1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start
- Eric Dietz
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-02-2012 10:37 #110596
door Eric Dietz
1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start is gemaakt door Eric Dietz
Hallo volvo-vrienden,
Ondanks het vele sleutelwerk start de 1800E (eerste serie, USA met B20F) nog steeds slecht. Ik moet zeker 3 a 4 keer starten. de eerste keer pakt de motor maar slaat direct weer uit. tweede keer pakt ie iets meer. derde keer pakt ie beter maar heel laag in toerental. Je moet dan niet aan het gaspedaal komen want dan slaat ie weer af. Langzaam loopt vervolgens het toerental op tot iets van 1000. Dan pas kun je 'm even flink een zet geven met het gaspedaal en loopt ie 1200/1300 toeren . Daarna kan ik gaan rijden. Eerste paar honderd meter nog wat twijfelend en daarna eigenlijk zonder problemen. Na een tijdje zakt het stationairtoerental tot iets van 1000. Het is overigens zowel in de zomer als in de winter.
Maar wat ik eigenlijk vervelender vindt is dat het uitlaatgas behoorlijk naar benzine ruikt. Merk je als je voor een stoplicht staat met raampje open en aan de afstand die de achterliggers aanhouden.
Auto rijdt wel erg pittig en warme start is geen probleem.
Er is al een hoop vervangen:
- Draadboom injectie
- Bougies
- Benzinepomp
- Benzineleiding
- Benzinefilter
- Benzinedrukregelaar
- water en lucht temp sensoren vervangen
- Injectoren gereinigd met ultrasone
- Koude start valve werkt
- Accu
- MAP sensor is goed
- ECU is goed
- 123 ignition en flamethrower bobine
Benzinedruk is afgesteld.
Iemand suggestisch? Zou een compressietest nog eventueel uitkomst bieden? Ik tank euro95 en doe er loodvervanger bij. Zou daar nog aan kunnen liggen?
groet,
eric
Ondanks het vele sleutelwerk start de 1800E (eerste serie, USA met B20F) nog steeds slecht. Ik moet zeker 3 a 4 keer starten. de eerste keer pakt de motor maar slaat direct weer uit. tweede keer pakt ie iets meer. derde keer pakt ie beter maar heel laag in toerental. Je moet dan niet aan het gaspedaal komen want dan slaat ie weer af. Langzaam loopt vervolgens het toerental op tot iets van 1000. Dan pas kun je 'm even flink een zet geven met het gaspedaal en loopt ie 1200/1300 toeren . Daarna kan ik gaan rijden. Eerste paar honderd meter nog wat twijfelend en daarna eigenlijk zonder problemen. Na een tijdje zakt het stationairtoerental tot iets van 1000. Het is overigens zowel in de zomer als in de winter.
Maar wat ik eigenlijk vervelender vindt is dat het uitlaatgas behoorlijk naar benzine ruikt. Merk je als je voor een stoplicht staat met raampje open en aan de afstand die de achterliggers aanhouden.
Auto rijdt wel erg pittig en warme start is geen probleem.
Er is al een hoop vervangen:
- Draadboom injectie
- Bougies
- Benzinepomp
- Benzineleiding
- Benzinefilter
- Benzinedrukregelaar
- water en lucht temp sensoren vervangen
- Injectoren gereinigd met ultrasone
- Koude start valve werkt
- Accu
- MAP sensor is goed
- ECU is goed
- 123 ignition en flamethrower bobine
Benzinedruk is afgesteld.
Iemand suggestisch? Zou een compressietest nog eventueel uitkomst bieden? Ik tank euro95 en doe er loodvervanger bij. Zou daar nog aan kunnen liggen?
groet,
eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-02-2012 11:49 #110602
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start
Die benzine lucht is gek, heb je enig idee wat de wagen verbruikt aan benzine ?
Tank je wel 98 ?
Mijn 1e gedachten gaan uit naar valse lucht, Volvo adviseert als je de injectoren eruit haalt om steevast nieuwe rubber afsdichtyringetjes om de injectoren te monteren.
Tevens kun je de 4 injectorhuisjes demonteren, wat op het inlaatspruitstuk zit en daar ook het rubbertje van vernieuwen.
Ik heb lange tijd hetzelfde probleem gehad, uiteindelijk bleek dat ik de beide 2-polige stekkertjes van de instroomlucht en det startventiel had verwisseld.
Als het nummertje op de draad nog zichtbaar is kun je het checken, anders gewoon een keer omwisselen, kan verder geen kwaad.
Met remmenreiniger kunje het spruitstuk checken op valse lucht, pakking al eens vervangen ?
KIjk ook eens naar de as van de smoorklep, soms is deze uitgelopen en krijgt hij via een van de busjes valse lucht.
Er is een handig boekje om de injectie stap voor stap te checken, met simpele spanningsvoeler en een lampje.
Staat op de zweedese site van dse 1800 club, vroeger 1800pictures, onder documentatie moet je het makkelijk kunnen vinden
In ieder geval hoort de E direct te starten en te lopen.
Welk programma gebruik je in de 123ignition ? dit zou je ook eens kunnen veranderen, heb je een goede bobine die een voorweerstand heeft ? (zie eerdere posts)
Succes en laat ons weten wat het euvel was !
Tank je wel 98 ?
Mijn 1e gedachten gaan uit naar valse lucht, Volvo adviseert als je de injectoren eruit haalt om steevast nieuwe rubber afsdichtyringetjes om de injectoren te monteren.
Tevens kun je de 4 injectorhuisjes demonteren, wat op het inlaatspruitstuk zit en daar ook het rubbertje van vernieuwen.
Ik heb lange tijd hetzelfde probleem gehad, uiteindelijk bleek dat ik de beide 2-polige stekkertjes van de instroomlucht en det startventiel had verwisseld.
Als het nummertje op de draad nog zichtbaar is kun je het checken, anders gewoon een keer omwisselen, kan verder geen kwaad.
Met remmenreiniger kunje het spruitstuk checken op valse lucht, pakking al eens vervangen ?
KIjk ook eens naar de as van de smoorklep, soms is deze uitgelopen en krijgt hij via een van de busjes valse lucht.
Er is een handig boekje om de injectie stap voor stap te checken, met simpele spanningsvoeler en een lampje.
Staat op de zweedese site van dse 1800 club, vroeger 1800pictures, onder documentatie moet je het makkelijk kunnen vinden
In ieder geval hoort de E direct te starten en te lopen.
Welk programma gebruik je in de 123ignition ? dit zou je ook eens kunnen veranderen, heb je een goede bobine die een voorweerstand heeft ? (zie eerdere posts)
Succes en laat ons weten wat het euvel was !
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Eric Dietz
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-02-2012 12:37 #110607
door Eric Dietz
Beantwoord door Eric Dietz in topic 1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start
Ed, bedankt voor je reactie.
In het begin tankte ik 98 maar nu gewoon 95 (ik heb ook gelezen dat de B20F prima op 95 kan). ik merk eigenlijk geen verschil behalve dan qua prijs
. In de stad verbruikt ie best veel, maar op de snelweg valt het reuze mee. ik zal eens bijhouden wat het exact is.
De injectoren zijn door de garage gereinigd en teruggeplaatst, dus qua vervangen rubbers heb ik geen info. Maar ik heb net nieuwe injectoren binnen gekregen uit de USA die ik erin ga zetten dus dan weet ik meteen dat de rubbers ook nieuw zijn.
De verschillende pakkingen die je noemt ga ik nalopen/vervangen. En ik ga zeker even naar de 2 stekkertjes kijken.
De 123 zat er al op toen ik 'm kocht dus die ga ik ook maar even checken. De bobine is een flame thrower hig performance coil van Pertronix. Wordt wel geadviseerd in combi met de 123 maar ik weet niet of daar een voorweerstand op zit.
Ik ga 1 en ander even checken. bedankt voor de tips alvast.
In het begin tankte ik 98 maar nu gewoon 95 (ik heb ook gelezen dat de B20F prima op 95 kan). ik merk eigenlijk geen verschil behalve dan qua prijs

De injectoren zijn door de garage gereinigd en teruggeplaatst, dus qua vervangen rubbers heb ik geen info. Maar ik heb net nieuwe injectoren binnen gekregen uit de USA die ik erin ga zetten dus dan weet ik meteen dat de rubbers ook nieuw zijn.
De verschillende pakkingen die je noemt ga ik nalopen/vervangen. En ik ga zeker even naar de 2 stekkertjes kijken.
De 123 zat er al op toen ik 'm kocht dus die ga ik ook maar even checken. De bobine is een flame thrower hig performance coil van Pertronix. Wordt wel geadviseerd in combi met de 123 maar ik weet niet of daar een voorweerstand op zit.
Ik ga 1 en ander even checken. bedankt voor de tips alvast.
12-02-2012 18:48 #110615
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start
Dat boekje van de Bosch injectie faultracing kun je ook nog gewoon downloaden van 1
www.1800pictures.com
.
Nieuwe injectoren worden niet standaard met die rubber seals afgeleverd, maar je kunt ze zo bestellen bij het VKO.
Succes
Nieuwe injectoren worden niet standaard met die rubber seals afgeleverd, maar je kunt ze zo bestellen bij het VKO.
Succes
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
12-02-2012 19:09 #110616
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-02-2012 20:06 #110618
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start
Zitten de draadjes op de CLT sensor er wel goed op? Als die er af ligt, loopt hij warm perfect, en koud matig.
Verder schrijf je dat de MAP-sensor goed werkt, hoe heb je dit getest?
Voorschakelweerstand is niet belangrijk, die heeft de pertronix waarschijnlijk niet, en de 123 niet nodig.
Ik zou bovenstaande checken, en vervolgens de valse-lucht-test. Mocht je dan niets vinden, dan adviseer ik je om op 7 april naar de technische dag van het P1800 Register te komen. Daar is ook de Bosch-testkast aanwezig en loopt er genoeg expertise rond!
Sowieso een leuke dag, ookal heb je niets te sleutelen.
Hopelijk lukt het je zelf het probleem te traceren.
Verder schrijf je dat de MAP-sensor goed werkt, hoe heb je dit getest?
Voorschakelweerstand is niet belangrijk, die heeft de pertronix waarschijnlijk niet, en de 123 niet nodig.
Ik zou bovenstaande checken, en vervolgens de valse-lucht-test. Mocht je dan niets vinden, dan adviseer ik je om op 7 april naar de technische dag van het P1800 Register te komen. Daar is ook de Bosch-testkast aanwezig en loopt er genoeg expertise rond!
Sowieso een leuke dag, ookal heb je niets te sleutelen.
Hopelijk lukt het je zelf het probleem te traceren.
- Eric Dietz
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-02-2012 10:53 #110662
door Eric Dietz
Beantwoord door Eric Dietz in topic 1800E, benzine lucht uitlaatgas en slechte koude start
Hallo,
Even wat korte antwoorden:
De Fault Tracing Manual had ik idd al. Die 1800pictures is echt een waardevolle bron.
De CLT-sensor is die van het koelwater, toch?
De MAP sensor heb ik gechecked op vacuüm en de weerstandswaarden. Ik heb ook nog een vervangende (ook met goede waarden) geprobeerd maar dat maakte geen verschil. Ik heb ook nog een kapotte gemonteerd wat wel degelijk problemen gaf.
Ik sta als het goed is al op de lijst voor de technische dag op 7 april.
De nieuwe injectoren die ik heb gekocht zijn overigens wel met rubber ringen.
bedankt en groet, eric
Even wat korte antwoorden:
De Fault Tracing Manual had ik idd al. Die 1800pictures is echt een waardevolle bron.
De CLT-sensor is die van het koelwater, toch?
De MAP sensor heb ik gechecked op vacuüm en de weerstandswaarden. Ik heb ook nog een vervangende (ook met goede waarden) geprobeerd maar dat maakte geen verschil. Ik heb ook nog een kapotte gemonteerd wat wel degelijk problemen gaf.
Ik sta als het goed is al op de lijst voor de technische dag op 7 april.
De nieuwe injectoren die ik heb gekocht zijn overigens wel met rubber ringen.
bedankt en groet, eric
15-02-2012 22:47 #110699
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Op 7 april is Ronald Glen de monteur voor het afstellen, ook hebben we dan de Bosch meetkast en kunnen we ieder onderdeel van de injectie checken.
In 1992 heeft Ronald de Bosch injectie van mijn 'E' afgesteld en daar rij ik feitelijk nog steeds mee, hij baalt dat ik een jaar of vijf geleden een 123 ignition heb gemonteerd, want dan kan hij de afstelling niet meer checken.
Heb je een draadbreuk al uitgesloten, ik heb nog een nieuwe kabelboom van VP liggen.
Peter Devilee maakt kabelbomen waar de nummertjes op staan, dus die heb ik gemonteerd.
Originele kabelboom is bij de meeste 'E's zo'n beetje aan z'n end.
Die bug moeten we eruit kunnen halen
In 1992 heeft Ronald de Bosch injectie van mijn 'E' afgesteld en daar rij ik feitelijk nog steeds mee, hij baalt dat ik een jaar of vijf geleden een 123 ignition heb gemonteerd, want dan kan hij de afstelling niet meer checken.
Heb je een draadbreuk al uitgesloten, ik heb nog een nieuwe kabelboom van VP liggen.
Peter Devilee maakt kabelbomen waar de nummertjes op staan, dus die heb ik gemonteerd.
Originele kabelboom is bij de meeste 'E's zo'n beetje aan z'n end.
Die bug moeten we eruit kunnen halen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Eric Dietz
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-02-2012 09:01 #110701
door Eric Dietz
de kabelboom heb ik vorig jaar vervangen door een nieuwe van scandcar.
Ed: Hoe check je de spruitstukpakking met remmenreiniger? Motor laten lopen en dan een beetje erop spuiten? Is dat spul niet ontvlambaar? Kun je er ook iets anders voor gebruiken, wd40 ofzo? Ik las elders op het forum iets over glassex.
Ed: Hoe check je de spruitstukpakking met remmenreiniger? Motor laten lopen en dan een beetje erop spuiten? Is dat spul niet ontvlambaar? Kun je er ook iets anders voor gebruiken, wd40 ofzo? Ik las elders op het forum iets over glassex.
16-02-2012 18:54 #110707
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Ja, als hij lek is en wat van dat spul aanzuigt gaat hij harder lopen, je kunt ook gewoon sop gebruiken.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express