Zware Accu in 144?

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-10-2012 18:25 #118571 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Zware Accu in 144?
Ah, dus sommige 70Ah accu's passen nog? Als gezegd, ik zie de noodzak niet, maar leuk om te weten!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-10-2012 19:36 #118578 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Zware Accu in 144?
Grote accus kosten op de sloop niet meer dan kleine (hebben ze alleen niet altijd), dus waarom zou ik een kleinere nemen als hij past?

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-10-2012 20:19 #118582 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Zware Accu in 144?
Accu van de sloop. Ja, ja, zo kan het ook, maar ik neem een nieuwe als dat nodig is.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jules Hopman
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-01-2013 14:21 #121996 door Jules Hopman
Beantwoord door Jules Hopman in topic Zware Accu in 144?

"Tom Steverink" schreef:
Ik weet niet wat dan nog verstandig is, de opbrengst van een gelijkstroomdynamo is veel lager, en bovendien laadt hij pas vanaf een hoger toerental. Je loopt dan waarschijnlijk kans dat je de accu niet vol krijgt.
Zorg gewoon dat de afstelling van gas en carburateur, de kleppen, de ontsteking en alle electrische aansluitingen goed in orde zijn (vergeet vooral de kabel onder de auto van het chassis naar het blok niet!!) dan start je auto gewoon in de winter hoor.
In mijn amazon combi heb ik ook een gelijkstroomdynamo met een 45 Ah accu: geen centje pijn!

Ps een gelijkstroom dynamo op een B20?



Ik heb er een nieuwe accu ingelegd maar hij laad volgens mij toch niet genoeg bij. Ik rijd ook weinig snelweg.
Met een voltmeter kan ik toch gewoon checken hoeveel de dynamo nog geeft?
Hoe zou dat precies moeten en hoeveel moet ie ongeveer bijladen?

Ik heb dit weekend met een acculader m'n accu bijgeladen en starten ging vanochtend als een zonnetje. Het zal dus idd wel aan de dynamo liggen.
Ik heb ook nog een wisselstroomdynamo liggen dus ik kan ook die er gewoon opzetten.
Maar ik wil ze allebei eigenlijk wel even checken. Maar hoe?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-01-2013 15:50 #122000 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Zware Accu in 144?
Je kunt simpelweg een voltmeter tussen de min en plus van de accu houden, Als je gas geeft moet de gelijkstroomdynamo boven de 12 volt (13 volt) gaan laden, die laadt bijna niet bij stationnair. De Alternator laadt vanaf stationnair zo'n 13,5 volt.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-01-2013 00:29 #122022 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Zware Accu in 144?

"Jules Hopman" schreef:

dus zolang het past qua formaat kan ik er ook een 100Ah in leggen?
Maakt voor de dynamo enzo niet uit?

Volgens dit topic www.volvo700vereniging.nl/node/6951 kun je er beter ook niet teveel Ah in leggen.
Daar meldt iemand:

Mag ik u adviseren om niet een te grote accu te kiezen ?
De accu levert namelijk veel stroom en als de motor niet wil aanslaan, kan hij wel blijven starten. Gevolg is dus dat je startmotor kan verbranden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-01-2013 20:29 #122382 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Zware Accu in 144?
Ik koop altijd een 60 amp accu is groot genoeg en met een 45 amp accu kan je ook je startmotor verbranden.
Nooit telang achter elkaar starten als je motor niet aanslaat altijd je startmotor even laten afkoelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-01-2013 21:52 #122389 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Zware Accu in 144?
Net ook weer een verse accu gezet, een 72. Hopelijk nu wel behoorlijk starten, het is immers winterig! Ik start nooit lang achter elkaar door. Een paar keer kort is effectiever. Als dat al nodig is.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-01-2013 22:14 #122391 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Zware Accu in 144?
Als hij niet genoeg bijlaadt kan dit ook aan de spanningsregelaar liggen, meet eens de laadstroom op bij stationair toerental ?.
Ik ga er van uit dat de dynamo goed is, hij was toch gereviseerd..

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees-Peter Geluk (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-01-2013 23:11 #122396 door Kees-Peter Geluk (GAST)
Beantwoord door Kees-Peter Geluk (GAST) in topic Zware Accu in 144?
Om het starten te verkorten (en dus de aanslag op de accu te beperken) is het erg fijn om een electrische bezinepomp te installeren in plaats van de mechanische (als je een carb hebt). Anders gebruik je eigenlijk de startmotor om de vlotterkamer te vullen. Met electrische pomp is het 2 sec wachten en gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD