Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2013 23:30 #122674 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
Zou het kunnen dat je niet de goede poelie hebt?
Er zijn volgens mij verschillende soorten, afhankelijk van de gemonteerde vin, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Of zou schijfje 15A ontbreken bij jou?



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-01-2013 00:54 #122678 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
Beste Jan, nu ben ik 80000km verder nu is het een stuk beter maar dat was wat ik meete, ik schrok me ook kapot wat denk je net een nieuw blok en dan zulk een slechte compressie, maar gelukkig warm was het weer goed (zelfs beter geworden) en is het nog steeds goed ondanks dat ik nu nog geen 1000km per jaar rijdt.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-01-2013 01:31 #122679 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd

"Lars Rengersen" schreef:
Zou het kunnen dat je niet de goede poelie hebt?
Er zijn volgens mij verschillende soorten, afhankelijk van de gemonteerde vin, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Of zou schijfje 15A ontbreken bij jou?


Op mijn B18 zat dat schijfje, +/- 3mm. Op de nieuwe B20 zat een dikkere +/- 20mm. Ik heb allerlei combinaties geprobeerd, maar geen enkele lijkt echt goed in lijn te liggen. Morgen met een frisse blik er nog maar eens naar kijken. Het is gelukkig iets wat niet heel veel kwaad kan als het wat knudde in elkaar zit.

De rest van de motorswap is redelijk vlekkeloos gegaan. oude eruit, nieuwe erin. Alleen ontsteking nog en afstellen (kijken of me dat ook lukt) en testen die hap.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-01-2013 14:23 #122941 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
Mijn B18 had ik inlaat op .45 en uitlaat op .50 afgesteld. Geldt dat voor de B20 ook of moet die wat losser/strakker ivm grotere cilinderinhoud? LPG overigens.

Uberthaupt (nog meer) verschillen tussen afstellen van beide motoren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Kooi (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-01-2013 19:06 #122948 door Rob Kooi (GAST)
Beantwoord door Rob Kooi (GAST) in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
ik stel al jaren beide op 0.45

Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-01-2013 14:13 #122974 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
Ok, ik heb naar mijn kunnen de ontsteking statisch zo goed mogelijk afgesteld. (Op marktplaats wel een contacthoekmeter en lamp gekocht, zit op de post). Hij loopt inmiddels mooi op benzine.

Kan ik nog wat met de verdamper afstellen zonder CO meter, bijv. gewoon een beetje rijker stellen (aangezien cilinderinhoud 1/10 meer is, ook 1/10 meer LPG ofzo?), of is dit not done?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Ruiter
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-02-2013 16:26 #123244 door René Ruiter
Beantwoord door René Ruiter in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
Je kan een blok ook los controleren of alles dicht zit door een beetje luchtdruk op een cilinder te zetten half bar is genoeg. Dit kan je het beste doen door een oude bougie door te boren en er een luchtnippel op te zetten. "Bougie "erin draaien druk erop en luisteren (met een meter kan ook) of er / of waar er lucht ontsnapt, bij de zuiger (lekke zuigerveren) bij de kleppen (lekke inlaat of uitlaat klep). Met een stethoscoop luistert het het beste. Zorg eerst dat de zuiger in de bovenste stand staat en beide kleppen dicht, en de klepdeksel verwijderd is.

Hiermee weet je in ieder geval vooraf of er een lekkage zit, daarna kan je nog een compressie test doen als je het nodig vind.

Dit is een test die iedereen kan doen (alleen) en met een koude motor.

Let erop dat je niet te veel druk gebruik anders duw je de zuiger naar beneden. en je wilt hem niet starten maar alleen weten of alles lucht dicht is.

succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-02-2013 00:44 #123445 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd

"René Ruiter" schreef:
Je kan een blok ook los controleren of alles dicht zit door een beetje luchtdruk op een cilinder te zetten half bar is genoeg. Dit kan je het beste doen door een oude bougie door te boren en er een luchtnippel op te zetten. "Bougie "erin draaien druk erop en luisteren (met een meter kan ook) of er / of waar er lucht ontsnapt, bij de zuiger (lekke zuigerveren) bij de kleppen (lekke inlaat of uitlaat klep). Met een stethoscoop luistert het het beste. Zorg eerst dat de zuiger in de bovenste stand staat en beide kleppen dicht, en de klepdeksel verwijderd is.

Hiermee weet je in ieder geval vooraf of er een lekkage zit, daarna kan je nog een compressie test doen als je het nodig vind.

Dit is een test die iedereen kan doen (alleen) en met een koude motor.

Let erop dat je niet te veel druk gebruik anders duw je de zuiger naar beneden. en je wilt hem niet starten maar alleen weten of alles lucht dicht is.

succes


Dit truukje kom ik wel meer tegen op internet, maar heeft iemand het ooit echt geprobeerd?
Ik geloof niet dat je er iets aan hebt want lekken gaat die langs de zuigerveren in ieder geval.
Ik bedoel hiermee dat zefls een nagelnieuw of pas gereviseerd blok de lucht niet zal bijhouden op pakweg 0.5 bar, zelfs niet op 0.1 bar. De vraag is dus niet OF er lucht ontsnapt, maar hoeveel de druk zakt op een bepaalde tijdspanne, en om daar dan een inschatting van de slijtage op te maken heb je wel meer gegevens en/of expertise nodig.

Voor lekage aan de bovenkant (kleppen) zou het wel kunnen werken, die moet gewoon dicht zijn. Vraag is of je dan de geluiden die er dus altijd zullen zijn juist kan lokaliseren (met of zonder stethoscoop).

Wat mij betreft hou het simpel en doe gewoon een compressie test.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD