Elektrische oldtimer

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 10:48 #119714 door Lars Rengersen
Elektrische oldtimer is gemaakt door Lars Rengersen
Onlangs had ik het met Boele over de vernieuwingen binnen de club, oa waar de club zich voor zou moeten inzetten en kwam ook elektrisch rijden ter sprake.
Ik zie wel toekomst in het ombouwen van een Amazon naar een elektrische auto.
Net zoals Martijn dat met zijn 240 heeft gedaan (zie www.electricvolvo.com )
Nu met de nieuwe MRB regelingen misschien extra actueel.

Het wordt een meerjarenplan, maar dat geeft niet.
Hopelijk zijn tegen die tijd de accu's dusdanig goed dat het lukt qua laadvermogen (in kg) van een Amazon.

Ik sta op het punt om met het opknappen van mijn Amazon Combi te beginnen, maar ja, de vraag is met welke verrassing komt het kabinet tegen de tijd dat die klaar is. Misschien mag ik er dan helemaal niet meer mee rijden.

Daarom de vraag:

Wie heeft interesse om mee te doen in een verkenningsproject om onze oudjes om te bouwen tot elektrische voertuigen?

Reacties in dit topic en/of per e-mail.
Misschien komt er dan ooit nog wel een "elektrisch" register ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 11:21 #119717 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Elektrische oldtimer
I'm in!
Al regelmatig over nagedacht en gebrainstormd maar verder dan dat kwam 't niet.
Afgelopen beurs ook de elektrische 240 bekeken, erg gaaf.

Aantal terugkerende problemen:
- Prijs: reken op een investering van 6000-8000 euro..
- Actieradius: accu leeg = einde rit. Dan moet er weer een tweede auto bij voor de vakanties etc..
- Tijd: 't rijdend houden van een 'normale' Amazon kost al tijd zat..

Maar goed, bovenstaande punten even vergetend :) :
- Voor m'n werk ontwerp ik elektronica, een collega is bezig z'n Citroen oldtimer elektrisch te maken, en ken ik mensen van ThoRR: www.thorr.eu/ . . Als Martijn met z'n 240 ook wat kennis met ons kan delen moeten we toch een heel eind komen??

(van thorr.eu)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 11:45 #119718 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Elektrische oldtimer
Tof!

Die 6000 tot 8000 is nog een lage schatting volgens mij.
Waarschijnlijk kom je uiteindelijk eerder rond de 25.000 uit vrees ik.
Maar goed, dat vergeten we voor het gemak maar even.

Ik heb ook al eens zitten kijken bij www.rebbl.nl
Zij verkopen een kant en klare kit (alsof je een kast koopt bij IKEA) voor een Kever van 15.500 tot 25.000.

Het leuke deel lijkt mij juist om met het juiste team tot een optimale configuratie te komen.
Misschien anticiperend op de batterij technologie over een paar jaar.
Naar verhouding hebben smartphone accu's volgens mij al veel capaciteit voor hun formaat, maar zal het (nog) te duur zijn om er een auto op te laten rijden.

• Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-10-2012 11:53 #119719 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Elektrische oldtimer
Als je het zou doen, zou ik het wel een uitdaging vinden om er twee of vier motoren voor te gebruiken. Tijdens het C,MM,N-project was het idee om in-wheel-motoren te gebruiken, maar dat is dramatisch voor je wegligging en comfort vanwege het hoge gewicht in de wielen. Maar volgens mij heeft Mercedes dat inmiddels aangepakt door de motoren vlak bij de wielen te plaatsen met hele korte aandrijfassen. Het grote voordeel is dat je een hele compacte en onderhoudsvrije aandrijflijn hebt. Nu is het w.s. een probleem om zulke assen te ontwerpen voor de voorwielen van een origineel achterwiel-aangedreven auto als de Amazon, maar twee motoren bij de achterwielen moeten ook wel volstaan.

Door geen zwaar motorblok meer te hebben, geen versnellingsbak, geen echte aandrijfassen en geen bezinetank, moet het volgens mij qua gewicht ook wel uit te voeren zijn. De meeste hybride auto's zijn zo zwaar omdat ze ook nog een gewone aandrijflijn aan boord hebben.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 12:49 #119721 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Elektrische oldtimer

"Lars Rengersen" schreef:
Naar verhouding hebben smartphone accu's volgens mij al veel capaciteit voor hun formaat, maar zal het (nog) te duur zijn om er een auto op te laten rijden.

Smartphone accu's hebben veel capaciteit per volume, maar kunnen daardoor geen grote stromen leveren. Voor de aandrijving van elektromotoren daarom niet geschikt. Ook niet over een paar jaar, want die accu's worden (juist) niet ontworpen voor grote stromen.

"Gertjan Tillema" schreef:
Als je het zou doen, zou ik het wel een uitdaging vinden om er twee of vier motoren voor te gebruiken. (...) Nu is het w.s. een probleem om zulke assen te ontwerpen voor de voorwielen van een origineel achterwiel-aangedreven auto als de Amazon, maar twee motoren bij de achterwielen moeten ook wel volstaan.

Daar zit wel wat in, de meest logische of meest gebruikte ombouwtechniek is om een adapterplaat te maken waarmee je de elektromotor direct aan de versnellingsbak koppelt (ook al heb je die versnellingsbak niet meer nodig). Dat is nou eenmaal de makkelijkste manier om de boel op elkaar aan te sluiten. Met twee motoren in/bij de achterwielen hou je een zee van ruimte over omdat je geen differentieel, achteras, bak etc meer hebt. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat de achterste motoren het zwaar krijgen omdat ze net zo hard stuiteren als de wielen..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 19:06 #119741 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Elektrische oldtimer
Zo iets als eenvoudige en in de praktijk beproefde oplossing?
Electrische amazon combi, stond dit jaar in Essen op de beurs. En een stroomaggregaat op een aanhangertje als oplossing als je een grotere actieradius nodig hebt ...
Helaas zijn de eisen aan een ombouw naar electrisch onlangs verscherpt als ik het mij goed herinner.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Bijlagen:

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 19:25 #119742 door Lars Rengersen
Nice! Dat ja!
Een van de actiepunten wordt inderdaad inventariseren van de regelgeving.
Ik zal binnenkort eens met Erik (en wie nog meer meedoet) afspreken voor een kick-off meeting.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 19:44 #119743 door Lars Rengersen
De regels zijn van april 2011 volgens de pagina van de RDW en zij schrijven:

Deze eisen hebben een vrij hoog veiligheidsniveau. Hierdoor is het minder eenvoudig om zelf een voertuig om te (laten) bouwen naar elektrische aandrijving.

Oplossing met een aggregaat op een aanhanger is best handig. Als je die in de auto plaatst is het waarschijnlijk officieel alweer een hybride auto. Leuk om allemaal uit te puzzelen in elk geval.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 20:13 #119745 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Elektrische oldtimer
Moeten we al waarschuwingsstickers laten maken? ;)
Burton biedt trouwens al een electrische versie van hun kitcars aan.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Bijlagen:

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 20:21 #119747 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Elektrische oldtimer
Onder het motto van: beter goed gejat dan slecht bedacht.;

Kijk eens bij de bouw, er zijn een boel bouwmachines met een electrische aandrijving. Deze zijn al jaren beproefd terwijl daar allerminst voorzichtig mee omgegaan wordt.

ook kan je eens kijken naar de Hybrid tractor van New Holland (type: NH2) Die rijdt dan wel op waterstof, maar ook deze wordt aangedreven door elektromotoren. Volgens mij is ook hier de versnellingsbak voor aangepast (verwijderd).

Verder kan je eventueel nog voor de krachtverhouding/ toerental verhouding een planetaire overbrenging (niet vergelijkbaar met het differentieel) gebruiken. zoals ze in de vario series gebruiken van Fendt. Het voordeel hiervan is dat je zodra je op snelheid bent (dus geen kracht meer nodig met acceleren) je het toerental omlaag kan brengen. Wat misschien het verbruik omlaag kan brengen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD