1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start
- Ed van der Zee
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-03-2012 01:06 #111178
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start
Ik heb lange tijd een slechte koude start gehad, door het verwisselen van de 2-polige stekketjes van inlaatlucht en motortemp sensor. Als het goed is kun je het nummertje op de draad lezen en checken of dit goed zit.
Als het koud is, start de wagen met extra benzine van de koudestartklep, dan loopt hij hoger in toeren, na ca 10 seconden gaat hij terug naar het normale stationaire toerental.
Mocht je er niet uitkomen, we hebben bij het P1800 Register een afstelkast en op 7 april is er een technische dag in Arnhem en op 21 april de injectie afsteldag in Monster bij Jan Ooms.
Ontvang je al de nieuwsbrief van het P1800 Register ?
Als het koud is, start de wagen met extra benzine van de koudestartklep, dan loopt hij hoger in toeren, na ca 10 seconden gaat hij terug naar het normale stationaire toerental.
Mocht je er niet uitkomen, we hebben bij het P1800 Register een afstelkast en op 7 april is er een technische dag in Arnhem en op 21 april de injectie afsteldag in Monster bij Jan Ooms.
Ontvang je al de nieuwsbrief van het P1800 Register ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2147
01-03-2012 08:17 #111180
door Boele Braaksma
Bij de mijne zit hij achteraan in het blok, schuin boven oliefilter in het koelwater.
Ik denk inderdaad dat er een draadje slecht contact maakt, of verkeerd aangesloten zit. Over een maand is inderdaad de technische dag. Naast dat het waarschijnlijk je euvel kan verhelpen, wordt het een leuke dag! tot dan!?
Groet Boele
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start
"Eric Dietz" schreef:
dat is de koelwater temp sensor. zit die bij jou ergens anders?
Bij de mijne zit hij achteraan in het blok, schuin boven oliefilter in het koelwater.
Ik denk inderdaad dat er een draadje slecht contact maakt, of verkeerd aangesloten zit. Over een maand is inderdaad de technische dag. Naast dat het waarschijnlijk je euvel kan verhelpen, wordt het een leuke dag! tot dan!?
Groet Boele
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Dietz
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 52
01-03-2012 09:04 #111182
door Eric Dietz
Beantwoord door Eric Dietz in topic 1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start
Voor de afsteldag op 7 april heb ik me al opgegeven. (krijg ik daar nog een bevestiging van?)
Naar die 2 stekkertjes heb ik ook gekeken, maar het lengteverschil van de kabels is dusdanig dat ze onmogelijk te verwisselen zijn. ik heb overigens een draadboom zonder nummertjes. Voor het monteren heb ik overigens wel alle draden doorgemeten op breuk en om te zien of de juiste stekker/draad naar het juiste punt van de aansluiting op de ECU gaat.
Ik ga alle tips stap voor stap doornemen. in ieder geval tot 7 april!
Naar die 2 stekkertjes heb ik ook gekeken, maar het lengteverschil van de kabels is dusdanig dat ze onmogelijk te verwisselen zijn. ik heb overigens een draadboom zonder nummertjes. Voor het monteren heb ik overigens wel alle draden doorgemeten op breuk en om te zien of de juiste stekker/draad naar het juiste punt van de aansluiting op de ECU gaat.
Ik ga alle tips stap voor stap doornemen. in ieder geval tot 7 april!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ad van de Ven
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
01-03-2012 11:25 #111183
door Ad van de Ven
Beantwoord door Ad van de Ven in topic 1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start
Volgens mij moet de waarde bij een warme motor zo ongeveer 2500 ohm zijn. Bij een koude motor is dit hoog of oneindig.
Kijk of er geen beweging zit in de overgang tussen het koper van de sensor en de zwarte kunststof connector. (Bleek bij mij de oorzaak, waardoor de CPU dus constant de informatie "oneindig grote weerstand" kreeg, m.a.w. continue informatie alsof het een koude motor betrof.) Benzine verbruik steeg naar 1:5. Eenmaal verholpen was benzine verbruik weer normaal.
Kijk of er geen beweging zit in de overgang tussen het koper van de sensor en de zwarte kunststof connector. (Bleek bij mij de oorzaak, waardoor de CPU dus constant de informatie "oneindig grote weerstand" kreeg, m.a.w. continue informatie alsof het een koude motor betrof.) Benzine verbruik steeg naar 1:5. Eenmaal verholpen was benzine verbruik weer normaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
05-03-2012 10:15 #111284
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic 1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start
Beste Eric, ik heb vroeger ook een B20E in mijn amazone gehad en ik heb ook wel eens probelemen gehad met de sensors.
Wat ik toen gedaan heb is de sensors gesimuleert met regelbare weerstanden (potentiometers) volgens de waarde in het olieslagerboekje en ik kwam er toen achter dat de curve van de tempsensor van het water niet meer klopte cq niet goed meer werkte.
Ik heb toen in een electronica boek een sensor besteld die zo goed als kwaad overeenkwam met de origenele sensor en met wat paralel weerstanden over de sensor het euvel verholpen.
Ik weet niet of de originele sensors nog te krijgen zijn maar ik weet dat het spul van B20E steeds schaarser wordt.
Misschien dat je het eens richting curve sensors moet zoeken of zien te simuleren net als ik heb gedaan.
m.vr.gr.
Johan Geers
Wat ik toen gedaan heb is de sensors gesimuleert met regelbare weerstanden (potentiometers) volgens de waarde in het olieslagerboekje en ik kwam er toen achter dat de curve van de tempsensor van het water niet meer klopte cq niet goed meer werkte.
Ik heb toen in een electronica boek een sensor besteld die zo goed als kwaad overeenkwam met de origenele sensor en met wat paralel weerstanden over de sensor het euvel verholpen.
Ik weet niet of de originele sensors nog te krijgen zijn maar ik weet dat het spul van B20E steeds schaarser wordt.
Misschien dat je het eens richting curve sensors moet zoeken of zien te simuleren net als ik heb gedaan.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-03-2012 14:59 #111292
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start
Johan,
Heel inventief !, zo kan het ook.
Gelukkig zijn de sensoren allemaal nog te krijgen, smoorklep en druksensor worden schaars, maar de rest is gemakkelijk te krijgen via de VKO en andere specialisten.
Op deze site staat ook het handige boekje (van VSA Amerikaanse zusterclub) met een stappenplan hoe het injectie systeem met een simpele spanningszoeker door te meten.
Ieder jaar is er tevens de afsteldag bij Jan Ooms in Monster, waar we onze Bosch meetkast ter beschikking stellen.
Heel inventief !, zo kan het ook.
Gelukkig zijn de sensoren allemaal nog te krijgen, smoorklep en druksensor worden schaars, maar de rest is gemakkelijk te krijgen via de VKO en andere specialisten.
Op deze site staat ook het handige boekje (van VSA Amerikaanse zusterclub) met een stappenplan hoe het injectie systeem met een simpele spanningszoeker door te meten.
Ieder jaar is er tevens de afsteldag bij Jan Ooms in Monster, waar we onze Bosch meetkast ter beschikking stellen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.