacht ik.
Welnu, dat olielek komt tussen de carterpan en koppeling uitgedropen, dus is mijn krukaskeerring aan vervanging toe.
Hoe los ik dit het vlotste op zonder gebruik te maken van een brug? iemand ervaring hiermee?
Een tijdelijke oplossing wil ik ook wel proberen, zodat hij toch gekeurd geraakt, maar liefst wil ik het ineens goed verhelpen.
Dit is mijn laatste euvel voor een mooie, rijdende Amazon! Ik kan niet wachten om ritten te maken, dus wil dat lek voor eens en altijd oplossen.
Tips of verslagen van uw eigen ervaring zijn welkom!
Heel erg bedankt alvast!
Mijn naam is Franco, en ik ben in het bezit van een mooie Amazon '67 met een B18 motor.
Dit is mijn eerste vraag op dit forum.
Op de keuring waren er slechts drie punten die herkeurd dienden te worden.
Namelijk, spoorstang veranderen, trekhaak eraf en olielek. Zo gemaakt dacht ik.
Welnu, dat olielek komt tussen de carterpan en koppeling uitgedropen, dus is mijn krukaskeerring aan vervanging toe.
Hoe los ik dit het vlotste op zonder gebruik te maken van een brug? iemand ervaring hiermee?
Een tijdelijke oplossing wil ik ook wel proberen, zodat hij toch gekeurd geraakt, maar liefst wil ik het ineens goed verhelpen.
Dit is mijn laatste euvel voor een mooie, rijdende Amazon! Ik kan niet wachten om ritten te maken, dus wil dat lek voor eens en altijd oplossen.
Tips of verslagen van uw eigen ervaring zijn welkom!
Heel erg bedankt alvast!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-02-2013 17:57 #123563
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
Wel men gaat naar een ander keuringsstation en hij word goedgekeurd!
Mijn ervaring is dat je olielekkage altijd als AC(waarschuwing/opmerking) code op je apk keurrapport krijgt.
Of het moet er onderuit gieten maar meestal is het wat zweten.
Waarom moet je trekhaak eronderuit, zie hiet niet zo snel een reden toe.
Spoorstangkogel verrot of wat en waarom moet je veranderen?
Mijn ervaring is dat je olielekkage altijd als AC(waarschuwing/opmerking) code op je apk keurrapport krijgt.
Of het moet er onderuit gieten maar meestal is het wat zweten.
Waarom moet je trekhaak eronderuit, zie hiet niet zo snel een reden toe.
Spoorstangkogel verrot of wat en waarom moet je veranderen?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-02-2013 20:25 #123568
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
het kan zijn dat er geen trekgewicht op het kenteken wordt vermeld, dus dan mag er ook geen trekhaak opzitten.
ik wist trouwens niet dat olielekkage/ zweet een afkeurpunt was.
on topic:
Het schijnt dat je het kan doen met een oprijbrug, Dries heeft het me als volgt uitgelgt, het schijnt niet makkelijk te zijn en heb het zelf niet geprobeerd:
-aandrijfas losmaken aan de versnellingsbak kant
- versnellingsbak loshalen terwijl het koppelingshuis blijft zitten
-koppelingshuis loshalen
-koppeling + vliegwiel verwijderen
- kering vervangen.
Het schijnt dat je het in stappen moet doen omdat je te weinig werkruimte heb om het koppelingshuis er aan vast te laten zitten, en dat het te zwaar is om het boven je hoofd te houden.
ik wist trouwens niet dat olielekkage/ zweet een afkeurpunt was.
on topic:
Het schijnt dat je het kan doen met een oprijbrug, Dries heeft het me als volgt uitgelgt, het schijnt niet makkelijk te zijn en heb het zelf niet geprobeerd:
-aandrijfas losmaken aan de versnellingsbak kant
- versnellingsbak loshalen terwijl het koppelingshuis blijft zitten
-koppelingshuis loshalen
-koppeling + vliegwiel verwijderen
- kering vervangen.
Het schijnt dat je het in stappen moet doen omdat je te weinig werkruimte heb om het koppelingshuis er aan vast te laten zitten, en dat het te zwaar is om het boven je hoofd te houden.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-02-2013 21:22 #123569
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
Is goed te doen. Heb het zelf nooit anders gedaan.
Als aanvulling op Ronald zijn lijstje; neem de versnellingspook los. Dit kan van bovenaf.
Als aanvulling op Ronald zijn lijstje; neem de versnellingspook los. Dit kan van bovenaf.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-02-2013 01:04 #123577
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
Beste Franco, weet je zeker dat het de krukaskeerring is? Zak je oliepijl tijdens het rijden? Heb je aan de olie geroken? Het kan ook de keerring van de versellingsbak zijn.
Dat is makkelijker te doen versnellingsbak eronderuit op de werkbank de keerring vervangen.
Met oprijbruggetjes is dit goed te doen, ik blokkeer altijd de voorwielen op de oprijbrruggetjes en krik de achteras op bokjes staat de auto horizontaal zo'n 60cm van de grond.
Maar zijn het zomaar een paar druppels zou ik zeggen droogmaken en terug naar de keuring maar dan niet naar het zelfde station.
succes
Johan Geers
Dat is makkelijker te doen versnellingsbak eronderuit op de werkbank de keerring vervangen.
Met oprijbruggetjes is dit goed te doen, ik blokkeer altijd de voorwielen op de oprijbrruggetjes en krik de achteras op bokjes staat de auto horizontaal zo'n 60cm van de grond.
Maar zijn het zomaar een paar druppels zou ik zeggen droogmaken en terug naar de keuring maar dan niet naar het zelfde station.
succes
Johan Geers
- Franco Geens
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-02-2013 02:03 #123578
door Franco Geens
Beantwoord door Franco Geens in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik dacht dat de oldtimerkeuring een fluitje van een cent ging zijn. De wagen was in orde volgens mij, zeker voor eentje van 45jaar oud..
De trekhaak bleek niet reglementair te zijn, maar niets belet me deze na de herkeuring terug te schroeven.
En inderdaad lekte er maar een paar druppeltjes olie, maar als deze op de grond van het keuringsstation druppelen vinden ze het blijkbaar al zeer ernstig. (moet wel zeggen dat de vorige eigenaar er wel met een waarschuwing/opmerking van af kwam, nog geen jaar geleden, en ik heb hem alleen maar verbeterd sindsdien, dus vond ik het ook vreemd om er voor afgekeurd te worden.)
Na het afpoetsen van het blok zag ik dat de olie tussen de carter en het koppelingshuis kwam, ik vermoed dus de krukaskeerring want de olie is overduidelijk motorolie, afgaande op de geur en viscositeit. Het zal een heel karwei zijn, maar als er mensen zijn die het met oprijbruggetjes hebben geklaard, durf ik me daar ook wel aan wagen.
Mag je zomaar naar een ander keuringsstation gaan? Ik dacht dat je voor herkeuring naar hetzelfde station moest terugkeren?
Ik woon trouwens in België, of blijft dat gelijk?
dit lijkt me anders ook wel een goede oplossing, gewoon naar een ander station waar ze wat vriendelijk zijn..
Heel erg bedankt, groeten, Franco
Ik dacht dat de oldtimerkeuring een fluitje van een cent ging zijn. De wagen was in orde volgens mij, zeker voor eentje van 45jaar oud..
De trekhaak bleek niet reglementair te zijn, maar niets belet me deze na de herkeuring terug te schroeven.
En inderdaad lekte er maar een paar druppeltjes olie, maar als deze op de grond van het keuringsstation druppelen vinden ze het blijkbaar al zeer ernstig. (moet wel zeggen dat de vorige eigenaar er wel met een waarschuwing/opmerking van af kwam, nog geen jaar geleden, en ik heb hem alleen maar verbeterd sindsdien, dus vond ik het ook vreemd om er voor afgekeurd te worden.)
Na het afpoetsen van het blok zag ik dat de olie tussen de carter en het koppelingshuis kwam, ik vermoed dus de krukaskeerring want de olie is overduidelijk motorolie, afgaande op de geur en viscositeit. Het zal een heel karwei zijn, maar als er mensen zijn die het met oprijbruggetjes hebben geklaard, durf ik me daar ook wel aan wagen.
Mag je zomaar naar een ander keuringsstation gaan? Ik dacht dat je voor herkeuring naar hetzelfde station moest terugkeren?
Ik woon trouwens in België, of blijft dat gelijk?
dit lijkt me anders ook wel een goede oplossing, gewoon naar een ander station waar ze wat vriendelijk zijn..
Heel erg bedankt, groeten, Franco
18-02-2013 11:02 #123587
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
Met betrekking tot het demonteren van je bak.
Je gaat nog wel meer tegenkomen wat je los moet halen, maar dat wijst zich vanzelf.
Wellicht wel handig om te vermelden: Doe even een klein klosje hout tussen je blok en het schutbord op het moment dat je de baksteun los haalt. Daarmee voorkom je dat de kachelslangen knel komen te zitten en bescherm je je remlichten schakelaar.
Voor wat foto's van het vervangen van de krukaskeerring op bokken, zie mijn blog:
Amazon: www.oudevolvo.nl/blog/category/v ... 01/page/2/
1800ES: www.oudevolvo.nl/blog/category/1 ... en/page/2/
Overigens zou ik sowieso ook je toplager vervangen. Als je het toch los hebt een klusje van niks.
Ook even goed je koppeling inspecteren en bij twijfel zou ik die ook vervangen. Eventueel druklager ook preventief vervangen.
Je gaat nog wel meer tegenkomen wat je los moet halen, maar dat wijst zich vanzelf.
Wellicht wel handig om te vermelden: Doe even een klein klosje hout tussen je blok en het schutbord op het moment dat je de baksteun los haalt. Daarmee voorkom je dat de kachelslangen knel komen te zitten en bescherm je je remlichten schakelaar.
Voor wat foto's van het vervangen van de krukaskeerring op bokken, zie mijn blog:
Amazon: www.oudevolvo.nl/blog/category/v ... 01/page/2/
1800ES: www.oudevolvo.nl/blog/category/1 ... en/page/2/
Overigens zou ik sowieso ook je toplager vervangen. Als je het toch los hebt een klusje van niks.
Ook even goed je koppeling inspecteren en bij twijfel zou ik die ook vervangen. Eventueel druklager ook preventief vervangen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Franco Geens
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-02-2013 11:41 #123589
door Franco Geens
Handige blog, ga ik zeker goed raadplegen bij demontage.
Bedankt voor de tips, ik ga zeker alles nakijken en indien nodig vervangen op weg naar de keerring.
Ik weet alleen niet of het een vilten of rubberen ring zal zijn
Hoe zit die conversie naar rubber nu precies als ik vragen mag?
Bedankt voor de tips, ik ga zeker alles nakijken en indien nodig vervangen op weg naar de keerring.
Ik weet alleen niet of het een vilten of rubberen ring zal zijn
Hoe zit die conversie naar rubber nu precies als ik vragen mag?
- Franco Geens
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-02-2013 11:47 #123590
door Franco Geens
Oh ja Kevin,
Afgekeurd op mijn stuurgewricht:
Er zat dus speling op de spoorstang, het rubber was rechts helemaal weggesmolten.
Hij was ook al zeer oud aan die kant, de vorige eigenaar had ooit eens alleen links vervangen, die was nieuw.
Mijn Amazon liep niet recht, maar na vervanging tien keer beter, nu alleen nog laten uitlijnen
Afgekeurd op mijn stuurgewricht:
Er zat dus speling op de spoorstang, het rubber was rechts helemaal weggesmolten.
Hij was ook al zeer oud aan die kant, de vorige eigenaar had ooit eens alleen links vervangen, die was nieuw.
Mijn Amazon liep niet recht, maar na vervanging tien keer beter, nu alleen nog laten uitlijnen
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-02-2013 12:38 #123592
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Krukaskeerring vervangen zonder brug
Bij een conversie van een vilten keerring naar een rubberen keerring wordt er een ander keerringhuis geplaatst van een B30 motor (of het keerring huis van een B18 / B20 wordt uitgekotterd)
Het risico is dat de carterpan pakking beschadigd raakt; dan moet je met stukjes pakkingpapier en vloeibare pakking aan de gang.
Mijin ervaring is dat een vilten keerring prima voldoet; is zelfs vaker beter lekdicht dan een rubberen keerring! Zeker als er een lichte beschadiging op de krukas zit.
Let er wel op bij de montage van een vilten keerring dat je die eerst in de motorolie legt zodat deze zich helemaal vol kan zuigen met olie voordat je hem monteert.
Het risico is dat de carterpan pakking beschadigd raakt; dan moet je met stukjes pakkingpapier en vloeibare pakking aan de gang.
Mijin ervaring is dat een vilten keerring prima voldoet; is zelfs vaker beter lekdicht dan een rubberen keerring! Zeker als er een lichte beschadiging op de krukas zit.
Let er wel op bij de montage van een vilten keerring dat je die eerst in de motorolie legt zodat deze zich helemaal vol kan zuigen met olie voordat je hem monteert.