Elektrische oldtimer

  • Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-11-2012 15:15 #119772 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Elektrische oldtimer
In de nabije toekomst ga ik er zelf nog niks mee doen (eerst de 164 af..),
maar ik ben zeer zeker wel geïnteresseerd om er met andere mensen over na te denken!

Elektrisch rijden kan, denk ik, in principe een toekomst hebben,
met wel enkele mits'en...
Groot struikelblok vind ik zelf vooral die accu's..
Er zijn veel milieuvriendelijker accu's beschikbaar dan Lithium-ion,
maar omdat Lithium-ion zo lekker veel kan opslaan, blijven de fabrikanten deze milieuonvriendelijke vorm maar gebruiken..

Wat betreft; 'beter goed gejat dan slecht bedacht',
als je als basis eens gaat kijken naar andere vormen van electrische aandrijving (bouw, heftrucks, etc)
en deze vorm kan opschalen voor gebruik in een auto, dan kan je best wel eens op de goede weg zitten.

Neem mij maar op in je lijstje en laat wat horen als je wat wilt gaan afspreken.

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Dop Dobbel (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-11-2012 18:29 #120181 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic Elektrische oldtimer
Interessant topic dit.
Ik heb zelf al eens zitten brainstormen over waterstof als energiebron. Kleven wel 'wat' nadelen aan.
Lijkt me ook erg leuk om te doen. Count me in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-11-2012 19:00 #120184 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Elektrische oldtimer
Waterstof is helemaal geweldig: goedkoop te maken in de Sahara uit elektriciteit, vrij goed te vervoeren, geen gezeik met actieradius,100% schoon.

Ware het niet dat het letterlijk je tank uitwaait. Als je daar iets op kunt vinden ben je het mannetje!

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Olivier Hermanus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2012 21:30 #120439 door Olivier Hermanus
Beantwoord door Olivier Hermanus in topic Elektrische oldtimer
Mocht je een motor zoeken: www.evo-electric.com/products/electric-motors/

Op papier zijn ze uitmuntend. Het is wel een hele investering. Heb er zelf ook wel eens aan gedacht. Maar dan nog batterijen, verdelers, aandrijfas, wellicht een versnellingsbak... Om het goed, veilig en leuk te doen heb je een halve ton nodig...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-11-2012 10:47 #120525 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Elektrische oldtimer
Vanuit mijn studie weet ik dat waterstof juist is dat je niet moet willen..
Ja, het is schoon en je kan er veel energie uithalen, dat klopt.
Probleem is echter de omzetting náár waterstof, deze is voorlopig nog zo onzuinig, dat je er vaak meer energie in moet stoppen om het om te zetten, dan dat je er uithaalt.
Waterstof is immers ook gewoon een electrische auto, maar ipv dat de stroom erin wordt geladen, wordt het lokaal in de auto geproduceerd met de waterstof.
Door de schaal waarop electriciteit wordt gemaakt, is het hierom dus rendabeler om een auto direct te laden met stroom.

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2012 11:38 #120526 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Elektrische oldtimer

"Oscar Keur" schreef:
dat je er vaak meer energie in moet stoppen om het om te zetten, dan dat je er uithaalt.


Dit kan ook niet anders. Het grote voordeel van waterstof is dat het relatief makkelijk is op te slaan en te distribueren tegenover elektriciteit (kwa opslaan dan)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-11-2012 12:58 #120531 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Elektrische oldtimer

"Ronald Damme" schreef:

"Oscar Keur" schreef:
dat je er vaak meer energie in moet stoppen om het om te zetten, dan dat je er uithaalt.


Dit kan ook niet anders. Het grote voordeel van waterstof is dat het relatief makkelijk is op te slaan en te distribueren tegenover elektriciteit (kwa opslaan dan)

Precies, dat het rendement van het omzetten <100% lijkt me duidelijk. Het is alleen veel makkelijker om 1000km op waterstof te rijden zonder te tanken dan 1000km op accu's te rijden.

En die waterstof kun je prima met hoge-temperatuurelektrolyse maken. Alleen nog wat duur (ik weet niet waarom, als je uit gaat van thermische zonne-energie moet dat best te doen zijn, lijkt me) maar dan wel heel erg schoon en ruimte zat in de Sahara.

Als je overstapt naar waterstof zou ik overigens wel overstappen naar brandstofcellen, om verlies van thermische energie te voorkomen en de aandrijflijn drastisch te kunnen versimpelen.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-11-2012 16:09 #120840 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Elektrische oldtimer
Zojuist online gelezen: Elektrische Eend
Als het in een eend kan qua laadvermogen (in kg) van de accu's, dan moet het in een Amazon (Combi) ook lukken.
Waarom ze schrijven:

Dankzij de RDW goedkeuring is nu de weg vrij om meer en ook andere oldtimers om te bouwen naar elektrische voertuigen.

is mij echter niet duidelijk. Hopelijk komt er een reactie op mijn aldaar geplaatste comment. Ik ben wel benieuwd wat het voor oldtimers anders maakt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Dop Dobbel (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-12-2012 00:05 #120887 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic Elektrische oldtimer
Het is mij ook (ook na hun reactie) nog niet helemaal duidelijk.
Impliceren ze dat er andere regels gelden voor oldtimers dan modernere auto's?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2012 09:12 #120889 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Elektrische oldtimer
Zoals Rudi schreef zijn de eisen verscherpt (sinds april 2011).
Wat ze volgens mij bedoelen is dat het de eerste 'doe het zelf' ombouw is van na deze nieuwe regels en dat ze daarbij een goedkeuring hebben van alle gebruikte componenten. Ik verwacht dat die allemaal voldoen aan:

Testen en eisen met betrekking tot de elektromagnetische compatibiliteit (EMC, richtlijn 72/245/EEG en 97/24/EG)

Dus als je bij hen een kit aanschaft, weet je dat je soepel door de RDW keuring heen komt (mits goed ingebouwd). Als je componenten gebruikt waarvan je niet kunt aantonen dat ze voldoen aan deze EMC eisen, moet je langs allerlei dure keuringen.
Het zal dus vooral zo zijn dat ze dat met de gebruikte spullen wel kunnen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD