Viltring of toch niet??

• Berry Mensen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-09-2012 13:31 #117751 door Berry Mensen
Beantwoord door Berry Mensen in topic Viltring of toch niet??
Bedank!
Ik krijg echter het deksel niet (of alleen met excessief geweld) los van de onderkant en zal daarom toch maar wat vloeibare pakking er tussen 'prutsen'. Better safe than sorry ?!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-09-2012 20:07 #117845 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Viltring of toch niet??
Hi Berry,

We moeten even een pauze inlassen. Je opende dit forum wegens een probleem met olielekkage. Uit het feit dat je het vliegwiel hebt gedémonteerd heb ik opgemaakt dat de lekkage aan de achterzijde zat. Je schreef dat je na verwijderen van het vliegwiel twijfels had. Was het kurkdroog of zat er minder olie dan je verwacht had?
Het kan er bij draaiende motor namelijk vlot uitlekken, terwijl er bij stilstand hooguit wat vettigheid te zien is.
Kijk het aub nog even goed na voordat je alles weer samenbouwt.
Als de pakking ontbreekt zou ik er sterk voor zijn om het keerringdeksel toch los te halen en de boel in orde te maken.
De enige weg is de goede. Er hoort nu eenmaal een pakking tussen en die dient ook om bij te dragen aan de afdichting van het "drielandenpunt": waar sumppakking en keerringhuispakking samenkomen. Dat zijn overigens de plekken waar de meeste fabrikanten adviseren om een "toefje" vloeibare pakking te gebruiken. Hylomar blue wordt veel aangeraden, maar na alle jaren is er voor mij maar één de beste: "Dirko grijs". Dat kan je prachtig dun uitsmeren.
Hylomar heb ik te vaak in overmaat gezien waarbij waarschijnlijk gedacht werd dat als je er maar veel van gebruikt, de boel wel dicht zou blijven en dat kan je dus vergeten.
Kortom: ik vind dat, tenzij ik iets gemist heb, het lek nog niet boven water hebben en het zou zonde zijn als je de boel monteert en het is nog steeds niet in orde.
Laat aub weten waar de olie precies zat.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Berry Mensen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-09-2012 20:47 #117851 door Berry Mensen
De lekkage was een olieplas onder de motor tpv het koppelingshuis.
Ik heb de zaak schoon gespoten (had ik dus niet moeten doen !) voordat ik de motor heb gedemonteerd (mijn vooras was gebroken).
Na demontage van het koppelingshuis bleek de hoeveelheid olie daar enorm mee te vallen.
Ik heb de simmering eruit gehaald om te vervangen. Het leek me ook goed om de zaak schoon te maken,want er zat nogal wat smurrie in het huis van de oliekeerring.
Dat huis blijft echter gigantisch plakken en ik kan de pakking van de oliesump ook niet lossnijden.
Ik vermoed dat er nogal wat vloeibare pakking is gebruikt want die kwam ik ook in en rond de simmering tegen.
Mijn plan is nu om het huis maar te laten zitten (blijft het mooi gecentreerd) en er vloeibare pakking voor de rest tussen te 'prutsen'.
Met bijbehorende risico op lekkage lag;-).

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-09-2012 00:31 #117907 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Viltring of toch niet??
Maar als er toch een lek bij je achterste keerring zit gaat vloeibare pakking niet werken.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Berry Mensen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-09-2012 09:10 #117913 door Berry Mensen
Er is natuurlijk een verschil tussen lekkage langs de oliekeerring en lekkage langs
de omtrek van het keerring-huis dat moet afdichten tegen het blok (normaal met een papierpakking).
Dat laatste wil ik met de vloeibare pakking voorkomen.

De simmering zelf moet de lekkage voorkomen tussen enerzijds keerring-huis/buitenkant simmering
en anderzijds binnenkant simmering/as.

• union bp poelaert
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-09-2012 09:47 #117914 door union bp poelaert
Beantwoord door union bp poelaert in topic Viltring of toch niet??
stomme vraag misschien.... combineer jij de vloeibare dichting + de papieren pakking?
BP

• Berry Mensen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-09-2012 10:02 #117917 door Berry Mensen
Zoals je boven kunt lezen..... geen flauw idee!
Ik krijg het keerring-huis niet los.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-09-2012 12:10 #117940 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Viltring of toch niet??
Het keerringhuis gaat toch vrij makkelijk los, ook als het met vloeibare pakking of wat dan ook vastgeplakt is. Er zitten 6 boutjes horinzontaal in het blok en nog twee verticaal door de carterpan, misschien ben je die laatste twee nog niet tegengekomen?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-09-2012 12:49 #117944 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Viltring of toch niet??
Soms zit het flink vastgekleefd. Aan beide kanten voorzichtig loswippen, dan lukt het wel!

Ik ga er vanuit dat je wel eerst de viltenring +borgring eruit hebt gehaald.

• Berry Mensen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-09-2012 13:34 #117947 door Berry Mensen
Marc, bedankt.
Die 2 vertikale bouten zaten verborgen achter de alu schermplaat en nu dus gevonden...
Helaas heeft Boele ook gelijk: het zat goed vastgekleefd en ik ben nu aan een nieuwe carterpakking toe.
Dan maar ineens goed!!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD