Viltring of toch niet??

  • union bp poelaert
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-09-2012 20:04 #117306 door union bp poelaert
Beantwoord door union bp poelaert in topic Viltring of toch niet??
Even mengen hier... de twee vilten oliekeerringen zou ik graag bij mijn B2OF/es willen vervangen door rubberen. Nu dit gaat helmaal niet door te weinig plaats (vilten is dunner dan de rubberen). Kan ik zelf de zijdelingse opstaande rand van de doorvoer weg-slijpen? Of ben ik totaal fout aan het redeneren? Naar zeggen moet ik een nieuwe behuizingen aanschaffen....
Klopt dit...? alvast dank, interessante discussie hier.BP

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-09-2012 13:41 #117335 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Viltring of toch niet??
T.a.v. Marc
Het achterste keerringhuis met 6 gaten komt van een B18/B20 blok. Het keerringhuis is uitgekotterd om een rubber keerring te kunnen plaatsen.
Het keerringhuis met 8 gaten komt van een B30 blok; deze motoren waaren standaard al van een rubber keerring voorzien. De twee extra gaten vallen over twee paspennen die op een B30 blok zitten en dienen uiteraard voor de centrering (zie verhaal van Teun)

Als je een oude keerringhuis wil converteren van vilt naar rubber, dan dient dit huis uitgekotterd te worden op een freesbank met kotterfrees. Niet elke hobbyist beschikt hierover......

Diverse Volvo oldtimerspecialisten hebben een ruilsysteem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • union bp poelaert
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-09-2012 13:54 #117337 door union bp poelaert
Beantwoord door union bp poelaert in topic Viltring of toch niet??
Han, dit is duidelijk !
1000 x dank.
Ik ruil om of hou de rubbers voor later en doe het ouderwets met vilt verder.

BP
(stilaan dit item afsluiten...?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
05-09-2012 15:03 #117338 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Viltring of toch niet??
Thanks Han, als ik de reactie goed begrijp is het 6 gaats cover die ik heb al voorbereid op de rubber ring ? Kan ik die er dan zo in drukken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • union bp poelaert
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-09-2012 10:37 - 10-09-2012 08:44 #117489 door union bp poelaert
Beantwoord door union bp poelaert in topic Viltring of toch niet??
zie hier, toch laten aanpassen



Bijlagen:
Laatst bewerkt 10-09-2012 08:44 door union bp poelaert.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • union bp poelaert
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-09-2012 10:39 #117490 door union bp poelaert
Beantwoord door union bp poelaert in topic Viltring of toch niet??
distrubutiedeksel ook. De opstaande rand was afgebroken, laten weg-frezen en meteen ook een "rubber" keerring geplaatst.



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Berry Mensen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-09-2012 17:41 #117716 door Berry Mensen
Beantwoord door Berry Mensen in topic Viltring of toch niet??
Heb inmiddels de oliekeerring (Simmering) (zie start van deze discussie) eruit gehaald.
Die blijkt met vloeibare pakking in de sponning te zijn gezet. Is dat normaal en moet ik dat met de nieuwe ook doen?
Komt me toch wat merkwaardig voor, want het ding wordt verondersteld zelf af te dichten en dit is misschien de oorzaak van de lekkage?
Verder vastgesteld dat er een heleboel vast 'vuil' achter de simmering zat. Ik zal dus de motor toch maar even goed doorspoelen met spoelolie zodra hij weer kan draaien.
Moet de houder waarin de oliekeerring zit wel met vloeibare pakking worden vastgezet tegen het blok?? Lijkt me zekerder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-09-2012 10:42 #117746 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Viltring of toch niet??
Hallo Berry,de simmerring hoort niet met vloeibare pakking gemonteerd te worden het hoort met een lichte perspassing erin gedrukt te worden. Het gat moet ongeveer een a twee tiende mm kleiner zijn dan de simmerring.
Of je bij de montage van de distributiedeksel vloeibare pakking nodig hebt hangt af van de staat van de pakking, een pakking die nog niet zo lang geleden vernieuwd is kan nog goed afdichten maar als de pakking oud en hard is kun je beter vloeibare pakking gebruiken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Berry Mensen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-09-2012 10:48 #117747 door Berry Mensen
Beantwoord door Berry Mensen in topic Viltring of toch niet??
Wat betreft de distributiekant weet ik het niet, maar aan de achterkant zit er om de rand van het deksel helemaal geen (papieren) pakking of zo. Kennelijk dichtte het daar voldoende af, want de lekkage kwam vgl mij via de oliekeerring.
Moet er wel een pakking om de deksel-rand?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-09-2012 12:32 #117749 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Viltring of toch niet??
Hey Berry,
Er hoort officieel wel een pakking tussen. Deze zat bij mij in de totale pakkingset, maar ik neem aan dat ze ook los te verkrijgen zijn. Even met wat vet op de goede plek vastzetten en dan de cover erop. Wel ff de onderste randjes vd pakking afsnijden, deze zijn om een of andere reden altijd iets te lang.
Als t goed is zit aan de onderkant nog de pakking van je oliepan.



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD