Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
- Tom Steverink
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-12-2012 18:01 #121348
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
Hi, hi ,Teun, je wordt zo vanzelf redacteur als je niet uitkijkt!!! :lol:
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- k den Besten
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 149
19-12-2012 19:35 #121354
door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
Zeker leerzaam om te lezen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
20-12-2012 09:19 #121361
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
Op zich is het heel nuttig een koud motorblok een beetje te kunnen beoordelen op bruikbaarheid. Maar wat voor waardes wil je zien bij een koude compressiemeting? 5 tot 8 bar? Alles meer dan 0,5 bar?
Je kan net zo goed handmatig de krukas rondslingeren met je duim op het bougiegat en als er meer dan een pffft uitkomt het blok inbouwen.
Je kan net zo goed handmatig de krukas rondslingeren met je duim op het bougiegat en als er meer dan een pffft uitkomt het blok inbouwen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
20-12-2012 12:53 #121364
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
Volgens mij bouwt een koud blok ook een behoorlijke compressie op, anders is het toch knap lastig starten. Zeker met een relatief traag draaiende startmotor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-12-2012 16:03 #121368
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
Ik heb al vaker een blok zo getest, en je krijgt toch best een behoorlijke indruk. Je wilt natuurlijk vooral weten of de compressie van alle cilinders ongeveer gelijk is....
Wel moet je zorgen dat er genoeg lucht binnen komt, dus gasschuif omhoog, of carb. eraf!
Wel moet je zorgen dat er genoeg lucht binnen komt, dus gasschuif omhoog, of carb. eraf!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 943
20-12-2012 22:35 #121392
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
@ Marc,
Jammer dat je zo sceptisch blijft Marc, maar het is zoals Ronald zegt: Zonder compressie geen start.
Doe gewoon eens een compressiemeting koud versus warm en verbaas je. Het geheim: zuigerveren!
Een goede meter geeft je een prima vergelijking tussen de cylinders. De duim doet dat niet.
Allen hele fijne kerstdagen, de Popta's gaan er even tussen uit.
Teun
Jammer dat je zo sceptisch blijft Marc, maar het is zoals Ronald zegt: Zonder compressie geen start.
Doe gewoon eens een compressiemeting koud versus warm en verbaas je. Het geheim: zuigerveren!
Een goede meter geeft je een prima vergelijking tussen de cylinders. De duim doet dat niet.
Allen hele fijne kerstdagen, de Popta's gaan er even tussen uit.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
21-12-2012 02:27 #121405
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
Koud een compressietest doen bij een goed blok geeft al gauw een bar of 4 minder dan als het blok warm is.
Heb ik zelf een keer geprobeert bij mijn eigen revisiemotor nadat deze ongeveer 10000 km had gelopen.
Dus m.a.w. je krijgt een vervormd beeld.
Ook de compressie per cilinder verschilt veel, terwijl wanneer de motor warm is dit nagenoeg gelijk is.
Meet je bij een warme motor veel verschil in compressie dan kun je er vergif op innemen dat het onderblok aan het einde van zijn kunnen is of er moet wat met de kleppen aan de hand zijn.
succes
Johan Geers
Heb ik zelf een keer geprobeert bij mijn eigen revisiemotor nadat deze ongeveer 10000 km had gelopen.
Dus m.a.w. je krijgt een vervormd beeld.
Ook de compressie per cilinder verschilt veel, terwijl wanneer de motor warm is dit nagenoeg gelijk is.
Meet je bij een warme motor veel verschil in compressie dan kun je er vergif op innemen dat het onderblok aan het einde van zijn kunnen is of er moet wat met de kleppen aan de hand zijn.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J Serraris
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 81
22-01-2013 21:03 #122664
door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
Na een lange pauze ligt het nieuwe blok er sinds vanmiddag in. Alles aangesloten en bijna klaar om te proberen. Maar nu blijk ik niet uit te komen met de poelie achter de ventilator. Die komt op een andere diepte uit dan de dynamo en de poelie op de krukas. Dat is toch vreemd, want alledrie zitten ze op het blok gemonteerd. Zit er lengteverschil in de as tussen B18 en B20?
Ik heb de originele deksel en die van mn B18 geprobeerd. Met wat ringetjes ertussen kom ik wel een eind, maar dat is natuurlijk een beetje knudde.
Ik heb de originele deksel en die van mn B18 geprobeerd. Met wat ringetjes ertussen kom ik wel een eind, maar dat is natuurlijk een beetje knudde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
22-01-2013 21:43 #122666
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
Als je een oud type b18 had met de losse dynamosteun kan het zijn dat je dynamo moet worden uitgelijnd.
met ringetjes is i.d.knudde, een mooi busje draaien kan uitkomst bieden.
met ringetjes is i.d.knudde, een mooi busje draaien kan uitkomst bieden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 167
22-01-2013 22:43 #122667
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Motor wissel B18 -> B20 tips & trucs gevraagd
Johan schrijft dat een compressietest bij een koud blok ongeveer 4 bar scheelt ( minder is) ten opzichte van een warm blok.
Dat lijkt mij toch wat erg veel. Naar mijn mening is 1 tot 1,5 bar een stuk realistischer.
Dat lijkt mij toch wat erg veel. Naar mijn mening is 1 tot 1,5 bar een stuk realistischer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.