Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Er zijn volgens mij verschillende soorten, afhankelijk van de gemonteerde vin, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Of zou schijfje 15A ontbreken bij jou?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
m.vr.gr.
Johan Geers
- J Serraris
- Premium lid
-
"Lars Rengersen" schreef:
Zou het kunnen dat je niet de goede poelie hebt?
Er zijn volgens mij verschillende soorten, afhankelijk van de gemonteerde vin, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Of zou schijfje 15A ontbreken bij jou?
Op mijn B18 zat dat schijfje, +/- 3mm. Op de nieuwe B20 zat een dikkere +/- 20mm. Ik heb allerlei combinaties geprobeerd, maar geen enkele lijkt echt goed in lijn te liggen. Morgen met een frisse blik er nog maar eens naar kijken. Het is gelukkig iets wat niet heel veel kwaad kan als het wat knudde in elkaar zit.
De rest van de motorswap is redelijk vlekkeloos gegaan. oude eruit, nieuwe erin. Alleen ontsteking nog en afstellen (kijken of me dat ook lukt) en testen die hap.
- J Serraris
- Premium lid
-
Uberthaupt (nog meer) verschillen tussen afstellen van beide motoren?
- Rob Kooi (GAST)
-
- Premium lid
-
Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77
- J Serraris
- Premium lid
-
Kan ik nog wat met de verdamper afstellen zonder CO meter, bijv. gewoon een beetje rijker stellen (aangezien cilinderinhoud 1/10 meer is, ook 1/10 meer LPG ofzo?), of is dit not done?
- René Ruiter
- Premium lid
-
Hiermee weet je in ieder geval vooraf of er een lekkage zit, daarna kan je nog een compressie test doen als je het nodig vind.
Dit is een test die iedereen kan doen (alleen) en met een koude motor.
Let erop dat je niet te veel druk gebruik anders duw je de zuiger naar beneden. en je wilt hem niet starten maar alleen weten of alles lucht dicht is.
succes
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
"René Ruiter" schreef:
Je kan een blok ook los controleren of alles dicht zit door een beetje luchtdruk op een cilinder te zetten half bar is genoeg. Dit kan je het beste doen door een oude bougie door te boren en er een luchtnippel op te zetten. "Bougie "erin draaien druk erop en luisteren (met een meter kan ook) of er / of waar er lucht ontsnapt, bij de zuiger (lekke zuigerveren) bij de kleppen (lekke inlaat of uitlaat klep). Met een stethoscoop luistert het het beste. Zorg eerst dat de zuiger in de bovenste stand staat en beide kleppen dicht, en de klepdeksel verwijderd is.
Hiermee weet je in ieder geval vooraf of er een lekkage zit, daarna kan je nog een compressie test doen als je het nodig vind.
Dit is een test die iedereen kan doen (alleen) en met een koude motor.
Let erop dat je niet te veel druk gebruik anders duw je de zuiger naar beneden. en je wilt hem niet starten maar alleen weten of alles lucht dicht is.
succes
Dit truukje kom ik wel meer tegen op internet, maar heeft iemand het ooit echt geprobeerd?
Ik geloof niet dat je er iets aan hebt want lekken gaat die langs de zuigerveren in ieder geval.
Ik bedoel hiermee dat zefls een nagelnieuw of pas gereviseerd blok de lucht niet zal bijhouden op pakweg 0.5 bar, zelfs niet op 0.1 bar. De vraag is dus niet OF er lucht ontsnapt, maar hoeveel de druk zakt op een bepaalde tijdspanne, en om daar dan een inschatting van de slijtage op te maken heb je wel meer gegevens en/of expertise nodig.
Voor lekage aan de bovenkant (kleppen) zou het wel kunnen werken, die moet gewoon dicht zijn. Vraag is of je dan de geluiden die er dus altijd zullen zijn juist kan lokaliseren (met of zonder stethoscoop).
Wat mij betreft hou het simpel en doe gewoon een compressie test.