Viltring of toch niet??

• Berry Mensen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-08-2012 18:09 #116704 door Berry Mensen
Viltring of toch niet?? is gemaakt door Berry Mensen
Ik ben bezig met de motor van een 1972 1800ES.
De motor lekte olie en nu heb ik het vliegwiel gedemonteerd, maar ik heb twijfels of de oorzaak hier te zoeken is.
Mijn vraag is: hebben alle B20 (F) motoren al een seegerring of zijn er nog motoren met een viltring? Indien dit laatste het geval is, moet ik verder gaan met slopen -sorry: demonteren en de zaak vervangen.

Indien geen viltring: dan zal ik verder moeten zoeken naar de lekkage.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-08-2012 18:16 #116705 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Viltring of toch niet??
Hallo Berry,

Een Seegerring is een borgring en geen keerring. Een ES had bij mijn weten geen vilten keerring meer in de achterste krukas-afdichting.
Zie je daar tekenen van olielekkage?

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Berry Mensen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-08-2012 19:03 #116708 door Berry Mensen
Beantwoord door Berry Mensen in topic Viltring of toch niet??
Sorry, je hebt gelijk!! Dus geen seegerring.

Het probleem is: wel lekkage, maar nu ik de zaak gedemonteerd heb zie ik geen grote olie-vervuiling.
Dus: geen lekkage over de asdichting ??!!
Wat dan (eventueel) wel??

• Berry Mensen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-08-2012 19:05 #116709 door Berry Mensen
Beantwoord door Berry Mensen in topic Viltring of toch niet??
Kan ik aan de buitenkant zien of er vilt of een modernere dichting is?
Ik zie nu een rode kunststof ring zitten, die om de as gaat.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-08-2012 21:34 #116715 door Teun van Popta
Rood kunststof is een moderne keerring Berry. Die gaan ook niet zo gauw lek tenzij je niet weet hoe je ze moet monteren (daar is al eerder op dit forum over geschreven)
Lekkage van olie bij een B18/20 kan maar op een aantal plaatsen optreden:
1 in de motor zelf door kapotte zuigerveren (blow by)
2 defecte koppakking: lekkage naar buiten of naar het koelwater (of omgekeerd) dat zie je dus al snel
3 voorste keerring: lastig te herkennen maar ook vrij zeldzaam
4 achterste kering: prut op je vliegwiel en in het "bellhouse"
5 via versleten klephoedjes: niet waarschijnlijk bij substantieel verlies zonder andere motorische klachten
6 via de sumppakking: zie je direct
7 via de aftapplug: zie je direct
8 via de klepdekselpakking: zie je direct
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg geholpen heb.
Laat weten hoe het verder gaat, of waar je steken blijft.

Teun

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-08-2012 06:49 #116730 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Viltring of toch niet??
Beste Teun, ik ben het niet met je eens met de stelling dat een rubberen keerring niet lek kan gaan zie onderstaand verhaal wat ik al eens meer heb geplaats.

Beste medeleden, ik heb al eens een paar op het forum gelezen over lekkende rubberen keerringen van de krukas in het motorblok.
Ik heb bij mij het volgende meegemaakt; in 2003 een gereviseerd motorblok gekocht echter na 2000km lekte de achterste oliekeerring deze werd vervangen ondergarantie en dit tot driemaal toe.
Heb toen gevraagd of ze aub terug een vilten ring wilde plaatsen.
Tot nu toe (80000km verder) geen problemen.
Intussen over het internet gestruind en kwam op de website van Eriks terecht en vond het volgende artikel;
B e s c h r i j v i n g e n w e r k i n g v a n d e o l i e k e e r r i n g

De oliekeerring Olie-afdichting

Een van de meest gebruikte afdichtingen in de techniek is de oliekeerring. Deze wordt in het algemeen toegepast als druk-loze afdichting van smeerolie en -vet op een draaiende as.

Soms ook voor andere vloeistoffen en gassen en voor vaste stoffen in de vorm van poeder of korrels. Om machines gedu-rende hun levensduur zonder storing, met grote bedrijfszeker-heid te laten functioneren, moeten asafdichtingen aan bepaal-de voorwaarden voldoen:

• Van buiten moeten stof en vuil uit de lagers worden gehouden.
• Smeerolie en vet voor smering van tandwielen en lagers moeten binnen de machine worden gehouden.

De juiste keuze van een oliekeerring wordt niet alleen bepaald door de vorm, maar óók door zijn materiaal en toegepaste rubbercompound (zie ook blz. 6 t/m 10).

Goede smeerolie vormt een sterke hechte film op tandwielen, lagers en assen en laat zich niet gemakkelijk tussen drukvlak-ken van tandwielen en lagers wegdrukken.

Bij het uittreden van de as uit de machine moet deze hechte oliefilm echter wel door de oliekeerring worden verbroken om de kostbare olie binnen de machine te houden.

De afdichtingslip oefent hierbij een druk uit die enerzijds groot genoeg is om de oliefilm af te breken, maar anderzijds geen al te hoge wrijvingsverliezen of slijtage geeft.

Het werkingsprincipe van een oliekeerring kan als volgt worden voorgesteld:

Tijdens het draaien van een as wordt onder de afdichting een hydraudynamische smeerfilm (h) opgebouwd, waarvan de dikte afhankelijk is van het toerental van de as, de olie-temperatuur, de viscositeit van de olie en de vlaktedruk tussen de afdichtingslip en de as.

Door capillaire krachten en ruwheid van de as blijft het vloei-stofvolume als afdichtend element in de lekspleet aanwezig. Voor het realiseren van deze capillaire krachten zijn de vloei-stof, het materiaal van de afdichting, de spleethoogte en de grootte van de de hoek ? en de voorspanning P (zie figuur) maatgevend.

Voor het vormen van een smeerfilm onder de afdichtingslip is ook het oppervlak van de as medebepalend. Zo kan een door verbranding glimmend zwart geworden afdichtingsvlak, waar-bij zelfs verharding en scheurvorming kan optreden, wijzen op een te glad oppervlak van de as.

Als het afdichtingsvlak te breed is en wanneer lekkage optreedt, kan dit het gevolg zijn van een te ruw of onjuist geslepen oppervlak.

Wat het artikel zegt als de as te glad is dicht de keerring maar tijdelijk of niet af.
Groffer maken van de as d.m.v. poleistpapier is geen optie daar de as dan misschien te grof wordt en de rubberen keerring niet de verwachte levens duur halt.
Je wilt immers dat de keerring de levensduur van het blok overschreid.
Ik hoop dat mensen die met het probleem kampen wat aan dit artiekel hebben.

oil-seals.info/en/Oil-Seals/Data ... erring.pdf

m.vr.gr.

Johan Geers

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-08-2012 19:28 #116752 door Teun van Popta
Beste Johan,

Ik beweer nergens dat een moderne keerring niet lek kan gaan. Natuurlijk kan dat, daarom zijn ze immers uitwisselbaar geconstrueerd. Jouw verhaal is mij al meer dan bekend. Ik hoop dat jij ook mijn repliek gelezen hebt.
Nog een keer: De achterste keerring zit in een zogenaamd dragerhuis. Door de speling van de montagebouten in de gaten van dit huis is het mogelijk om er voor te zorgen dat de keerring excentrisch gemonteerd wordt waardoor er 100% lekkage op zal treden.
Ik heb zelfs bij een Ford-motor meegemaakt dat iemand het voor elkaar gekregen had om het draaien van de krukas hierdoor te blokkeren. (zie eerder forum-bericht)
Dus: laat dit soort dingen over aan iemand (en dat mag gerust een amateur zijn) die weet wat hij of zij doet. Vertel aub niet dat een vilten keerring beter is, want dat is echt niet zo. Vilt wordt tegenwoordig nergens meer gebruikt en voor de meeste old-timermotoren zijn conversies gemaakt. Ook niet zonder reden.
Over het begrip "te glad" is nog een A4'tje te vullen, maar laat aub iedereen weten die problemen heeft met een lekkende "non-vilt" achterste keerring dat dit meestal door slechte montage veroorzaakt wordt.
Een van mijn auto's rijdt al 17 jaar op een keerring-conversie zonder probleem.
Voor de juiste montagetechniek: zoek maar even op dit forum.

Teun

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-08-2012 09:30 #116843 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Viltring of toch niet??
Beste Teun, toen men de laatste keer bij mij overging naar een viltenring viel mij op dat de as een beetje zwart was wat volgens het artiekel op een te gladde as duidt.
Toen ik het blok kocht kwam het van een revisiebedrijf dus die hadden de rubberen ring er de eerste keer op gemonteerd.
De tweede en de derde maal de leverancier van het blok dus tot driemaal toe fout monteren en ik heb er zelf bijgestaan in mijn ogen was er niets fout.
Je kunt wel nagaan een B20E waar flink mee getoerd is daar sta ik niet van te kijken dat je een as krijgt zo glad als een babybilletje.
En ik ben dik tevreden met de vilten ring, daar moet je overigs ook mee uitkijken dat je het huis goed monteerd anders gaat het ook verkeerd.
En ik ben niet de enigste als ik het forum lees die problemen heeft gehad met rubberen keerringen.
Maar als de as nog goed is, is een rubberen ring waarschijnlijk de beste oplossing, maar bij twijfel kun je beter bij de vilten ring blijven lijkt mij.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-08-2012 00:48 #116878 door Teun van Popta
Hi Johan,

Bij alles nog eens nalopen bedacht ik me iets: hebben jullie de rondheid van het zwarte stuk ook gecontroleerd?
Dat zou namelijk nog een reden zijn waarom de vilten ring beter presteert. Ik blijf echter bij de moderne conversie bij iedere revisie, maar ieder moet doen wat hij of zij lekker vindt.

Teun

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-09-2012 02:50 #117193 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Viltring of toch niet??
Bij mijn B20 blok zaten een aantal covers, nieuwe rubber ringen en nieuwe viltringen (zie foto) in 2 covers zit al een rubber afdichting. Betekent dit dat ik zowieso voor rubber afdichting moet kiezen ? Het originele cover heeft trouwens 6 boutgaten, de cover met het geinstalleerde rubber 8 (de 6 benodigde gaten zitten trouwens wel op de goede plek, dus t lijkt t passen, is dit cover van een ander type volvo ?).
En kun je de oude rubber ringen er gewoon uitwippen en de nieuwe erin duwen of moet dit met speciaal gereedschap gebeuren ? Ik zie bij de kleine cover namelijk geen rand waar je de rubber ring tegenaan legt, dus hoe weet je dan of ie exact recht zit? :roll:

Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD